Please use this identifier to cite or link to this item: https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/885
Title: 大城府佛寺旅游汉语服务研究
Other Titles: การศึกษาการบริการทางด้านภาษาจีนของวัดในจังหวัดพระนครศรีอยุธยา
A Study of Chinese Language Service of the Temples in Ayutthaya
Authors: 范军
Fan, Jun
黄美君
กรกัญ เหลืองอร่าม
Keywords: ภาษาจีน -- การใช้ภาษา
Chinese language -- Usage
汉语 -- 语言使用
การท่องเที่ยว -- ไทย -- พระนครศรีอยุธยา
Travel -- Thailand -- Ayutthaya
Tourists -- China
นักท่องเที่ยว -- จีน
游客 -- 中国
旅游 -- 泰国 -- 大城府
Issue Date: 2018
Publisher: Huachiew Chalermprakiet University
Abstract: 泰国有许多极富历史文化信息的旅游景点,大城府也是国内外游客来游玩的美丽景点之一。尤其是中国游客,特别喜欢选择来旅行的省份。因为大城府离曼谷不远,交通便利,旅行费用不高且旅游资源丰富,特别是历史文化景点,而且还被联合国教科文组织列为世界文化遗产名称为“大城府历史遗址”。 本文研究的目的是对大城府旅游景区旅游汉语服务进行调查研究,调查中国游客对景区的汉语服务与其它旅游服务设施的满意度。通过问卷调查和访谈的形式,调查分析研究大城府旅游景点管理的情况、评估、分析旅游汉语服务的不足之处,并找到改进的方法与对策,为了给旅游者提供更优质的服务与吸引更多中国游客到大城府来旅游。大城府旅游景点的语言服务主要是泰语和英语。但有些旅游景点已开始提供很多中国游客都会用到的汉语服务,但可以使用汉语与游客交流的工作人员不多。因此,必须增加或改进关于汉语的服务,包括景点汉语导游讲解、二维码扫描登录网络汉语介绍服务、汉语标识牌等。大城历史公园作为联合国教科文组织认定的世界文化遗产,为中国游客提供准确的汉语信息是非常重要的旅游文化服务。
ประเทศไทยมีสถานที่ท่องเที่ยวที่น่าสนใจหลายจังหวัด อยุธยาก็จัดว่าเป็นจังหวัดหนึ่งที่นักท่องเที่ยวเลือกเดินทางมาท่องเที่ยว โดยเฉพาะนักท่องเที่ยวจีน เพราะอยู่ไม่ไกลจากกรุงเทพฯ ใช้เวลาในการเดินทางเพียงแค่หนึ่งชั่วโมง มีค่าใช้จ่ายในการท่องเที่ยวไม่มาก มีกิจกรรมในการท่องเที่ยวหลากหลาย และมีสถานที่ท่องเที่ยวที่น่าสนใจมากมาย โดยเฉพาะสถานที่ท่องเที่ยวทางประวัติศาสตร์ ที่มีเรื่องราวประวัติความเป็นมาที่น่าสนใจ จนได้รับการจดทะเบียนเป็นมรดกโลกจากองค์การยูเนสโก ด้วยเหตุนี้จึงทำให้มีนักท่องเที่ยวจากหลากหลายประเทศเดินทางเข้ามาท่องเที่ยวที่จังหวัดอยุธยาอย่างต่อเนื่อง การวิจัยครั้งนี้มีจุดประสงค์เพื่อศึกษาและวิเคราะห์เปรียบเทียบการใช้ภาษาจีนด้านการท่องเที่ยวของสถานที่ท่องเที่ยวในจังหวัดอยุธยาศึกษา และสำรวจความพึงพอใจของนักท่องเที่ยวจีนที่มีต่อการบริการด้านการท่องเที่ยวและสิ่งอำนวยความสะดวกด้านต่างๆ ของสถานที่ท่องเที่ยวในจังหวัดพระนครศรีอยุธยา โดยการใช้แบบสอบถามและการสัมภาษณ์ เพื่อศึกษาสถานการณ์ ประเมิน และวิเคราะห์ถึงข้อบกพร่องในการบริการการท่องเที่ยว และหาแนวทางแก้ไขปรับปรุงการบริการให้มีประสิทธิภาพมากขึ้น เพื่อสร้างความสะดวกสบาย ความประทับใจให้กลุ่มนักท่องเที่ยวจีน และเพื่อดึงดูดนักท่องเที่ยวจีนให้มาท่องเที่ยวท่องเที่ยวที่จังหวัดอยุธยามากขึ้น การวิจัยครั้งนี้ทำให้เห็นว่า การใช้ภาษาจีนด้านการท่องเที่ยวของสถานที่ท่องเที่ยวในจังหวัดอยุธยา ส่วนใหญ่จะเน้นเป็นภาษาไทย และอังกฤษเป็นหลัก แต่บางสถานที่ที่เป็นสถานที่ท่องเที่ยวที่เป็นที่รู้จักของนักท่องเที่ยวจีน จะมีการบริการภาษาจีนอยู่ในระดับที่น่าพึงพอใจ และมีเจ้าหน้าที่ที่สามารถสื่อสารภาษาจีนได้ไม่มากนัก และสิ่งที่ควรได้รับการปรับปรุงมากที่สุดเกี่ยวกับการบริการด้านภาษาได้แก่ รหัส QR Code ที่มีอยู่บริเวณของป้ายแนะนำประวัติสถานที่ท่องเที่ยว ที่ยังมีไม่มากนัก และมีเพียงข้อมูลที่เป็นภาษาไทยเท่านั้น ซึ่งการให้ข้อมูลที่ถูกต้องเกี่ยวกับสถานที่ท่องเที่ยว เป็นสิ่งสำคัญสำหรับการท่องเที่ยวเชิงประวัติศาสตร์เป็นอย่างมาก ดังนั้นจึงควรได้รับการพัฒนาเพื่อให้นักท่องเที่ยวได้รับข้อมูลที่ถูกต้อง รวมถึงให้สมกับที่อุทยานประวัติศาสตร์อยุธยาได้รับยกย่องให้เป็นมรดกโลก จากองค์การยูเนสโก (UNESCO)
