dc.contributor.author |
ชุติระ ระบอบ |
|
dc.contributor.author |
ชีรวิทย์ สุรีรัตนันท์ |
|
dc.contributor.author |
บรรเจิดศักดิ์ สัณหภักดี |
|
dc.contributor.author |
ชณิชา หมอยาดี |
|
dc.contributor.author |
มรกต กำแพงเพชร |
|
dc.contributor.author |
กันต์ติกมาฐ รัตนปริญญานุกูล |
|
dc.contributor.author |
อัญชลี สมบูรณ์ |
|
dc.contributor.author |
พัชรา โพชะนิกร |
|
dc.contributor.author |
พิษณุ วรรณกูล |
|
dc.contributor.author |
มงคล ยุพัฒน์ |
|
dc.contributor.author |
Chutira Rabob |
|
dc.contributor.author |
Cheerawit Sureerattanan |
|
dc.contributor.author |
Benjertsak Sannhapuckdee |
|
dc.contributor.author |
Chanicha Moryadee |
|
dc.contributor.author |
Morakhot Kamphaengphet |
|
dc.contributor.author |
Kantikamart Rattanaparinyanukune |
|
dc.contributor.author |
Anchali Somboon |
|
dc.contributor.author |
Patchara Phochanikorn |
|
dc.contributor.author |
Pitsanu Wannakul |
|
dc.contributor.author |
Mongkhol Yupat |
|
dc.contributor.other |
Huachiew Chalermprakiet University. Faculty of Business Administration |
th |
dc.contributor.other |
Huachiew Chalermprakiet University. Faculty of Business Administration |
th |
dc.contributor.other |
Huachiew Chalermprakiet University. Faculty of Business Administration |
th |
dc.contributor.other |
Huachiew Chalermprakiet University. Faculty of Business Administration |
th |
dc.contributor.other |
Huachiew Chalermprakiet University. Faculty of Business Administration |
th |
dc.contributor.other |
Huachiew Chalermprakiet University. Faculty of Business Administration |
th |
dc.contributor.other |
Huachiew Chalermprakiet University. Faculty of Business Administration |
th |
dc.contributor.other |
Huachiew Chalermprakiet University. Faculty of Business Administration |
th |
dc.contributor.other |
Huachiew Chalermprakiet University. Faculty of Business Administration |
th |
dc.contributor.other |
Huachiew Chalermprakiet University. Faculty of Business Administration |
th |
dc.date.accessioned |
2024-05-04T10:15:21Z |
|
dc.date.available |
2024-05-04T10:15:21Z |
|
dc.date.issued |
2020 |
|
dc.identifier.citation |
วารสาร ธุรกิจปริทัศน์ 12,2 (กรกฎาคม-ธันวาคม 2563) : 147-167 |
th |
dc.identifier.issn |
1905-713X (Print) |
|
dc.identifier.issn |
2651-2351 (Online) |
|
dc.identifier.uri |
https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/2131 |
|
dc.description |
สามารถเข้าถึงบทความฉบับเต็มได้ที่
https://so01.tci-thaijo.org/index.php/bahcuojs/article/view/239072/166065 |
th |
dc.description.abstract |
บทความนี้ มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาโซ่อุปทานปลาสลิดแปรรูปเริ่มตั้งแต่ต้นน้ำ กลางน้ำ และปลายน้ำ วิเคราะห์ พฤติกรรมการบริโภคปลาสลิดเพื่อหาแนวทางยกระดับโซ่คุณค่าปลาสลิดแปรรูปที่มีมูลค่าสูง โดยใช้แบบ สํารวจ แบบสอบถาม แบบสัมภาษณ์ และการสนทนากลุ่มย่อย กลุ่มตัวอย่าง ได้แก่ ผู้จัดหาพันธุ์ปลาสลิดตอนต้นน้ํา ผู้เลี้ยงและแปรรูปปลาสลิดกลางนำ ผู้ขายปลายน้ำ รวม จํานวน 547 ราย วิเคราะห์ด้วย ค่าเฉลี่ย ร้อยละ การแจกแจงความถี่ และวิเคราะห์เนื้อหา ผลการศึกษาพบว่า โซ่อุปทานปลาสลิดประกอบด้วย9 กิจกรรมหลัก 5 กิจกรรม สนับสนุนโซ่คุณค่าปลาสลิดตอนต้นน้ำ คือ การยกระดับเกษตรกรให้เลี้ยงปลาสลิดด้วยหญ้าเนเปียร์จะให้ผลผลิตและผลตอบแทนสูงสุด 1:2.29 กลางน้ำโซ่คุณค่าที่จะยกระดับคือปลาสลิดแดดเดียว ผู้แปรรูปจะได้รับผลตอบแทนสูงสุด 1:1.15 สอดคล้องกับพฤติกรรมการบริโภค และปลายน้ำ การขายปลาสลิดผ่านสื่อออนไลน์ได้ผลตอบแทนสูงสุด1:1.20 ปัจจัย อื่นที่สามารถยกโซ่คุณค่าปลาสลิดคือ การสร้างมูลค่าของเหลือที่ได้จากการแปรรูปปลาสลิด ได้แก่ ไข่ปลา หัวปลา และก้างปลา |
th |
dc.description.abstract |
The objectives of this article are to study Snakeskin Gourami supply chain process from upstream midstream to downstream, analyze consumer’s behavior of Snakeskin Gourami processing product and propose guideline to upgrade Snakeskin Gourami high value chain. This study collected data from. This study collected data from 547 samples comprises of Snakeskin Gourami farmers fish farming from the upstream to sellers and relevant persons at the downstream by using survey form, questionnaires, interview and focus group. Statistically analyzed by using mean, percentage, standard deviation and content analysis. The results of this research founded that Snakeskin Gourami fish comprised of 9 primary activities and 5 Supporting activities and in value chain and the creating value to upgrade Snakeskin Gourami at upstream supply chain was napier grass farming with high rate of return 1:2.29, in midstream highest value chain to upgrade was dry Snakeskin Gourami with high rate of return 1:1.15 according to consumption’s behavior and downstream online distributed channel was highest value chain rate if return 1:1.20. Besides the important factors which influence to upgrade highest value chain from Gourami fish leftover were salted roe, Gourami fish head and fishbone in Snakeskin Gourami fish supply chain. |
th |
dc.language.iso |
th |
th |
dc.subject |
ปลาสลิด -- ไทย -- สมุทรปราการ |
th |
dc.subject |
Snakeskin gourami -- Thailand -- Samut Prakarn |
th |
dc.subject |
มูลค่าเพิ่มทางเศรษฐศาสตร์ |
th |
dc.subject |
Economic value added |
th |
dc.subject |
การบริหารงานโลจิสติกส์ |
th |
dc.subject |
Business logistics |
th |
dc.subject |
ปลาสลิดแปรรูป |
th |
dc.subject |
Processed Snakeskin gourami |
th |
dc.title |
การยกระดับโซ่คุณค่าของห่วงโซ่อุปทานปลาสลิดแปรรูปจังหวัดสมุทรปราการ |
th |
dc.title.alternative |
Value Chain Elevation of Snakeskin Gourami (Trichogaster Pectorolls) Processing Supply Chain in Samut Prakarn Province |
th |
dc.type |
Article |
th |