Please use this identifier to cite or link to this item:
https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/909
Title: | 曼谷旅游夜市汉语服务研究 |
Other Titles: | ศึกษาการใช้ภาษาจีนผู้ประกอบการตลาดท่องเที่ยวกลางคืนกรุงเทพมหานคร The Research of Chinese Usage in the Service of Bangkok Night Market |
Authors: | 赵平 Zhao, Ping 王玉洁 อนงครัตน์ บังศรี |
Keywords: | ภาษาจีน -- การใช้ภาษา Chinese language -- Usage 汉语 -- 语言使用 ภาษาจีนธุรกิจ Chinese language -- Business Chinese 商务汉语 ตลาด -- ไทย -- กรุงเทพฯ Markets -- Thailand -- Bangkok ภาษาจีน -- บทสนทนาและวลี (สำหรับผู้ประกอบการ) Chinese language -- Conversation and phrase books (for businesspeople) 英语 -- 对话和短语 (适用于企业家) |
Issue Date: | 2016 |
Publisher: | Huachiew Chalermprakiet University |
Abstract: | ธุรกิจการท่องเที่ยวคือธุรกิจที่เป็นมิตรต่อสิ่งแวดล้อม ทั่วโลกให้ความสำคัญกับการพัฒนาธุรกิจการท่องเที่ยวมากขึ้น จากการพัฒนาทางเศรษฐกิจเติบโตอย่างรวดเร็ว ส่งผลให้ธุรกิจตลาดการค้าการบริการเป็นส่วนสำคัญในด้านอุตสาหกรรมการท่องเที่ยว การพัฒนาและการเติบโตอย่างรวดเร็วของเศรษฐกิจการค้าส่งเสริมให้ธุรกิจการบริการการท่องเที่ยวเกิดความก้าวหน้าเจริญรุ่งเรืองมีคุณภาพที่ดี สามารถดึงดูดนักท่องเที่ยวเข้ามาเที่ยวที่ประเทศไทยได้ในปริมาณมาก ทั้งนี้ ตลาดกลางคืนยังเป็นธุรกิจการบริการด้านการท่องเที่ยวที่มีความสำคัญเชื่อมการบริการไว้ด้วยกัน งานวิจัยฉบับนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาเกี่ยวกับการใช้ภาษาจีนและการบริการในตลาดกลางคืนกรุงเทพมหานคร ระดับความรู้ความสามารถการใช้ภาษาจีนในการให้บริการของพนักงานในตลาดกลางคืน วิเคราะห์และประเมินผลถึงข้อดีข้อเสียของร้านค้าที่มีการให้บริการทางด้านภาษาจีนและชี้ให้เห็นถึงปัญหาและวิธีการแก้ไขข้อเสนอแนะในการปรับปรุง ดังนั้น ในงานวิจัยฉบับนี้ยังมีการใช้แบบสำรวจสินค้าที่มีการใช้ภาษาจีนในตลาด โดยวิเคราะห์สภาพแวดล้อมทางธุรกิจ ปัจจัยที่ส่งผลให้นักท่องเที่ยวเลือกซื้อสินค้า โดยเฉพาะการให้บริการที่ดีในด้านภาษาจีนรูปแบบใหม่ ในการศึกษาค้นคว้างานวิจัยฉบับนี้ ใช้วิธีการวิเคราะห์ข้อมูลโดยการแจกแบบสอบถามอ้างอิงจากนักท่องเที่ยวจีนและพนักงานร้านค้าในตลาดกลางคืน ทั้งยังศึกษาจากข้อมูลข่าวสาร นิตยสาร หนังสือและสถิติข้อมูลอื่นๆ ที่เกี่ยวข้อง โดยใช้วิธีการวิเคราะห์เชิงปริมาณและคุณภาพเพื่อให้บรรลุวัตถุประสงค์ตามเนื้อหาหลักของงานวิจัย งานวิจัยฉบับนี้แบ่งเนื้อหาหลักเป็น 3 ส่วน โดยในเนื้อหาของบทที่ 1 แนวทางการพัฒนาตลาดกลางคืนกรุงเทพมหานคร ทั้งยังวิเคราะห์ตลาดกลางคืนเอเชียทีคเดอะริเวอร์ไซด์และเยาวราช (ไชน่าทาวน์) และสภาพการณ์ปัจจุบันของนักท่องเที่ยวจีนในตลาดกลางคืน บทที่ 2 วิเคราะห์ศึกษาประเด็นหลักในด้านการให้บริการการใช้ภาษาจีนของร้านค้า รวมทั้งสถิติผลการสำรวจการใช้ภาษาจีนของพนักงาน บทที่ 3 วิเคราะห์ประเมินผลจากแบบสอบถามการให้บริการด้านภาษาจีนของตลาดกลางคืนเพื่อเข้าใจเกี่ยวกับปัญหาและเสนอวิธีการมาตรการแก้ไขปัญหาต่อไป Tourism is a smoke free industry, and all countries in the world attach great importance to the development of the tourism