Please use this identifier to cite or link to this item: https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/931
Title: 泰国也拉府勿洞中华学校华裔高中学生的汉语学习情况调查
Other Titles: การศึกษาสภาพการเรียนภาษาจีนกลางนักเรียนเชื้อสายจีนชั้นมัธยมศึกษาตอนปลายของโรงเรียนจงฝามูลนิธิ
The Survey of Studying Chinese of Jogfa Foundation School's Matthayomsuhsa Students from Chinese Families
Authors: 谢仁敏
Xie, Renmin
陈莉莉
ณฤดี ฉันท์อุดมพร
Keywords: Jogfa Foundation School
โรงเรียนจงฝามูลนิธิ
ภาษาจีน -- การศึกษาและการสอน
Chinese language -- Study and teaching
汉语 -- 学习和教学
Issue Date: 2015
Publisher: Huachiew Chalermprakiet University
Abstract: การจัดการเรียนการสอนภาษาจีนในประเทศไทยได้รับความนิยมเพิ่มมากขึ้นอย่างต่อเนื่อง จึงมีความจำเป็นอย่างยิ่งที่จะต้องมีการวิจัยการศึกษาสาขานี้ให้ลึกซึ้ง การที่นักเรียนเชื้อสายจีนเป็นผู้เรียนกลุ่มหนึ่งที่มีส่วนเกี่ยวข้องในการเรียนการสอนภาษาจีนทำให้ผู้เขียนมีความสนใจที่จะศึกษาผู้เรียนกลุ่มนี้ ปัจจุบันนี้คนไทยเชื้อสายจีนในประเทศไทยมีจำนวนประมาณ 7 ล้านคน หรือคิดเป็นร้อยละ 12 ของประชากรทั้งประเทศ โดยรวมถึงคนจีนในประเทศจีนที่เดินทางมาพำนักในประเทศไทยอีกประมาณ 3 แสนคน ส่วนใหญ่จะอาศัยอยู่ในกรุงเทพมหานคร จังหวัดเชียงใหม่ และอำเภอหาดใหญ่ จังหวัดสงขลา โดยคนจีนและคนไทยเชื้อสายจีนเหล่านี้นิยมส่งลูกหลานของตนเองไปศึกษาในโรงเรียนจีนที่เปิดทำการในประเทศไทย การวิจัยครั้งนี้ผู้เขียนได้เลือกโรงเรียนจงฝามูลนิธิซึ่งเป็นโรงเรียนจีนที่เปิดสอนในประเทศไทยมาเป็นเวลานานกว่า 90 ปีเป็นกรณีศึกษา โดยอาจารย์และนักเรียนของโรงเรียนได้ทำแบบสอบถามที่เน้นการศึกษาภาษาจีนทั้งในมุมมองของอาจารย์และนักเรียน หลังจากนั้นได้นำข้อมูลมาเปรียบเทียบ วิเคราะห์ และสรุปผลถึงความแตกต่างกันด้านพฤติกรรมและผลการเรียนระหว่างนักเรียนไทยเชื้อสายไทยและนักเรียนไทยเชื้อสายจีน โดยใช้องค์ประกอบ 3 ส่วน ได้แก่ โรงเรียน อาจารย์และนักเรียน ในการสรุปผลและให้ข้อเสนอแนะ
Teaching and learning Chinese has become more and more popular in Thailand, which makes it necessary to do more research in this field profoundly. This study is inspired by the fact that students from Chinese-native families (Chinese-Thai students) in Thailand play an interesting role in teaching and learning Chinese in this country. Currently, approximately 7 million Thais from Chinese-native families, including 300,000 native Chinese who moved from China, live in Thailand; the number is equivalent to 12% of the country's population. Most of these Chinese-Thais settle down in Bangkok, Chiang Mai Province, and Hat Yai District in Songkhla Province, and they prefer that their kids are eduated in Chinese schools established in Thailand. Founded in the kingdom of Thailand for more than 90 yeard, Jongfa Foundation School was then chosen as a case for this research. The teachers and students were asked to do questionnaires emphasizing on their points of view regarding teaching and learning Chinese. The data were compared, analyzed, and summarized to find out differenced in learners' behaviors and results between Thai-Thai and Chinese-Thai students. Three components which are school. teachers, and students were used in the summary and suggestions.
“汉语热”在泰国方兴未艾,深化、细化对泰国汉语教学的研究成为了理论界对研究者的必然要求。华裔学生作为泰国学生群体的一个重要组成部分,引起了笔者的重视。目前泰国的华侨华人总数在700万左右,约占泰国总人口的12%,其中华侨约30万人。他们聚居在曼谷、清迈、合艾等大中城市,其中京畿地区尤为集中。他们都把后代托付给泰国华校教育。笔者选择也拉府勿洞中华学校这样一所典型的华校作为突破点,通过面向老师和学生发放调查问卷的形式,从教师和学生两个角度出发,比较、调查和研究了在汉语学习中泰国华裔学生与非华裔学生的学习水平、学习特点和情感态度方面的区别。结合统计分析的结果,笔者从“学校”、“教师”、“学生”三个层面,就华裔学生的汉语学习提出了建议和策略。
Description: Thesis (M.A.) (Teaching Chinese) -- Huachiew Chalermprakiet University, 2015
URI: https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/931
Appears in Collections:College Of Chinese Studies - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
NARUEDEE-CHANUDOMPORN.pdf2.43 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.