Please use this identifier to cite or link to this item: https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/903
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor李志艳-
dc.contributor.advisorLi, Zhiyan-
dc.contributor.author李天恩-
dc.contributor.authorชวพร ลาภทวี-
dc.date.accessioned2022-11-05T12:05:59Z-
dc.date.available2022-11-05T12:05:59Z-
dc.date.issued2020-
dc.identifier.urihttps://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/903-
dc.descriptionThesis (M.A.) (Teaching Chinese) -- Huachiew Chalermprakiet University, 2020th
dc.description.abstractการเรียนภาษามักจะเรียนควบคู่ไปกับการเรียนรู้วัฒนธรรมไม่ว่าคุณจะเรียนภาษาอะไรก็ตาม คุณจะเรียนรู้วัฒนธรรมของภาษานั้นๆ ไปด้วย เพราะวัฒนธรรมนั้นแยกไม่ออกจากภาษา ค่อยแทรกเข้าไปจนบางทีเราเองก็ไม่รู้ตัวว่ากำลังเรียนวัฒนธรรมจีนโดยผ่านจากการเรียนภาษาจีน เช่น วัฒนธรรมการกินข้าว อาหาร สีมงคล ตัวเลขมงคล เครื่องแต่งตัว แต่หากพูดถึงการเรียนการสอนวัฒนธรรมที่ลึกลงไปอีก เช่น วัฒนธรรมที่เกี่ยวกับเทศกาลหรือพิธีการต่างๆ นั้น จากอดีตจนถึงปัจจุบัน ยังไม่มีคาบเรียนที่เน้นเรียนหรือเน้นหนักไปทางการสอนวัฒนธรรม ยกเว้นแต่การเรียนการสอนในระดับมหาวิทยาลัยหรือมัธยมศึกษาที่นักเรียนเลือกเรียนสายวิชาภาษาจีนเป็นหลัก รวมไปถึงหนังสือที่ใช้ในการเรียนการสอนว่ามีสอดแทรกวัฒนธรรมจีนมากน้อยแค่ไหน และเป็นเรื่องเกี่ยวกับอะไร ในส่วนของเทศกาลวันตรุษจีนนั้น ถือว่าเป็นเทศกาลที่ได้รับความนิยมในการจัดกิจกรรมในโรงเรียนที่มีการเรียนการสอนภาษาจีนมากที่สุดไม่ว่าจะเป็นโรงเรียนรัฐบาล โรงเรียนเอกชนหรือโรงเรียนเอกชนจีนก็ตาม ในแต่ละโรงเรียนมีจุดประสงค์การจัดงานกิจกรรมวันตรุษจีนที่คล้ายกันคือเพื่อให้นักเรียนได้เรียนรู้วัฒนธรรมในเทศกาลตรุษจีน และสืบสานอนุรักษ์เทศกาลตรุษจีนให้แก่ลูกหลานไทยเชื้อสายจีน การสอนที่เกี่ยวกับวันตรุษจีนส่วนใหญ่จะทำการสอนผ่านกิจกรรมในวันงานตรุษจีน กิจกรรมหลักๆ ที่โรงเรียนจัดนั้น ส่วนใหญ่แล้วจะเป็นการเขียนพู่กันจีน การตัดกระดาษ การแสดงต่างๆ เช่น การรำพัด กังฟู หรือในบางโรงเรียนมีการจัดการจัดการเรียนการสอนเชิดสิงโตให้กับนักเรียนอีกด้วย กิจกรรมดังกล่าวเป็นการสอนโดยผ่านทางกิจกรรมให้นักเรียนเกิดความสนใจ นอกจากนั้นยังมีการจัดนิทรรศการความรู้เกี่ยวกับประวัติเทศกาลตรุษจีน อาหารที่นิยมรับประทานในเทศกาลตรุษจีน ซึ่งเป็นการให้ความรู้ในระยะเวลาอันสั้น จึงส่งผลให้การจดจำหรือความเข้าใจเกี่ยวกับประเพณีและวัฒนธรรมเทศกาลตรุษจีนนั้นมีไม่มากth
dc.description.abstractLanguage learning is usually accompanied by cultural learning. No matter which language is studied, it will be accompanied by the learning of local culture, because culture and language are inseparable, and it is integrated into the language. Sometime we don't even realize that in the process of language learning, we have subtly learned the local culture. There is also a lot of content about Chinese culture in Chinese education in Thailand, for example, Chinese food culture, color culture, digital culture, dress culture, etc. but more in-depth cultural teaching, such as festival culture, various customs and festival ceremonies, etc. There has been on relevant special courses for a long time, only some of the Chinese elective course are involved in higher education and some high school educations that emphasize Chinese teaching. In the above festivals. The Spring Festival is an event this is a popular Chinese cultural event in various public and private schools offering Chinese courses in Thailand. The purpose of The Spring Festival activities held by various schools is to allow students to experience and learn the customs and culture of The Spring Festival, and to inherit and protect The Spring Festival customs of the Chinese in Thailand. The teaching and practical activities of The Spring Festival are mostly held in schools. The main activities include writing brush characters, paper cutting, various Chinese