Please use this identifier to cite or link to this item: https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/900
Title: 泰国初级小学汉语教学课堂活动设计案例分析 ——以诗纳卡琳威洛大学附属小学为例
Other Titles: การวิเคราะห์รูปแบบการจัดกิจกรรมการเรียนการสอนภาษาจีนขั้นต้นสำหรับนักเรียนระดับประถมศึกษาในประเทศไทย กรณีศึกษาโรงเรียนสาธิตมหาวิทยาลัยศรีนครินทรวิโรฒ ประสานมิตร (ฝ่ายประถม)
A Case Study in an Analysis of Teaching Activity in Thailand Elementary School's Basic Chinese Classroom Activity : Srinakharinwirot University Prasarnmit Demonstration School (Elementary)
Authors: 谢仁敏
Xie, Renmin
徐秀明
ชนิดาภา พึ่งหลวง
Keywords: ภาษาจีน -- การศึกษาและการสอน (ประถมศึกษา)
Chinese language -- Study and teaching (Primary)
汉语 -- 学习和教学 (小学)
โรงเรียนสาธิตมหาวิทยาลัยศรีนครินทรวิโรฒ ประสานมิตร (ฝ่ายประถม)
Srinakharinwirot University Prasarnmit Demonstration School (Elementary)
กิจกรรมการเรียนการสอน
Activity programs in education
教学活动
Issue Date: 2016
Publisher: Huachiew Chalermprakiet University
Abstract: ในปัจจุบันภาษาจีนมีความสำคัญต่อเศรษฐกิจโลกเป็นอย่างมาก ทุกประเทศต่างก็ให้ความสำคัญกับภาษาจีน โดยเฉพาะอย่างยิ่งในประเทศไทย กระทรวงศึกษาธิการได้มีการนำวิชาภาษาจีนมาจัดไว้ในหลักสูตร แต่ปัญหาที่พบในปัจจุบัน คือ นักเรียนยังไม่ค่อยให้ความสนใจกับภาษาจีน อีกทั้งคิดว่ารูปแบบการเรียนการสอนก็ยังไม่น่าสนใจเท่าที่ควร ผู้จัดดทำจึงได้จัดทำวิจัยขึ้นเพื่อศึกษารูปแบบการเรียนการสอนภาษาจีนชั้นต้นของนักเรียนระดับชั้นประถมศึกษาของโรงเรียนสาธิตมหาวิทยาลัยศรีนครินทรวิโรฒ ประสานมิตร (ฝ่ายประถม) โดยใช้หลักการเรียนการสอนที่เน้นผู้เรียนเป็นศูนย์กลาง เพื่อศึกษาลักษณะของกิจกรรมที่มีผลต่อการเรียนการสอนภาษาจีนสำหรับนักเรียนระดับประถมศึกษา เปรียบเทียบข้อดีข้อเสียของแต่ละกิจกรรม ศึกษากิจกรรมที่ส่งผลต่อผลการเรียนของนักเรียนและกิจกรรมที่นักเรียนให้ความสนใจ เนื่องจากกิจกรรมในห้องเรียนมีหลากหลาย ผู้สอนจึงควรเลือกใช้กิจกรรมที่เหมาะสม ซึ่งนอกจากนักเรียนจะได้รับความรู้แล้ว กิจกรรมยังส่งเสริมให้นักเรียนเกิดความสนใจและมีความสุขกับการเรียน ซึ่งเป็นเป้าหมายหลักของการวิจัยในครั้งนี้ วิจัยเล่มนี้แบ่งออกเป็น 4 บท คือ บทที่ 1 บทนำ ประกอบด้วย ที่มาของการวิจัย ความสำคัญ ความมุ่งหมายของวิจัย งานวิจัยที่เกี่ยวข้อง ทฤษฎีและวิธีการดำเนินการวิจัย บทที่ 2 การจัดการเรียนการสอนวิชาภาษาจีนและการประยุกต์ใช้การจัดกิจกรรมในชั้นเรียนวิชาภาษาจีนของโรงเรียนสาธิตมหาวิทยาลัยศรีนครินทรวิโรฒ ประสานมิตร (ฝ่ายประถม) บทที่ 3 การออกแบบเครื่องมือและการดำเนินการวิจัย บทที่ 4 อภิปรายผลการวิจัยและข้อเสนอแนะ ผู้จัดทำหวังเป็นอย่างยิ่งว่า งานวิจัยเล่มนี้จะมีส่วนช่วยในการพัฒนาวิธีการจัดการเรียนการสอนภาษาจีน และเป็นแนวทางในการจัดการเรียนการสอนภาษาจีนต่อไป
Presently, it cannot be denied that Chinese language is very important to the world economy. It has been raised as an influential language by many countries especially Thailand. Chinese language has also been put into Thai curriculum by the Ministry of Education for a period of time. However, there were many problems along with the study in classroom which include lack of students' attention and ineffective of teaching techniques. This research aims to study about the styles of teaching and studying in students of Srinakkarinwirot University Prasarnmit Demonstration School (Elementary) using the student-centered method as a norm to investigate in classroom activities which significantly affect to students' study. As it can by seen that there are various activities which teachers can choose from. But it needs to be suitable and useful for students. Activities are not only informative but also can encourage students to happiness in studying which is an intentional objective in this research. This research is divided into four chapters which include introduction in chapter one, teaching and studying management in Chinese language classroom of Srinakharinwirot University Prasarnmit Demonstration School (Elementary) in chapter 2, creating 4. I believe that this research will continuouslu help develop and improve ways in teaching and learning management in Chinese language in advance.
汉语对世界经济影响很大,各个国家都非常重视汉语,尤其是泰国。泰国政府非常重视汉语教育。泰国教育部把汉语列入泰国课程大纲,但现在遇到的问题就是学生对汉语学习的兴趣不大。学生普遍认为汉语比较难,而且在授课方式上也比较单一。笔者以诗纳卡琳威洛大学附属小学的初级小学生汉语学习为个案,从“以学生为中心”的理念出发,以汉语教学课堂活动设计案例分析为主题来写论文。研究各类的课堂活动对小学汉语教学的影响,对比它们的优缺点。论文主要讨论在课堂上用什么样的活动教学更有效,学生对哪些课堂活动更感兴趣。课堂活动有很多种类,教师应该如何针对具体的教学情况选择合适的课堂活动,使课堂教学具有趣味性和吸引力,并让学生在课堂活动中掌握知识,调动学生热情和兴趣是本论文主要探讨的内容。全文共分四章:第一章是绪论,包括研究的缘起,研究意义及目的,研究现状和研究理论与方法;第二章是介绍诗纳卡琳威洛大学附属小学对外汉语教学的现状和课堂活动在诗纳卡琳威洛大学附属小学对外汉语教学中的应用;第三章是通过具体的案例介绍本次实验的设计和实施;第四章是结论,总结了本次实验的成果、不足以及对教学的启示。希望本次研究能够为改进对外汉语课堂教学法提供有效的帮助,为国际汉语教学事业做出贡献。
Description: Thesis (M.A.) (Teaching Chinese) -- Huachiew Chalermprakiet University, 2016
URI: https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/900
Appears in Collections:College Of Chinese Studies - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
CHANIDAPHA-PHUNGLAUNG.pdf
  Restricted Access
4.84 MBAdobe PDFView/Open Request a copy


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.