Please use this identifier to cite or link to this item: https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/933
Title: 泰国盘谷银行商业汉语应用情况
Other Titles: การศึกษาการบริการด้านภาษาจีนของธนาคารกรุงเทพ
A Research Study of Operation in Chineses Language Serviecs in Bangkok Bank of Thailand
Authors: 赵平
Zhao, Ping
符思敏
ณัฐวรรณ หาญพิทักษ์พงศ์
Keywords: Bangkok Bank of Thailand
ธนาคารกรุงเทพ
ภาษาจีน -- การใช้ภาษา
Chinese language -- Usage
汉语 -- 语言使用
ภาษาจีนธุรกิจ
Chinese language -- Business Chinese
商务汉语
ภาษาจีน -- บทสนทนาและวลี (สำหรับพนักงานธนาคาร)
Chinese language -- Conversation and phrase books (for bank employees)
汉语 -- 对话和短语(适用于银行职员)
Issue Date: 2016
Publisher: Huachiew Chalermprakiet University
Abstract: วิทยานิพนธ์ฉบับนี้มุ่งวิเคราะห์เกี่ยวกับการใช้ภาษาจีนธุรกิจของธนาคารกรุงเทพ จำกัด โดยผู้เขียนวิเคราะห์สถานการณ์การใช้ภาษาจีนและอธิบายถึงบทบาทที่สำคัญของภาษาจีนธุรกิจต่อการดำเนินธุรกิจของธนาคารกรุงเทพ จำกัด อีกทั้งได้ชี้ให้เห็นถึงการใช้ภาษาจีนธุรกิจในธุรกิจธนาคารที่สำคัญต่อการเข้าสู่ตลาดการเงินของประเทศจีน กลุ่มเป้าหมายของงานวิจัยคือฝ่ายธุรกิจสัมพันธ์จีน ธนาคารกรุงเทพจำกัด วิทยานิพนธ์ ฉบับนี้ได้ทำการสำรวจระดับความสามารถในการใช้ภาษาจีนของพนักงานธนาคารรวมถึงได้ชี้ให้เห็นลักษณะและจุดบกพร่องในการทำงาน จากนั้นได้เสนอแนะแนวทางการแก้ไข ผลการวิจัยแสดงให้เห็นถึงการเพิ่มระดับคุณภาพของการให้บริการด้วยภาษาจีนของธนาคารกรุงเทพจำกัด ด้วยการกำหนดให้มีนโยบายการฝึกอบรมพนักงานธนาคารด้านภาษาจีน ซึ่งมีประโยชน์ต่อการติดต่อธุรกิจระหว่างธนาคารและตลาดการเงินของประเทศจนโดยสามารถเข้าสู่ตลาดการเงินจีนเพื่อดึงดูดลูกค้าชาวจีนมากขึ้น วิทยานิพนธ์ฉบับนี้ใช้วิธีวิจัยเชิงปริมาณและเชิงคุณภาพด้วยแบบสอบถามและลงพื้นที่สำรวจวิเคราะห์ข้อมูลภาษาจีนของทางธนาคาโดยนำมาวิเคราะห์ด้วยหลักการวิเคราะห์ทางทฤษฎีและการวิเคราะห์ด้วยการเปรียบเทียบ ส่วนสำคัญของวิทยานิพนธ์ฉบับนี้ได้กล่าวถึงการให้บริการด้วยการใช้ภาษาจีนธุรกิจของธนาคาร โดยแบ่งออกเป็น 3 บท บทแรกกล่าวถึงการเติบโตของธนาคารกรุงเทพ การดำเนินงานและการบริการด้านภาษาจีนของสาขาในต่างประเทศรวมถึงการเริ่มต้นเข้าสู่ตลาดการเงินจีน บทที่สองกล่าวถึงการวิเคราะห์ผลสำรวจวิจัยเกี่ยวกับการใช้ภาษาจีนของฝ่ายธุรกิจสัมพันธ์จีน การวิเคราะห์ระดับภาษาจีนของพนักงานที่ให้บริการและการใช้ภาษาจีนในระหว่างปฏิบัติงาน บทที่สามเป็นส่วนการเสนอแนะแนวทางแก้ไขและวิธีปฏิบัติ ผลการสำรวจและวิจัยของวิทยานิพฯธ์ฉบับนี้ได้ชี้ให้เห็นปัญหาและจุดบกพร่องของฝ่ายบริหารของธนาคารและภาษาจีนของพนักงานธนาคาร พร้อมทั้งได้เสนอแนะนแนวทางการแก้ไขแก่ ธนาคารกรุงเทพ จำกัด
