Please use this identifier to cite or link to this item:
https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/935
Title: | 分析商业汉语在泰国人力资源服务中心的应用 ---- 以美国埃克森美孚石油公司为例 |
Other Titles: | การวิเคราะห์การใช้ภาษาจีนเชิงธุรกิจในศูนย์บริการทรัพยากรบุคคลของประเทศไทย : กรณีศึกษา บริษัท เอ็กซอนโมบิล จำกัด The Analysis of Business Chinese Language Usage in Human Resource Service Center, Exxonmobil Llimited |
Authors: | 解琨 Xie, Kun 郑炳光 นพพร ชานิกรประดิษฐ์ |
Keywords: | ภาษาจีน -- การใช้ภาษา Chinese language -- Usage 汉语 -- 语言使用 การบริหารงานบุคคล Personnel management ภาษาจีนธุรกิจ Chinese language -- Business Chinese 商务汉语 人员管理 |
Issue Date: | 2015 |
Publisher: | Huachiew Chalermprakiet University |
Abstract: | ในยุคโลกาภิวัฒน์ทางเศรษฐกิจ ศูนย์บริการทรัพยากรมนุษย์ทำให้เกิดการพัฒนาทั้งในด้านขององค์กรและรูปแบบการบริหาร เมื่อเปรียบเทียบกับประเทศอื่นทั้งในด้านปัจจัยต่างๆ ประเทศไทยถือเป็นประเทศที่น่าลงทุนเป็นอันดับต้นๆ ของเอเชีย ดังนั้น ทางบริษัท เอ็กซอนโมบิล จำกัด ของประเทศสหรัฐอเมริการได้เลือกประเทศไทยเป็นที่ตั้งของสำนักงานใหญ่แห่งภาคพื้นเอเชีย และหนึ่งในนั้นก็คือ การก่อตั้งศูนย์บริการทรัพยากรมนุษย์ ในปี ค.ศ. 2003 อนึ่งหัวข้อในงานวิจัยของวิทยานิพนธ์ฉบับนี้ ได้ค้นหาข้อมูลต่างๆ โดยใช้กรณีศึกษาบริษัท เอ็กซอนโมบิล จำกัด (ประเทศไทย) การใช้ภาษาจีนเชิงธุรกิจมีประโยชน์อย่างไรต่อศูนย์ทรัพยากรมนุษย์ งานวิจัยนี้อาศัยการวิเคราะห์เชิงปริมาณและคุณภาพของข้อมูลที่เก็บรวบรวมไว้ ผลการวิเคราะห์พบว่าปัญหาทางด้านการบริการภาษาจีนของบริษัทฯ คือ ด้านการสื่อสารที่ใช้คำศัพท์เฉพาะด้าน และด้านการสื่อสารต่อรองเจรจา ทั้งนี้วิทยานิพนธ์เล่มนี้ได้เสนอถึงมาตรการในการปรับปรุงพัฒนาขีดความสามารถในการใช้ภาษาจีนให้ดีขึ้น การจัดการทางด้านคำศัพท์เฉพาะทางให้เป็นระบบและสื่อสารเข้าใจในบริษัท และปรับเปลี่ยนทัศนคติต่อการเรียนภาษาจีน เพื่อส่งผลให้การฝึกอบรมการใช้ภาษาจีนเชิงธุรกิจให้สมบูรณ์แบบมากยิ่งขึ้นต่อการคิดวิเคราะห์ ส่งเสริมให้สอบ HSK ระดับ 5 และสำรวจสถานการณ์ของการใช้ภาษาจีนในศูนย์บริการทรัพยากรมนุษย์ของบริษัท เอ็กซอน โมบิล จำกัด ถึงแม้งานวิจัยที่เกี่ยวกับทางด้านศูนย์ทรัพยากรมนุษย์มีมากมาย แต่ทว่าไม่เคยมีงานวิจัยที่เกี่ยวกับภาษาจีนในด้านการบริการ ดังนั้น วิทยานิพนธ์ฉบับนี้ถือเป็นฉบับแรกที่ทำการวิจัยเกี่ยวกับหัวข้อที่สะท้อนให้เห็นถึงวัฒนธรรมทางด้านความคิด Human Resource Services Center is in the period of economic globalization, which leads to advanced forms of organization and management structures transformation. ExxonMobil Corporation has chosen Thailand, as Thailand is one of the best investment location in Asia, and established their Global Human Resource Services Center here in year 2003. The research and information of this thesis are mainly conduct through the methods of document analysis and surveys, interviewing with employees who support China regarding their use of business Chinese language. This thesis carried out theory analysis based on qualitative and quantitative analysis together with information gathered, to find out the problems in business Chinese services, such as, terminology, negotiation in Chinese skill and language training problems. The thesis studies the current situation of language training in Human Resource Services Center, and points out the existing problems in language training, providing the solution and improvement processes, in order to enhance business Chinese training procedure in Human Resource Services Center. Currently, there are many studies related to the management of Human Resource, but study about business Chinese area has not been carried out. This thesis is the first to study about this topic, which had reflected the innovativenedd of this thesis. 人力资源服务中心是在经济全球化的时代里产生的先进的组织形式和管理模式。人力资源服务中心依托先进的现代技术将分散在世界各地区或组织。与其他国家比较,各种因素方面,泰国属于亚洲最佳投资地点之一,美国埃克森美孚石油公司选择在泰国设立地区总部和服务中心,而其中是在 2003 年成立人力资源服务中心。 本论文研究的课题是通过对美国埃克森美孚石油公司在泰国的经营调查, 分析商业汉语在该公司人力资源服务中心的应用情况。研究的内容包括商业汉语在泰国人力资源服务中心的应用、商业汉语在人力资源服务中心领域的运用情况、商业汉语在人力资源服务中心领域的发展方向、商业汉语在人力资源服务中心领域遇到的问题与解决方法、泰国人力资源服务中心发展商业汉语起了那些作用、泰国人力资源服务中心发展在商业汉语方面的机遇与挑战、泰国人力资源服务中心发展在商业汉语方面遇到的问题与解决方法。 调查的方法主要采用文献分析和问卷,通过对公司员工商业中文应用的调查,掌握商业汉语在埃克森石油公司应用的情况,以及有关人力资源服务中心在汉语人才管理方面的资料。此外,运用定性和定量的分析对收集的信息进行理论分析,从中发现公司在商业汉语服务方面存在的问题。最后,研究了人力资源服务中心的语言培训现状,指出了在人力资源培训上存在的问题,例如,术语方面的问题、谈判技巧的问题以及企业培训的问题。并且,针对这些问题提出了解决的对策与改进措施,采取术语管理、提高语言技巧、作出更新观念,以进一步完善公司的人力资源汉语培训工作。 为了创新,作者对美国埃克森美孚石油公司人力资源服务中心汉语服务情况进行了分析研究。有关人力资源服务管理方面的研究有很多,但关于汉语服务方面的研究还没有展开,本论文是首次对这个课题进行研究,体现出本论文的创新性。 |
Description: | Thesis (M.A.) (Chinese for Business Communication) -- Huachiew Chalermprakiet University, 2015 |
URI: | https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/935 |
Appears in Collections: | College Of Chinese Studies - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Nopporn-Chanikornpradit.pdf Restricted Access | 1.74 MB | Adobe PDF | View/Open Request a copy |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.