DSpace Repository

The English Listening-Speaking Cornerstones

Show simple item record

dc.contributor.author Nutsakolpach Chouvorrasista
dc.contributor.author ณัทสกลพัชร เชาว์วรศิษฐ์
dc.contributor.other Huachiew Chalermprakiet University. Faculty of Liberal Arts en
dc.date.accessioned 2024-06-19T02:58:36Z
dc.date.available 2024-06-19T02:58:36Z
dc.date.issued 2016
dc.identifier.citation วารสารปัญญาภิวัฒน์ (8, ฉบับ Supplementary ธันวาคม 2559) : 226-236 en
dc.identifier.issn 2651-1088 (Online)
dc.identifier.uri https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/2405
dc.description สามารถเข้าถึงบทความฉบับเต็มได้ที่ https://so05.tci-thaijo.org/index.php/pimjournal/article/view/73570/59257 en
dc.description.abstract This quantitative research aims to improve students’ language competency. Four-different-area focus tools: “True Calling” (pronunciation), “Drop Me Off” (stressing), “Pick Me Up” (listening comprehension), and “Speak It Out” (speaking) were used to help students mitigate their weak learning areas and strengthen both receptive (listening) and productive (speaking) skills. Prior to the experiment, TOEIC test were used as a pretest and post test. Sixty-seven students in the Conversational English classes were chosen to be participants. This research began with the pronunciation, stressing, Listening comprehension, speaking tools consecutively. This research also includes the interview sessions of three American educators. In addition, the questionnaire helped the researcher understand the participants’ background language competency and individual interests towards the focused communicative skills. The results show that the participants performed better in some areas. In further research, some factors should be focused more on the background environment, with native English speakers (as peers) and on more demanding immersion situations. en
dc.description.abstract งานวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อพัฒนาความสามารถทางภาษาของนักศึกษา โดยการเน้นทักษะการฟัง การออกเสียง การเน้นเสียงหนัก-เบาและการพูด โดยใช้เครื่องมือ 4 ชนิด คือ “True Calling” (การออกเสียง) “Drop Me Off” (การเน้นเสียงหนัก-เบา) “Pick Me Up” (การฟัง) และ “Speak It Out” (การพูด) เครื่องมือเหล่านี้จะช่วยลดจุดอ่อนในการเรียนของนักศึกษา ในงานวิจัยนี้คือ นักศึกษา จำนวน 67 คน ที่เรียนในรายวิชาสนทนาภาษาอังกฤษ การวิจัยมีการสอบ pre-test และ post-test โดยใช้ข้อสอบ TOEIC หลังจากนั้นเครื่องมือ 4 ชนิดดังกล่าวได้ถูกนำมาใช้โดยเริ่มจากการออกเสียง การเน้นเสียงหนัก-เบา การฟัง และการพูดโดยลำดับ ในงานวิจัยนี้มีการสัมภาษณ์ผู้ให้การศึกษาชาวอเมริกัน 3 ท่าน นอกจากนี้แบบสอบถามภูมิหลังความสามารถในภาษาอังกฤษของนักศึกษาทำให้เข้าใจ ความสนใจด้านทักษะการฟัง-พูดของนักศึกษาแต่ละคน ผลการวิจัยแสดงให้เห็นว่า กลุ่มตัวอย่างมีพัฒนาการในบางทักษะแต่ขณะเดียวกันมีความก้าวหน้าน้อยในการใช้เครื่องมือบางอย่าง แต่ถึงกระนั้น กลุ่มตัวอย่างต้องการเวลามากกว่านี้เพื่อพัฒนาทักษะทางภาษาของตนเอง ในการศึกษาครั้งต่อไป ควรมีการพิจารณาปัจจัยที่เกี่ยวข้องกับสิ่งแวดล้อมภูมิหลัง โดยผู้ใช้ภาษาอังกฤษเป็นภาษาแม่ (เป็นผู้ประเมิน) และใช้สถานการณ์ที่ทำให้กลุ่มตัวอย่างตั้งใจปฏิบัติมากขึ้น en
dc.language.iso en_US en
dc.subject English language -- Study and teaching (Higher) en
dc.subject ภาษาอังกฤษ -- การศึกษาและการสอน (อุดมศึกษา) en
dc.subject Communicative competence en
dc.subject ความสามารถในการสื่อสาร en
dc.subject English language -- Accents and accentuation en
dc.subject ภาษาอังกฤษ -- การออกเสียงและการลงน้ำหนักเสียง en
dc.title The English Listening-Speaking Cornerstones en
dc.title.alternative หลักสำคัญพื้นฐานในการสร้างเสริมทักษะการฟัง-พูดภาษาอังกฤษ en
dc.type Article en


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account