The object of thesis is the Chinese usage of the Department of Overseas Chinese Affairs of Bangkok Bank. The purpose of thesis is that through analyzing the application of Chinese business to indicate the important role of Chinese business on the business of Bangkok Bank, point out that the importance of developing China's financial markets. Through researching the Chinese service personnel and analyzing the Chinese level of Bangkok Bank service personnel, working condition and problems, put forward improved suggestions and methods of resolve problems. Studies have shown that improving the quality of Chinese service of Bangkok Bank and establishing the management system on Chinese personnel training conductive to the finance contacts between the both Bangkok Bank and China and open up the Chinese market to attract more Chinese customers. The paper's research method is that through questionnaires and field investigation and Chinese service's information of Bangkok Bank do the analysis of quantitative and qualitative. Through theoretical analysis and comparative analysis describe the circumstances of Chinese service in the Department of Overseas Chinese Affairs of Bangkok Bank. The paper is divided into three chapters. The first chapter is to summarize the development of Bangkok Bank, the usages of Chinese language service, as well as financial market of China's development situation. The second chapter is to investigate and analysis the Department of Overseas Chinese Affairs of Bangkok Bank. The paper analyzes the usages of Chinese in the department and the basic conditions of Chinese language service. These survey data are statistically analyzed. The third chapter is to point out problems and put forward solving methods and improving measures. Though analysis, the paper points out the lack of management and comprehensive skills problems on Chinese service of the department.
论文研究的对象是泰国盘谷银行华人事务部汉语使用情况。论文的目的是通过分析泰国盘谷银行商业汉语的应用,说明商业汉语在盘谷银行的业务发展中的重要作用,指出商业汉语的应用对银行的业务和开拓中国金融市场的重要性。论文通过对盘谷银行汉语服务人员的调查,分析盘谷银行汉语服务人员的中文水平,工作情况和存在的不足,提出了改进的建议。研究表明提高盘谷银行汉语服务的质量,建立银行方面对汉语人才的培训与管理制度,有利于盘谷银行与中国金融界的业务来往,开拓中国市场,吸引更多的华人顾客。 本论文的研究方法主要通过问卷调查和实地调查掌握泰国盘谷银行商业汉语服务的资料,并对相关资料进行定量分析和定性分析,通过理论分析和对比分析研究,说明泰国盘谷银行华人事务部汉语服务的情况。 论文重点研究泰国盘谷银行商业汉语的应用和服务情况。论文分三章:第一章概述泰国盘谷银行的发展,在海外的业务和汉语服务情况,以及对对中国金融市场的开拓情况。第二章是对盘谷银行华人事务部汉语服务的调查分析。论文通过对盘谷银行华人事务汉语使用情况,分析盘谷银行汉语服务人员的汉语水平基本情况,在工作中的汉语使用情况。论文对问卷调查的资料进行了统计分析。第三章是提出问题解决的方法和改进措施。 论文通过问卷调查,对盘谷银行的汉语服务进行梳理,通过分析研究说明了盘谷银行汉语服务的情况,指出了银行管理方面的不足和职员汉语综合技能的问题,并提出了改进建议。
Description: Thesis (M.A.) (Chinese for Business Communication) -- Huachiew Chalermprakiet University, 2016
URI: https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/933
Appears in Collections:College Of Chinese Studies - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
NATTHAWAN-HANPHITHAKPHONG.pdf
  Restricted Access
1.46 MBAdobe PDFView/Open Request a copy


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.