Please use this identifier to cite or link to this item:
https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/97
Title: | 泰国水疗企业汉语应用研究--以Health Land按摩与水疗为例 |
Other Titles: | การศึกษาการใช้ภาษาจีนในธุรกิจสปาไทย กรณีศึกษาเฮลท์แลนด์ สปาแอนด์มาสซาช A Study of Chinese Language Usage in Spa Business in Thailand : A Case Study of Health Land Spa and Massage |
Authors: | 范军 Fan, Jun 吴淑安 ไพลิน จรัสวัฒนาวรรณ |
Keywords: | Health Land Spa and Massage เฮลท์แลนด์ สปาแอนด์มาสซาช 旅游产业 Chinese language -- Usage Chinese language -- Business Chinese Spa. สปา ธุรกิจสปา -- ไทย Massage ภาษาจีน -- การใช้ภาษา การนวด 汉语 -- 语言使用 |
Issue Date: | 2017 |
Publisher: | Huachiew Chalermprakiet University |
Abstract: | 近年来, 全球养生旅游的趋势飞速增长, 尤其是泰国水疗产业. 目前吸引了许多国内外的游客到泰国接受服务, 从而产生了许多水疗经营场所, 以便满足游客的需求. 其中来到泰国旅游的数量最多是中国. 况且泰国水疗备受中国游客的很大欢迎, 是来到泰国不可错过的一种活动. 目前, 在水疗产业中汉语服务就已成为提供服务的重要性了. 因此, 本次研究研究者针对泰国水疗产业为目的, 以Health Land水疗与按摩为例. 本次研究的目的是为了研究服务人员汉语应用的水平, 顾客对汉语服务的满意度, 提供汉语服务的问题以及提供改善与发展存在问题的策略. 研究方法, 分别为文献研究, 采访服务人员和消费者调查问卷. 调查问卷得出按摩水疗服务人员的汉语听力, 口语, 词汇和语法的水平低的结果. 此外, 汉语消费者对汉语服务的评估也是低等级, 因而消费者的满意度为"一般". 其中服务人员的服务态度是消费者最满意的因素, 满意度最少是缺乏汉语版网站, 不便于消费者取得信息还包括汉语纸质, 指示牌的不足够. 本次研究的主要问题是服务人员缺乏汉语能力或能力不足以与消费者沟通. 因此研究者在此研究提出进行汉语培训的策略, 以汉语听力, 口语, 水疗专用词汇和中国文化并鼓励服务人员应用汉语的积极性以满足顾客的需求, 增加消费者的满意度. หลายปีที่ผ่านมาการท่องเที่ยวเชิงสุขภาพโดยเฉพาะธุรกิจสปาในประเทศไทยได้รับความนิยมอย่างมากจากนักท่องเที่ยวทั้งในและต่างประเทศ หลายปีที่ผ่านมามีนักท่องเที่ยวชาวจีนเดินทางมาท่องเที่ยวในประเทศไทยมากเป็นอันดับหนึ่งและธุรกิจสปาไทยก็เป็นธุรกิจที่ได้รับความนิยมอย่างมากจากนักท่องเที่ยวชาวจีน ดังนั้น การวิจัยในครั้งนี้ผู้วิจัยจึงมุ่งเน้นการทำวิจัยไปที่ธุรกิจสปาไทยเป็นหลักโดยเลอก เฮลท์แลนด์ สปาแอนด์มาสซาช ในการทำวิจัยในครั้งนี้ วัตถุประสงค์ในการทำวิจัย เพื่อศึกษาถึงระดับการใช้ภาษาจีนในการให้บริการนักท่องเที่ยวชาวจีน ความพึงพอใจในการให้บริการ ปัญหาที่เกิดขึ้นในการให้บริการรวมถึงแนวทางการแก้ไข ปัญหาเพื่อนำไปปรับปรุงการให้บริการให้ดีขึ้นต่อไป การวิจัยใช้วิธีเก็บรวบรวมข้อมูลจากการวิจัยเอกสาร การสัมภาษณ์พนักงานและการทำแบบสอบถาม ผลการวิจัยแสดงให้เห็นว่า การใช้ภาษาจีนในการให้บริการผู้บริโภคชาวจีนของพนักงานอยู่ในระดับต่ำในทุกๆ ด้าน ได้แก่ การฟัง การพูด คำศัพท์เฉพาะทางสปา ความถูกต้องของไวยกรณ์ ผลการประเมินของผู้บริโภคต่อการให้บริการภาษาจีนของพนักงานอยู่ในระดับต่ำ จึงส่งผลให้ความพึงพอใจโดยรวมต่อการให้บริการภาษาจีนอยู่ในระดับปานกลาง สิ่งที่ทำให้เกิดความพึงพอใจมากที่สุด คือ มารยาทในการให้บริการและส่งผลต่อความพึงพอใจน้อยสุด คือ ไม่มีการให้บริการข้อมูลภาษาจีนในเว็บไซต์ ปัญหาหลักๆ ที่เห็นได้ชัดจากการวิจัยในครั้งนี้ คือ ความรู้ในการใช้ภาษาจีนในการให้บริการของพนักงานไม่เพียงพอ ดังนั้น ผู้วิจัยได้นำเสนอการแก้ไขปัญหาด้วยการจัดอบรมการใช้ภาษาจีนให้แก่พนักงานเพื่อการพัฒนาและตอบสนองความพึงพอใจของลูกค้าให้เพิ่มมากขึ้น This research was carried out to study the level of Chinese language used to service the Chinese tourist in spa business in Thailand, in which Health Lan Spa and Massage was chosen to be the studied spa. This research study the level of Chinese language used to service the Chinese tourists, customer satisfaction with service, the problems arise when access to the service as well as the improvement for better service. This research was conducted through the use of secondary data, staff interviewing and questionnaire. The analysis shows that the level of Chinese language used by the spa's staff is very low in every skill including listening and speaking, especially the spa vocabulary and grammar which leads to middle satisfaction from the tourist to th spa in term of communication. The most satisfying point is the manner of the staffs while the leasr satisfying point assessed by the Chinese tourist is the unavailable of Chinese information on the website. The main problem found from this study is an inadequate Chinese language skill of the staffs. Therefore, it is recommended to provide Chinese language training to the staffs and emphasises more on the vocabularies related to spa and Chinese culture. |
Description: | Thesis (M.A.) (Chinese for Business Communication) -- Huachiew Chalermprakiet University, 2017 Text in Chinese ; Abstracts in Chinese, Thai and English. |
URI: | https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/97 |
Appears in Collections: | College Of Chinese Studies - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Pailin-Charas.pdf Restricted Access | 6.13 MB | Adobe PDF | View/Open Request a copy |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.