Please use this identifier to cite or link to this item: https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/910
Title: 曼谷唐人街大华酒店汉语服务应用研究
Other Titles: การศึกษาการใช้ภาษาจีนในการบริการของโรงแรมแกรนด์ไชน่าในกรุงเทพเขตไชน่าทาวน์
The Study of Using Chinese Language in Service of Grand China Hotel Bangkok
Authors: 赵平
Zhao, Ping
万里
หิรัญ รุ่งวิมลสิน
Keywords: โรงแรมแกรนด์ไชน่า
Grand China Hotel
ภาษาจีน -- การใช้ภาษา
Chinese language -- Usage
汉语 -- 语言使用
นักท่องเที่ยว -- จีน
Tourists -- China
游客 -- 中国
Chinese language -- Business Chinese
ภาษาจีนธุรกิจ
商务汉语
ภาษาจีน -- บทสนทนาและวลี (สำหรับบุคลากรร้านอาหารและโรงแรม)
Chinese language -- Conversation and phrase books (for restaurant and hotel personnel)
汉语$x对话和短语 (适用于餐厅和酒店人员)
Issue Date: 2018
Publisher: Huachiew Chalermprakiet University
Abstract: 泰国是世界最著名的旅游胜地之一, 吸引了不少中国游客来泰国旅游, 中国人已成为泰国的第一大入境游客. 泰国旅游业的发展也促进了泰国酒店业的发展. 泰国曼谷唐人街的大华酒店日常接待大量中国游客, 做好汉语服务对酒店来说是很重要的. 论文研究的对象是70位大华酒店的汉语服务人员和100位中国游客来大华酒店服务, 研究的目的是通过调查大华酒店服务人员汉语水平与汉语应用的情况, 说明汉语服务对提高酒店服务质量, 吸引中国游客. 增加酒店的收入的重要作用. 论文主要通过收集相关文献资料, 调查问卷, 访谈和观察对泰国大华酒店的汉语服务情况进行分析研究. 这项研究采访了1位酒店管理人员, 对70位大华酒店的汉语服务人员和中国游客来酒店服务100人进行了问卷调查. 论文对这些资料进行了定性和定量分析. 论文研究内容包括三章. 第一章概述了泰国旅游业和酒店业的概况, 以及泰国大华酒店的经营情况. 第二章对泰国大华酒店汉语服务的问卷调查进行分析. 通过调查问卷说明大华酒店服务人员的基本情况, 汉语水平, 员工的工作情况和酒店的管理情况, 以及中国游客对酒店汉语服务的反映情况. 第三章对问卷调查结果进行评估, 分析了大华酒店汉语服务的情况和中国游客对酒店汉语服务的反映, 针对酒店在汉语服务方面出现的问题, 提出了改进措施和建议. 论文通过对曼谷唐人街大华酒店汉语服务的分析研究, 发现大华酒店的汉语服务质量比较差, 汉语服务人员在汉语服务方面还存在不少问题. 酒店的汉语服务人员不能较好地与中国客户进行汉语沟通. 目前曼谷唐人街的酒店数量多, 竞争激烈, 为了满足中国游客的需要, 大华酒店需要提高酒店的汉语服务质量, 加强酒店的中文服务, 以适应大量中国游客来泰国旅游和入住酒店的需求.
