Please use this identifier to cite or link to this item: https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/908
Title: 曼谷安凡尼河畔酒店汉语服务调查研究
Other Titles: การวิเคราะห์การให้บริการด้านภาษาจีนของโรงแรมอวานีวิเวอร์ไซด์ กรุงเทพฯ
Analysis of Chinese Services at Avani Riverside Bangkok Hotel
Authors: 李严锋
Li, Yan Feng
吴美琳
อภิชญา ฐิตวรรณโณเนตร์
Keywords: โรงแรมอวานีวิเวอร์ไซด์
Avaniriverside Bangkok Hotel
曼谷安凡尼河畔酒店
ภาษาจีน -- การใช้ภาษา
Chinese language -- Usage
汉语 -- 语言使用
ภาษาจีนธุรกิจ
Chinese language -- Business Chinese
商务汉语
นักท่องเที่ยว -- จีน
Tourists -- China
游客 -- 中国
ภาษาจีน -- บทสนทนาและวลี (สำหรับบุคลากรร้านอาหารและโรงแรม)
Chinese language -- Conversation and phrase books (for restaurant and hotel personnel)
汉语 -- 对话和短语 (适用于餐厅和酒店人员)
Issue Date: 2019
Publisher: Huachiew Chalermprakiet University
Abstract: เนื่องด้วยปัจจุบันมีนักท่องเที่ยวชาวต่างชาติเดินทางมาท่องเที่ยวในประเทศไทยจำนวนมากโดยเฉพาะนักท่องเที่ยวชาวจีนที่เดินทางมาท่องเที่ยวในประเทศไทยมากเป็นอันดับหนึ่ง ดังนั้นภาษาจีนจงเป็นอีกหนึ่งภาษาต่างประเทศที่สำคัญในการสื่อสารและมีบทบาทอย่างมากในการพัฒนาทางด้านเศรษฐกิจของประเทศไทย โดยอุตสาหกรรมโรงแรมถือเป็นส่วนหนึ่งที่สำคัญที่ทำให้นักท่องเที่ยวเกิดความประทับใจ ผู้วิจัยจึงมีความสนใจที่จะศึกษาการใช้ภาษาจีนในการให้บริการของโรงแรม เพื่อตอบสนองความพึงพอใจของนักท่องเที่ยวชาวจีน งานวิจัยฉบับนี้ มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาการใช้ภาษาจีนในการให้บริการของโรงแรมอวานี ริเวอร์ไซต์ กรุงเทพฯ ตลอดจนศึกษาระดับภาษาหนึ่งที่พนักงานโรงแรมใช้ในการสื่อสารกับนักท่องเที่ยวชาวจีน ความพึงพอใจของนักท่องเที่ยวชาวจีนในการให้บริการของโรงแรม อวานี ริเวอร์ไซต์ กรุงเทพฯ โดยผ่านวิธีการวิเคราะห์ข้อมูลจากการสำรวจแบบสอบถาม จากผลการวิจัยและสำรวจพบว่าโรงแรมไม่มีการให้บริการภาษาจีนตามป้ายหรือตามจุดบริการต่างๆ และพนักงานโรงแรมที่สามารถสื่อสารภาษาจีนกับนักท่องเที่ยวชาวจีนได้มีเพียง 8% เท่านั้น มีพนักงานโรงแรม 92% ไม่สามารถสื่อสารภาษาจีนกับนักท่องเที่ยวชาวจีนได้ เนื่องจากไม่มีความรู้ทางด้านภาษาจีนมาก่อน ดังนั้นผู้วิจัยจึงเสนอการแก้ไขปัญหา ควรเพิ่มภาษาจีนตามป้ายหรือตามจุดบริการต่างๆ และควรเพิ่มพนักงานที่มีความสามารถในการใช้ภาษาจีน และมีการจัดฝึกอบรมภาษาจีนให้แก่พนักงานโดยเชิญอาจารย์มาสอนภาษาจีนพื้นฐานให้กับพนักงานแผนกต่างๆที่เกี่ยวข้อง เพื่อให้พนักงานได้มีความรู้ภาษาจีนพื้นฐาน สามารถสื่อสารภาษาจีนกับนักท่องเที่ยวชาวจีนได้มากยิ่งขึ้น
At present, a lot of foreigner tourists travel to Thailand especially Chinese tourists. Therefore, Chinese is an important language to communicate and important part of Thailand economic improvment. Hotel Industry is the most significant section which is able to make tourist feel impressive when travel to Thailand. So, researcher is interested to study for the using of Chinese language in hotel staffs service to satisfy the Chinese tourist impression. This research has an objective to study the using of Chinese language of Avani Riverside Hotel, the level of language which the staffs use to communicate with Chinese tourist and the impression of Chinese tourist for hotel service by questionnaire analysis. The results showed taht only 8% of hotel staffs can communicate with Chinese tourist. For 98% of them cannot use it according to they never learn Chinese language before. Moreover, at the service points in the hotel do not have a Chinese language sign to support the Chinese tourists. Therefore, the hotel should make the Chinese sign at the service points in hotel, increase the amount of Chinese speaking staffs and enhance skill of staffs by providing Chinese language training to hotel staffs who involve with Chinese tourist service for increase Chinese tourist impression.
随着目前,有很多外国人游客来到泰国旅游,特别是中国游客,中国游客已经成为赴泰国旅游的第一大客源国,所以汉语是沟通方式的重要的形式和手段,对泰国经济发展起着十分重要。酒店业是对游客的一个重要让他们有深刻的印象。因此为对中国游客的满意度,本论文对酒店工作人员的汉语服务很感兴趣。 本论文主要目的为了研究曼谷河畔安凡尼臻选酒店的工作人员对中国游客的汉语服务应用和汉语水平,中国游客对汉语服务的满意度。本论文研究通过问卷调查的研究方法。 通过调查和分析可发现,8%的工作人员会使用汉语跟中国游客沟通;92% 的工作人员不会使用汉语沟通,因为没有汉语的知识。酒店缺少汉语指示牌,所以本论文提出改进设施是应该增加一些汉语在指示牌上,举办一些酒店的工作人员的汉语培训,请教师来教基本汉语给有关部门的工作人员,为了有基本汉语的知识,会讲简单汉语,能跟中国游客沟通。
Description: Thesis (M.A.) (Chinese for Business Communication) -- Huachiew Chalermprakiet University, 2019
URI: https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/908
Appears in Collections:College Of Chinese Studies - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
APICHAYA-THITAWANNONATE.pdf2.39 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.