performance, such as fan dance, Gong Fu, etc. Some schools also organize students to rehearse and perform lion dance. The above activities are mainly practical activities to increase students to increase students interest in Chinese culture. The time is usually short, so that students cannot understand Chinese culture and customs more deeply. I believe That Chinese culture learning is an important way to enhance students interest in Chinese learning, promote students is memory and understanding of Chinese, and at the same time, enhance the interest of Chinese learning. This article uses local Thai students as the teaching object and Chinese Spring Festival culture as the teaching content, using literature research and questionnaire survey methods. In addition, teaching design was conducted. In order to improve the Chinese language level of the students during The Spring Festival, students were required to do pre-teaching tests before teaching, in order to see the students level and to prepare teachers for the students with appropriate content, teaching methods, including media. By using lecture methods and appropriate media to help students easily understand the content of The Spring Festival in addition, there are classroom activities can also help students learn the interest of The Spring Festival. After the lecture method was over, I also used the game method to review the content of The Spring Festival for the students and then let the students do the post-teaching test to see the find the appropriate teaching method for the students and suggestions for teaching The Spring Festival culture. In order to teach The Spring Festival culture more effectively, and increase interest in learning Chinese and Chinese New Year culture.th
dc.description.abstract语言学习通常伴随着文化学习,无论学习哪门语言都会伴随着当地文化的学习,因为文化与语言是无法分割的,它融合在语言当中。有时我们甚至意识不到,在语言的学习的过程中已经潜移默化地学习到了当地文化。泰国华文教育中,也有大量关于中国文化的内容,例如,中国的饮食文化、颜色文化、数字文化、服饰文化等等,但更深入的文化教学,如节庆文化,各类风俗与节庆仪式等,一直以来都没有相关的专门课程,只有高等教育和一些偏重中文教学的高中教育中,才有部分中文选修课程有所涉及。在上述节日中,春节是活动是在泰国开设有中文课程的各类公立和私立学校中都广受欢迎的中国文化类活动。各个学校举办春节活动的目的都是为了让学生体验与学习春节中的节庆风俗与文化,传承与保护泰国华人中的春节习俗。关于春节的教学与实践活动,大多在学校中举行,主要活动包括,写毛笔字、剪纸、各类中式表演,如扇子舞、功夫等,有些学校还会组织学生排练表演舞狮。上述活动主要是用以提高学生对中国文化兴趣的实践活动,时间通常较短,使得学生对中国文化与风俗无法更加深入的理解。 笔者认为中国文化学习是增强学生中文学习兴趣的重要方式,促进了学生对中文的记忆与理解,同时,也增强了中文学习的趣味性。这文章以泰国本土学生为教学一对象,以中国春节文化为教学内容,采用文献研究和问卷调查法方法。并进行了教学设计,为了提高学生的春节的汉语水平,教学之前让学生做教学前的测试,为了看学生的水平,也为了让教师准备对学生合适的内容、教学方法、包括媒体。通过使用讲课方法和用合适的媒体来帮助学生容易理解春节的内容此外,还有课堂活动也可以帮助学生学习春节的兴趣。用讲课方法结束了本人还用游戏方法来对学生复习春节内容,然后再让学生做教学后的测试看效果寻找对学生合适的教学方法和对教学春节文化的建议,为了教学春节文化更加有效,并增加对学习汉语和春节文化得兴趣。-
dc.language.isozhth
dc.publisherHuachiew Chalermprakiet Universityth
dc.subjectภาษาจีน -- การศึกษาและการสอน (ประถมศึกษา)th
dc.subjectChinese language -- Study and teaching (Primary)th
dc.subject汉语 -- 学习和教学 (小学)th
dc.subjectโรงเรียนกว่างเจ้า -- ไทยth
dc.subjectKwong Chow School -- Thailandth
dc.subject广肇学校 -- 泰国th
dc.subjectวันตรุษจีนth
dc.subjectChinese New Yearth
dc.subjectเทศกาล -- จีนth
dc.subjectFestivals -- Chinath
dc.subject中国新年-
dc.subject中国节日-
dc.title泰国春节活动与小学汉语教学关系研究 ----以广肇小学为例th
dc.title.alternativeกรณีศึกษาการสอนภาษาจีนผ่านกิจกรรมวันตรุษจีนของนักเรียนโรงเรียนกว่างเจ้าในระดับชั้นประถมศึกษาth
dc.title.alternativeA Study on Thai Spring Festival Activities Chinese Teaching of Primary Students in Kwong Chow Schoolth
dc.typeThesisth
dc.degree.nameศิลปศาสตรมหาบัณฑิตth
dc.degree.levelปริญญาโทth
dc.degree.disciplineการสอนภาษาจีนth
Appears in Collections:College Of Chinese Studies - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
CHAWAPORN-LAPTHAWEE.pdf
  Restricted Access
1.87 MBAdobe PDFView/Open Request a copy


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.