Please use this identifier to cite or link to this item: https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/919
Title: 在泰经商人员对商务汉语需求的调查与研究 一以进出口贸易方面的商务汉语为例
Other Titles: การค้นคว้าและวิจัยความต้องการในการใช้ภาษาจีนธุรกิจของนักธุรกิจไทย ด้านการใช้ภาษาจีนธุรกิจนำเข้าและส่งออก
The Research of Business Chinese Learning Needs for Thai Business People-take Example for Business Chinese of Import and Export Trade
Authors: 张洪烈
Zhang, Hong Lei
林金彤
ภัคสินี แซ่เก่า
Keywords: ภาษาจีน -- การใช้ภาษา
Chinese language -- Usage
汉语 -- 语言使用
ภาษาจีนธุรกิจ
Chinese language -- Business Chinese
商务汉语
ภาษาจีน -- บทสนทนาและวลี (สำหรับผู้ประกอบการ)
英语 -- 对话和短语 (适用于企业家)
英语 -- 对话和短语 (适用于企业家)
Issue Date: 2015
Publisher: Huachiew Chalermprakiet University
Abstract: ภายใต้สภาวะเศรษฐกิจโลกในปัจจุบัน การติดต่อค้าขายระหว่างประเทศไทยและประเทศจีน นับวันยิ่งจะมีความสำคัญมากขึ้น ดังนั้น การที่สามารถใช้ภาษาจีนในการสื่อสารได้นับเป็นทางลัดอย่างหนึ่งในการติดต่อค้าขาย ส่งผลให้เกิดความนิยมในการเรียนการสอนภาษาจีนธุรกิจ วิทยานิพนธ์ฉบับนี้ได้วิจัยความต้องการของนักธุรกิจไทยเกี่ยวกับภาษาจีนธุรกิจ โดยวิธีการค้นคว้าข้อมูล สำรวจความคิดเห็นจากการตอบแบบสอบถามและจากการสัมภาษณ์นักธุรกิจในกลุ่มผู้นำเข้า-ส่งออกจากประเทศจีน โดยหวังเป็นอย่างยิ่งว่าจะสามารถเข้าใจปัญหาและเสนอแนะแนวทางการแก้ไขปัญหาความต้องการในการใช้ภาษาจีนธุรกิจของนักธุรกิจไทยด้วยความเข้าใจ โดยเนื้อหา สำคัญของวิทยานิพนธ์ฉบับนี้ ซึ่งได้สรุปผลสำรวจดังต่อไปนี้ ข้อ 1. รูปแบบการเรียนที่ต้องการคือ รูปแบบการเรียนการสนอกลุ่มเล็ก ข้อ 2 ระยะเวลาที่เหมาะสมในการเรียนคือ 2-3 ชั่วโมงต่อครั้ง ข้อ 3 การเรียนภาษาจีนธุรกิจแบบระยะสั้น ควรใช้เวลาเรียน 6 เดือน-1 ปี ข้อ 4 เนื้อหาในการเรียนควรให้ความสำคัญในการให้ความรู้ด้านการสื่อสารและมารยาททางสังคมและการสือสารในชีวิตประจำวันเป็นลำดับแรก ลำดับต่อไป จึงเรียนรู้เรื่องข้อมูลทางธุรกิจ ข้อ 5 สำหรับการเรียนในห้องเรียนควรมีเทคโนโลยีทีทันสมัยเป็นเครื่องมือที่ทำให้การเรียนรู้ได้ผลจริง ข้อ 6 สำหรับตัวอาจารย์ผู้สอน ควรมีประสบการณ์การทำงานด้านธุรกิจจักเป็นการดียิ่ง วิทยานิพนธ์ฉบับนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อค้นหาปัญหาที่เกิดขึ้นและหนทางแก้ไข โดยผ่านการสำรวจวิจัย เพื่อเสนอความคิดเห็นที่มีประโยชน์ต่อการเรียนภาษาจีนธุรกิจของนักธุรกิจในประเทศไทย ทั้งนี้ ผู้เขียนเองมีความประสงค์ที่จะช่วยเพิ่มประสิทธิภาพในการเรียนภาษาจีนธุรกิจของนักธุรกิจไทย และตอบสนองความต้องการในการใช้ภาษาจีนธุรกิจในสถานการณ์จริงๆ ของนักธุรกิจเพื่อพัฒนาปรับปรุงแก้ไขการเรียนภาษาจีนธุรกิจเพื่อให้ได้ผลดียิ่งขึ้น
The analysis of this study is in the business personnel needs. This article used the form of data analysis, questionnaire and depth interview were studied. Finally it is concluded that the requirements are as follows: First, arranging study in the form of small class; Secondly, the studying time should be arranged in 2 to 3 hours; Third, period of studying business Chinese should be in the six months to one year of short-term trainingl Fourth, regarding of learning content, pay more attention to social life, then follow by business information; Fifth, nowadays new media has become a new teaching method; Sixth, the teachers hope to have a certain working experience in business, the results of the survey reflects the Thai business personnel in business Chinese study trends in demand. The last part is the conclusion on the basis of the investigation, for business Chinese learning in Thai business people put forward some feasible suggestion. The author believes that to improve the effect of study in Thai business Chinese business personnel, can make their learning outcomes in the service of the actual business activities, to focus on business people in the actual business activities of the business Chinese demand, targeted to carry out the business Chinese learning, adjust business Chinese learning focus, improve the learning efficiency, emphasize the business activities of practically, to examine the effects of learning in practice.
在经济全球化的背景下,泰中贸易往来日益频繁,掌握汉语也成为促成中外贸易的一条有效的捷径。以汉语为工作语言的商务活动日趋活跃,泰国也出现了学习商务汉语的热潮。 本文研究分析的是在泰商务人员的商务汉语需求。本文采用资料分析、 问卷调查和个人访谈的调查方法进行研究,利用学习需求分析理论,设计了《在泰商务人员商务汉语需求调查问卷》,选取了在泰从事对华进出口贸易的商务人员作为调查对象进行了问卷调查,希望通过了解泰国商务人员商务汉语的具体需求,发现其中存在的问题并寻求解决的办法。 最后得出的需求如下:第一、在学习形式的需求是以小班学习为主导; 第二、上课时间应安排在 2–3小时;第三、学习商务汉语时间应在六个月到一年的短期培训;第四、学习内容首先注重礼节性交际和生活交际,其次才是商务信息;第五、对课堂教学注重实效性,同时新媒体也成为新的课堂教学辅导手段;第六、对商务汉语教师更是希望教师具有一定的商务工作经验,因此希望通过调查,目的就是为在泰商务人员的商务汉语教学和学习提出一些可行的建议。 笔者认为要提高在泰商务人员商务汉语学习的效果,使其学习成果能服 务于实际的商务活动,首先要关注商务人员实际商务活动中对商务汉语的需求,有针对性地开展商务汉语学习,适当调整商务汉语的学习侧重点,提高学习效率,并始终强调商务活动的实践性,在实践中检验学习的效果,在泰中商务活动中学以致用。
Description: Thesis (M.A.) (Chinese for Business Communication) -- Huachiew Chalermprakiet University, 2015
URI: https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/919
Appears in Collections:College Of Chinese Studies - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
PAKSINEE-SAE-KAO.pdf2.66 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.