Plenty of interesting tourist attractions are located in several provinces throughout Thailand. Ayutthaya is one of tourist destinations, especially Chinese tourists as it is not far from Bangkok which takes only an hour to reach there. Moreover, it does not require much expense. The tourists can enjoy various kinds of activities there. There are a lot of interesting tourist attraction, especially the historical ones with interesting background which were registered as UNESCO's world heritages. As a result, tourists around the world visit Ayutthaya constantly. This research has aims for studied and comparative analyzed with using Chinese language for traveling in tourist attraction at Ayutthaya province included with the satisfaction of Chinese tourists surveyed to tourism service and other convenience within tourists attraction in Ayutthaya province with using questionnaires and interviews for studies other situation, measurement, and analyzing about mistakes for tourism service. In addition, the finding ways for solved problem about service development have more efficiently for convenience and impression to Chinese tourists and there has attracted them make a journey at Ayutthaya. This research has showed that using Chinese language for tourism in tourist attraction at Ayutthaya which most mainly has focused on Thai and English language, but somewhere has tourist attraction where well knew and famous place for tourists with using Chinese language service has a satisfactory level. Furthermore, officers who could have abilities skills with Chinese language at less and service language should have obtained most improvement such as QR Code with history guide of tourist attraction has less and there has only Thai language. In addition, there should have provided accurately information about tourist attraction which there has most important for historical tourism greatly. Therefore, there should have improvement for tourists obtained more information correctly and appropriately with historical park at Ayutthaya has praised as world heritage from UNESCO.
Description: Thesis (M.A.) (Chinese for Business Communication) -- Huachiew Chalermprakiet University, 2018
URI: https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/885
Appears in Collections:College Of Chinese Studies - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
KORNKAN-LUENG-ARAM.pdf6.24 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.