Please use this identifier to cite or link to this item: https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/934
Title: 泰国高中生汉语学习动机查研究及激发策略
Other Titles: การศึกษาปัจจัยและวิธีเสริมแรงจูงใจในการเรียนภาษาจีนของนักเรียนไทยในระดับมัธยมศึกษาตอนปลาย สายศิลป์-ภาษาจีน
Investigation and Stimulating Strategy of Students' Learning Motivation for Chinese in High School of Thailand
Authors: 田春來
Tian, Chunlai
陈文娟
ดวงพร แซ่ตั้ง
Keywords: การจูงใจ (จิตวิทยา)
Motivation (Psychology)
ภาษาจีน -- การศึกษาและการสอน (มัธยมศึกษา)
Chinese language -- Study and teaching (Secondary)
汉语 -- 学习和教学 (中学)
动机(心理学)
Issue Date: 2016
Publisher: Huachiew Chalermprakiet University
Abstract: แรงจูงใจคือพลังในการผลักดันที่อยู่ภายในที่กระตุ้นให้คนมีพฤติกรรม และยังสามารถกำหนดทิศทางและเป้าหมายนั้นด้วย แรงจูงใจสูงต่ำ มากน้อยนั้นมีบทบาทสำคัญอย่างมากต่อการประสบความสำเร็จเรื่องใดเรื่องหนึ่ง แรงจูงใจในการเรียนรู้ภาษาที่สองได้ก็เป็นอีกหนึ่งปัจจัยสำคัญในความสามารถในการเรียนรู้ภาษา หลายปีที่ผ่านมานี้ภาษาจีนในประเทศไทยได้รับความนิยมมากขึ้น และตั้งแต่ปี ค.ศ. 1998 กระทรวงศึกษาธิการของไทยได้อนุมัติให้ใช้ภาษาจีนการสอบเข้ามหาวิทยาลัยในงานวิจัยฉบับนี้มีจุดประสงค์เพื่อสำรวจและวิเคราะห์ข้อมูลแรงจูงใจในการเรียนภาษาจีนของนักเรียนระดับมัธยมศึกษาตอนปลาย จำนวน 110 คน พร้อมทั้งเสนอวิธีการกระตุ้นแรงจูงใจในการเรียน ผลการวิจัยครั้งนี้แสดงให้เห็นว่าแรงจูงใจที่สำคัญของการเรียนภาษาจีนของน้กเรียนมัธยมศึกษาตอนปลายสายศิลป์-ภาษาจีน คือ เมื่อเรียนจบสามารถนำไปใช้สื่อสารในชีวิตประจำวันได้และเพื่อการทำงานในอนาคต อีกทั้งภาษาจีนยังเป็นหนึ่งในภาษาที่สำคัญของโลกด้วย ในการเรียนการสอนในห้องเรียนนั้น ความสัมพันธ์อันดีกับครูยังเป็นอีกหนึ่งแรงจูงใจที่สำคัญ จากปัจจัยพื้นฐาน ส่วนบุคคลทั้งทางด้านเพศ ชั้นปี เชื้อสาย ที่ตั้ง ของโรงเรียน และประเภทของโรงเรียนนั้นล้วนมีความสัมพันธ์ต่อแรงจูงใจทั้งสิ้น การกระตุ้นแรงจูงใจในการเรียนเริ่มที่ตัวครูผู้สอน โดยการสร้างความสัมพันธ์อันดี และการจัดการเรียนการสอนที่น่าสนใจโดยใช้เกมส์หรือกิจกรรมต่างๆ มาบูรณาการ เพื่อให้เกิดผู้เรียนเกิดความสนใจและกระตุ้นแรงจูงใจของผู้เรียน
Motivation is an internal process that drives a person to move toward a goal, also one of the key factors for any success, especially, the second language learning. Motivation to learn the second language is the key fundamental to support and increase person's ability to learn. Nowadays, Chinese language becomes more popular and quickly expands its role in Thailand. In year 1998, The Ministry of Thai's Education has first approved the university to have and entrancing exam available in Chinese language. With this paper, the data were conducted and collected from 110 high school students whom take a Chinese language class as the second language in Thailand. The main purposes of this research and survey paper are to analyze methodology of stimulating a learning motivation, and to reveal what motivate student to learn Chinese language. The study shows motivations to learn Chinese language for these high school students with Chinese language as their main major. They are the abilities to use the language to communicate fluently in day to day living and adapt and use to support work opportunity in the future. As seeing Chinese language is perceived as one of the key language in the world, another key motivation is a strong positive relationship between students and their advisor. There are also basic human fundamental factors considered in this study including sexuality, nationality, school grade, school location, and school type. All these factors are having a part contributing and effecting student motivation in learning Chinese language.
动机是激励人行动的内部因和力量,它是个体发动和维持行动的一种心理状态。动机的有无和强弱对一件事的成功与否起着非常重要的作用。在第二语言习得的过程中,学习动机也成为学好语言的关键因素。近些年来,汉语在泰国也越来越受欢迎。1998年泰国教育部更进一步将汉语纳入大学入学考试的第二外语科目之一。本文对110名泰国高中生汉语学习动机进行调查,并针对调查数据进行分析,了解学生为何学习汉语和如何激发学习动机。 研究发现:泰国高中生学习汉语的主要动机是,学生深刻地认识到汉语在世界上具有举足轻重的地位,而且能在现今国际接轨的生活中得以运用以扩大生活圈,更对未来的工作有帮助。而主要影响动机的关键则在於教学中的师生互动关系。此外还包括性别、年级,是否為华侨、学校地区、学校类型等一般性因素。激发学生学习动机是从老师本身入手,要和学生关系好,另外是教学方法选用游戏教学让学生产生兴趣,才能激发他们的学习动机。
Description: Thesis (M.A.) (Teaching Chinese) -- Huachiew Chalermprakiet University, 2016
URI: https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/934
Appears in Collections:College Of Chinese Studies - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
DUANGPORN-SAE-TANG.pdf2.84 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.