industry. According to the demand of the economic market rapid development, tourism service trade is an important part of the tourism industry. The rapid development of the market economy promote the quality of tourism services trade and attachy a large number of tourists came to Thailand. And the night market is also an essential part of tourism service trade. The paper has studied the Chinese service applications in Bangkok night market, understands the Chinese level of service personnel, analyzed and measures the advantages and disadvantages of Chinese service in retail goods, and puts forward the corresponding improvement measures. The paper investiagte the Chinese service in the market of Bangkok night market. It is the first time to analyze the situation of business Chinese in Bangkok night market, which is the innovation of this paper. The survey of the data analysis questionnaire are used in the paper. According to the statistical data of the questionnaire, the news data, the statistical results of the relevant books to carry out qualitative and quantitative analysis on the Chinese service in Bangkok night market, in order to achieve the purpose of research. The main contents of this paper include the summary Bangkok night market's overall development, analyze the Bangkok Asiatique night market and Bangkok Chinatown market development status and the Chinese tourists in the Bangkok night market. Mainly analyzed the use of business Cinese in Bangkok night market, as well as the statistical results of the questionnaire survey to Chinese service personnel in Bangkok night market. In the third chapter, through research and analysis to the Chinese service in the night market at Bangkok, paper outs forward the improved suggestion and the method of solving the problem. 旅游业是无烟工业,世界各国都非常重视旅游业的发展。根据经济市场快速发展的需要,旅游服务贸易是旅游业一个重要组成部分。市场经济的快速发展促进了旅游服务贸易的繁荣昌盛而优质的旅游服务贸易也吸引了大量的游客来泰国旅游。而夜市是旅游服务贸易中必不可少的一个环节。 论文通过研究汉语服务在曼谷夜市中的应用,了解曼谷夜市服务人员的汉语水平,分析评估汉语服务在零售商品中的优劣得失,并提出了相应的改进措施。论文通过对曼谷夜市商品市场汉语服务的调查,首次分析了曼谷夜市旅游市场商业汉语服务的情况,体现了本论文的创新性。 论文通过资料分析和问卷调查法,根据调查问卷的统计数据、新闻数据、 相关书籍等资料的统计结果对曼谷夜市中的汉语服务情况进行定性和定量分析,以达到研究目的。本文的主要内容是:第一章首先概括了曼谷夜市的总体发展情况,并分析了曼谷亚洲河滨夜市和曼谷唐人街耀华力市场的发展现状,以及曼谷夜市的中国游客情况。第二章主要分析了曼谷夜市汉语商业用语的使用情况,以及曼谷夜市汉语服务人员问卷调查的统计结果。第三章通过对曼谷夜市汉语服务调查分析评估,提出汉语服务中问题的解决和改进措施。 |
Description: | Thesis (M.A.) (Chinese for Business Communication) -- Huachiew Chalermprakiet University, 2016 |
URI: | https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/909 |
Appears in Collections: | College Of Chinese Studies - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
ANONGKARAT-BANGSRI.pdf Restricted Access | 2.88 MB | Adobe PDF | View/Open Request a copy |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.