DSpace Repository

การศึกษาปัจจัยที่มีผลต่อความเสี่ยงในโซ่อุปทานของอุตสาหกรรมยานยนต์ไทย

Show simple item record

dc.contributor.author แววมยุรา คำสุข
dc.contributor.author Wawmayura Chamsuk
dc.contributor.other Huachiew Chalermprakiet University. Faculty of Business Administration th
dc.date.accessioned 2024-05-03T05:04:40Z
dc.date.available 2024-05-03T05:04:40Z
dc.date.issued 2021
dc.identifier.citation วารสาร ธุรกิจปริทัศน์ 10,2 (กรกฎาคม-ธันวาคม 2561) : 124-141 th
dc.identifier.issn 1905-713X (Print)
dc.identifier.issn 2651-2351 (Online)
dc.identifier.uri https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/2109
dc.description สามารถเข้าถึงบทความฉบับเต็มได้ที่ https://so01.tci-thaijo.org/index.php/bahcuojs/article/view/162260/117039 th
dc.description.abstract การศึกษาครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาปัจจัยที่มีผลต่อความเสี่ยงในโซ่อุปทานของอุตสาหกรรมยานยนต์ไทย โดยเก็บรวบรวมข้อมูลด้วยแบบสอบถามจากกลุ่มตัวอย่างจำนวน 327 ราย ผลการวิจัย พบว่า ปัจจัยที่ส่งผลต่อความเสี่ยงของโซ่อุปทานภายนอกตามระดับความเสี่ยงสูง คือ ราคาของวัตถุดิบเพิ่มขึ้น ซัพพลายเออร์มีปัญหาทางด้านคุณภาพ การเพิ่มภาษีศุลกากร ความล้มเหลวของการขนส่ง ความล้มเหลวของซัพพลายเออร์ การเปลี่ยนแปลงในอุปสงค์ของลูกค้า การเปลี่ยนแปลงของเทคโนโลยี วิกฤตน้ำมัน อุบัติเหตุ ข้อจํากัดเรื่องการนําเข้าส่งออก ภัยธรรมชาติ ความผิดพลาดของระบบ IT การประท้วง และการโจมตีของผู้ก่อการร้าย ตามลลำดับ ปัจจัยที่ส่งผลต่อความเสี่ยงของโซ่อุปทานภายในตามระดับความเสี่ยงสูง คือ การกำหนดหรือดำเนินนโยบายกลยุทธ์ ทรัพยากรมนุษย์ขาดแคลน ขาดทักษะและความชํานาญ เครื่องจักรชํารุด เสียหาย ขาดแคลนเงินทุน ความผิดพลาดในการจ่ายวัตถุดิบผิด การปฏิบัติการภายในองค์กรไม่มีประสิทธิภาพ การวางแผนการผลิตผิดพลาด การตรวจสอบวัตถุดิบหรือชิ้นงานผิดพลาด ตามลําดับ ดังนั้นผู้บริหารอุตสาหกรรมยานยนต์ไทยควรนําไปวางแผนกลยุทธ์ กําหนดนโยบาย และแผนปฏิบัติการเพื่อป้องการความเสี่ยงที่จะเกิดขึ้นตามมา th
dc.description.abstract The objective of this research was to study the factors influencing the risks affecting the supply chain of Thailand’s automotive industry. This quantitative research used the questionnaire to collected data from 327 samples. According to the results, the factors influencing the risks occurring outside the supply chain regarding the high level of risk are as follows: prices increased, quality problems of suppliers, taxes increased, failure of transportation, failure of suppliers, supply of customers changed, technology changed, oil crisis, accidents, export and import limitations, natural disasters, errors of IT systems, strikes, and terrorist attacks, respectively. The factors influencing the risks occurring within the supply chain regarding the high level of risk are as follows: setting or implementation of policy and strategy, shortage of resources, skills and competence, machines breakdowns, investment, wrong material supply, operational inefficiencies, failure of production planning, and errors of inspection on raw material or parts, respectively. In consequence, the executives in Thailand’s automotive industry should plan strategies, policies, and procedures to focus on preventing these incoming risks. th
dc.language.iso th th
dc.subject ความเสี่ยง th
dc.subject Risk th
dc.subject การบริหารงานโลจิสติกส์ th
dc.subject Business logistics th
dc.subject การประเมินความเสี่ยง th
dc.subject Risk assessment th
dc.subject อุตสาหกรรมยานยนต์ -- ไทย th
dc.subject Motor vehicle industry -- Thailand th
dc.title การศึกษาปัจจัยที่มีผลต่อความเสี่ยงในโซ่อุปทานของอุตสาหกรรมยานยนต์ไทย th
dc.title.alternative Factor Affecting to Supply Chain Risk in Thai Automotive Industry th
dc.type Article th


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account