ประเทศไทยเป็นหนึ่งในสถานที่ท่องเที่ยวที่มีชื่อเสียงของโลก โดยนักท่องเที่ยวชาวจีนเป็นกลุ่มนักท่องเที่ยวอันดับหนึ่งที่เข้ามาท่องเที่ยวในประเทศไทย ชึ่งการพัฒนาของธุรกิจท่องเที่ยวของไทยจะสามารถส่งเสริมการพัฒนาธุรกิจโรงแรมของไทยได้ โรงแรมแกรนด์ไขน่าต้อนรับนักท่องเที่ยวชาวจีนที่เข้ามาพักในโรงแรมเป็นจานวนมาก การใช้ภาษาจีนในการบริการของโรงแรมถือว่าเป็นสิ่งสาคัญมาก การวิจัยครั้งนี้มีวัดถุประสงค์เพื่อสารวจระดับภาษาจีนของพนักงานและสถานการณ์ในการใช้ภาษาจีน อธิบายการให้บริการภาษาจีนต่อการยกระดับคุณภาพในการบริการของโรงแรม วิทยานิพนธ์นี้ได้เก็บรวบรวมข้อมูลโดยผ่านการสัมภาษณ์ผู้บริหารของโรงแรม ใช้แบบสอบถามจากพนักงานบริการของโรงแรมและแบบสอบถามจากนักท่องเที่ยวชาวจีนที่ได้เข้ามาใช้บริการภายในโรงแรมแกรนด์ไขน่า เนื้อหาการวิจัยของวิทยานิพนธ์นี้จะแบ่งออกเป็น 3 บท โดยบทที่ 1 จะกล่าวถึงสถานการณ์ของธุรกิจโรงแรมและท่องเที่ยวของไทย อีกทั้งการบริหารจัดการของโรงแรมแกรนด์ไชน่า บทที่ 2 ดาเนินการวิเคราะห์แบบสอบถามของการให้บริการภาษาจีนโรงแรมแกรนด์ไชน่า อธิบายถึงข้อมูลส่วนตัวของพนักงานบริการโรงแรมแกรนด์ไชน่า ระดับภาษาจีน และสถานการณ์ในการทางานของพนักงานบริการภาษาจีน อีกทั้งความคิดเห็นของนักท่องเที่ยวขาวจีนที่มีต่อการให้บริการภาษาจีนของโรงแรม และในบทที่ 3 วิเคราะห์ผลของแบบสอบถาม ชี้ให้เห็นถึงปัญหาที่พบของการใช้ภาษาจีน สาเหตุที่ทาให้เกิดปัญหาในการใช้ภาษาจีน และเสนอถึงมาตรการในการปรับปรุงการบริการภาษาจีนวิทยานิพนธ์ฉบับนี้ผ่านการวิจัยถการใช้ภาษาจีนในการบริการของโรงแรมแกรนด์ไชน่า ผลของ การวิจัยพบว่าคุณภาพในการให้บริการภาษาจีนของโรงแรมอยู่ในระดับไม่ค่อยดีเท่าที่ควร ด้านการให้ บริการภาษาจีนของพนักงานโรงแรมยังคงมีปัญหาที่พบอีกมากมาย พนักงานที่ให้บริการภาษาจีนของโรงแรมดาเนินการสื่อสารภาษาจีนกับนักท่องเที่ยวชาวจีนได้ไม่ค่อยดีเท่าที่ควร โดยปัจจุบันนี้โรงแรมที่ตั้งอยู่ในย่านเยาวราชมีค่อนข้างที่จะเยอะ ดังนั้นทาให้เกิดการแข่งขันอย่างรุนแรงมากยิ่งขื้นและเพื่อ ให้สามารถเพียงพอต่อความต้องการของนักท่องเที่ยวชาวจีนที่เดินทางเข้ามาพักในโรงแรมเป็นจานวนมาก โรงแรมแกรนด์ไชน่าจาเป็นต้องยกระดับคุณภาพการให้บริการภาษาจีนของโรงแรมให้มากยิ่งขื้น เพื่อให้สอดคล้องกับความต้องการของนักท่องเที่ยวชาวจีนที่มาเข้าพักในโรงแรม
Thailand is a famous place of the world where attract a lot of Chinese tourists to visit in this country, so they are a first group to travel in it. The Thailand tourism business development help to promote Thai hotels include Grand China Hotel welcomes a lot of them to relax. Moreover using Chinese language in hotel service is more important. This research have a purpose to survey Chinese language level of personnel and situation in using it that describes raising the service qualities.This thesis compiles analysis information paper through the interview hotel’s manager in using a questionnaire from this service personnel and tourists in Grand China Hotel with stochastic. The research content of this thesis divided into 3 chapters: Chapter 1 describes the situation of the hotel and tourism business in Thailand, as well as the management of the Grand China Hotel. Chapter 2 analyzes the questionnaire of the Chinese language service in the Grand China Hotel. Describes the basic information of the service staff in the Grand China Hotel, Chinese language ranks, the situation in the work of Chinese language staff and Chinese tourists' opinions on Chinese language services and chapter 3 analysis the results of the questionnaire to point out the problems encountered in using Chinese language. Causes of problems in using Chinese and propose to improve Chinese language.This thesis has researched using Chinese in the service of the Grand China Hotel in Bangkok. The research found that the quality of Chinese language services in this hotel is quite bad. Other side the Chinese language service of the hotel staff still has many problems. The Chinese-speaking staff of the hotel are not also communicating this language. Grand China Hotel needs to upgrade the quality of its Chinese language service to meet the needs of Chinese tourists to stay in the hotel
Description: Thesis (M.A.) (Chinese for Business Communication) -- Huachiew Chalermprakiet University, 2018
URI: https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/910
Appears in Collections:College Of Chinese Studies - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
HIRUN-RUNGVIMOLSIN.pdf
  Restricted Access
6.17 MBAdobe PDFView/Open Request a copy


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.