บทความนี้มุ่งวิเคราะห์ภาพสะท้อนมิติทางพระพุทธศาสนาจากยันต์ไทยที่ถูกปกปิดไว้ด้วยความเชื่ออื่นที่มุ่งแสดงอานุภาพด้านต่าง ๆ เพื่อให้คนเชื่อเป็นหลัก ส่งผลให้สาระสำคัญที่เป็นองค์ความรู้และหลักปฏิบัติในพระพุทธศาสนาไม่อาจให้แสวงสว่างทางปัญญาและแนวทางปฏิบัติเพื่อความดีงาม ปัญญา และความพ้นทุกข์ได้
ผลการวิเคราะห์องค์ประกอบของยันต์ไทยได้พบภาพสะท้อนมิติทางพระพุทธศาสนา 3 ประการ คือ มิติทางความงาม มิติทางเรื่องราว และมิติทางคติธรรม แสดงให้เห็นว่า องค์ประกอบของยันต์ไทยเป็นสื่อการเรียนรู้พระพุทธศาสนาที่โบราณาจารย์นำมาใช้เป็นเครื่องมือในการถ่ายทอดพระพุทธศาสนา ไม่ใช่เรื่องความขลัง ความศักดิ์สิทธิ์ที่มีอานุภาพบันดาลให้เกิดสิ่งอัศจรรย์ แต่เป็นองค์ความรู้และหลักปฏิบัติเพื่อความดีงาม ปัญญา และความพ้นทุกข์เป็นสำคัญ
This article aimed to analyze reflections of Buddhist dimensions from the Thai yanta that are concealed by other beliefs and presented sacred powers in belief. As a result, the structure of knowledge and practice in the Buddhism were not able to give right intellect and practice for goodness wisdom and cessation of suffering.
The analytical results of elements in Thai yanta have been found in the reflections of three dimensions in Buddhism: the beautiful dimension, storyline dimension, and moral
dimensions. These presented that elements of Thai Yanta were the Buddhist supplementary materials used by savants in former time for propagate Buddhism. They were not magical power that provided supernatural power, but they were the structure of knowledge and practice for goodness, wisdom, and cessation of suffering.