Please use this identifier to cite or link to this item: https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/928
Title: 论课堂技巧与方法对泰国素丽瑶泰女王女子中学高3·1 班学生汉语语法教学作用
Other Titles: การวิจัยเทคนิคในชั้นเรียนเพื่อพัฒนาผลสัมฤทธิ์ด้านไวยากรณ์ภาษาจีนของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 6/1 โรงเรียนสตรีศรีสุริโยทัย
Analysis of Teaching Activity Methods in the Class to Improve Student' s Chinese Grammar for Satri Si Suriyothai School Mattayom 6/1
Authors: 李志艳
Li, Zhiyan
李美芳
นิยุตา โคโมโตะ
Keywords: Satri Si Suriyothai School.
โรงเรียนสตรีศรีสุริโยทัย
ภาษาจีน -- การศึกษาและการสอน.
Chinese language -- Study and teaching.
汉语 -- 学习和教学
ภาษาจีน -- ไวยากรณ์.
Chinese language -- Grammar
汉语 -- 语法
Issue Date: 2015
Publisher: Huachiew Chalermprakiet University
Abstract: 随着汉语走向世界的进程不断加快,越来越多的问题和困难随之而来。 汉语教学的问题是“教法”一直为许多专家学者所研究、探讨。本文结合笔者 在泰国的汉语教学经历,对泰国的汉语教学现状及问题进行了简介。泰国汉语教学在师资上存在在汉语教师缺口大、教师教学水平不一的情况:教法上存在 教学方法单一以及没有进行国别化教学等情况。学生在愉悦中才能对学习产生 兴趣。提高课堂教学的趣味性,是任何课堂教学都需要的。所以教师应该引导 他们在娱乐中学习。可是,在学生有限的汉语水平条件下,有人曾提出把活动 与游戏引入到对外汉语的语法教学中来,以促进留学生对教学内容的形象理解 和掌握,提高学生学习汉语的兴趣和积极性,并提高课堂教学质量。 针对泰国汉语教学中存在的教法问题,笔者先观察总结了泰国中学生汉 语课堂存在的问题,进而从汉语综合课课堂出发,探讨了关于语法篇章教学的 课堂技巧和教学方法。根据笔者所在学校的汉语教学情况以及学生在汉语学习 中存在的问题,笔者调整了教学重点、课堂技巧分析及对外汉语语法分析,即较侧重于语法的教学。本文也重点从语法篇章方面闸述了相关教学方法:最后 笔者对学者调查结果进行统计,分析语法情况以及从课堂教学技巧与活动对汉 语语法课的组织开展进行了说明。
อ้างอิงกระบวนการการก้าวสู่สังคมโลกอย่างไม่หยุดยั้งของภาษาจีน ปัญหาจำนวนไม่น้อยก็เพิ่มขึ้นตามมาอย่างต่อเนื่อง นักวิชาการจำนวนมากได้ทำการค้นคว้าวิจัย “วิธีการสอน” ซึ่งเป็นปัญหาของการเรียนการสอนภาษาจีน วิทยานิพนธ์เล่มนี้กล่าวถึงประสบการณ์ของผู้เขียนด้านการเรียนการสอนภาษาจีน โดยได้ทำการค้นคว้าวิจัยปัญหาการเรียนการสอนภาษาจีนของประเทศไทยอย่างคร่าวๆ ปัญหาของครูผู้สอนภาษาจีนในประเทศไทยทางด้านระดับความรู้ภาษาจีนที่แตกต่างกัน เทคนิควิธีการสอนภาษาจีนที่แตกต่างกัน นักเรียนจะเกิดความสนใจในการเรียนเมื่ออยู่ในสถานการณ์ที่สนุกสนาน ดังนั้นการพัฒนาเทคนิควิธีการสอนในชั้นเรียนจึงเป็นสิ่งสำคัญในการเรียนการสอนต่างๆ ซึ่งครูผู้สอนควรจะทำให้นักเรียนเกิดความสนุกสนานในการเรียน แต่ภายใต้เงื่อนไขระดับความรู้ภาษาจีนของนักเรียน จึงมีผู้เสนอความคิดในการนำเทคนิควิธีการจัดการเรียนการสอนไวยากรณ์ภาษาจีนมาใช้ เพื่อพัฒนาการทำความเข้าใจและจับประเด็นเนื้อหาในการเรียนการสอนของนักเรียนต่างชาติ พัฒนาคุณภาพเทคนิคการจัดการเรียนการสอนในชั้นเรียน ผู้เขียนสำรวจปัญหาเทคนิคการจัดการเรียนการสอน อิงตามปัญหาด้านวิธีการเรียนการสอนภาษาจีนของนักเรียนมัธยมในประเทศไทย โดยเริ่มจากปัญหาเทคนิคการจัดการเรียนการสอนด้าน ไวยากรณ์ภาษาจีน ซึ่งผู้เขียนศึกษาวิเคราะห์ไวยากรณ์ภาษาจีนและเทคนิคการจัดการเรียนการสอนในชั้นเรียน โดยรวบรวมข้อมูลจากสภาพแวดล้อมภายในโรงเรียนและสถานการณ์ปัญหาของผู้เรียน วิทยานิพนธ์ฉบับนี้เน้นเทคนิควิธีการจัดการเรียนการสอนในชั้นเรียน ส่วนท้ายของวิทยานิพนธ์ฉบับนี้ ผู้เขียนจัดทำสถิติวิจัยผู้เรียน วิเคราะห์สถานการณ์ด้านไวยากรณ์และอธิบายเทคนิคการจัดการเรียนการสอนไวยากรณ์จีนในชั้นเรียน
With the accelerating process of the Chinese to the world, more and more problems and difficulties attendant. The problem of Chinese language teaching and methods has been studied and explored by many experts and scholars. In this paper, based on the experience of teaching Chinese in Thailand, the author introduced the current situation and problems of Chinese language teaching in Thailand. Chinese teaching in Thailand exists some problems like the large gap of Chinese teachers and different teaching levels in teachers. There are no unique teaching methods for different countries. According to the problems existing in the methods of Chinese teaching in Thailand, and the characteristics of Thai students, the author started from the Class of Comprehensive Chinese Course to explore the class organization and teaching methods about grammar teaching. According to the situation of Thai school’s Chinese teaching and problems of student’s Chinese learning, the author adjusted the focus of teaching and decided to focus on grammar teaching. We talked about grammar teaching methods. Then we introduced grammar teaching. At last we studies from teaching activity in the class.
Description: Thesis (M.A.) (Teaching Chinese) -- Huachiew Chalermprakiet University, 2015.
URI: https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/928
Appears in Collections:College Of Chinese Studies - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
NIYUTA KOMOTO.pdf2.42 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.