DSpace Repository

ปัญหาการเขียนคำภาษาไทยผิดของนักศึกษาชาวจีนในหลักสูตรศิลปศาสตรบัณฑิต สาขาวิชาการสื่อสารภาษาไทยเป็นภาษาที่สอง มหาวิทยาลัยหัวเฉียวเฉลิมพระเกียรติ

Show simple item record

dc.contributor.author วชิรา เจริญจิตร์
dc.contributor.author Wachira Chareanjit
dc.contributor.other Huachiew Chalermprakiet University. Faculty of Liberal Arts en
dc.date.accessioned 2024-10-09T13:18:50Z
dc.date.available 2024-10-09T13:18:50Z
dc.date.issued 2020
dc.identifier.citation ศิลปศาสตร์ปริทัศน์ 5, 1 (มกราคม-มิถุนายน 2563) : 59-67. en
dc.identifier.uri https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/2999
dc.description สามารถเข้าถึงบทความฉบับเต็ม (Full text) ได้ที่: https://so04.tci-thaijo.org/index.php/larhcu/article/view/242178/165874 en
dc.description.abstract งานวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาปัญหาการเขียนคำภาษาไทยผิดของนักศึกษาจีน มหาวิทยาลัยหัวเฉียวเฉลิมพระเกียรติ ระดับปริญญาตรี ปีการศึกษา2560การศึกษาครั้งนี้เป็นการวิธีวิจัยเชิงคุณภาพ โดยวิเคราะห์จากงานเขียนของนักศึกษาที่ลงทะเบียนเรียนในปีการศึกษา 2560 โดยเลือกจากกลุ่มตัวอย่างที่เป็นนักศึกษาจีนที่ศึกษาภาษาไทยมาอย่างน้อย 1 ปี ผลการวิจัยพบว่านักศึกษาจีนมีปัญหาด้านการเขียนคำภาษาไทยผิด 5 ด้าน ได้แก่ ปัญหาการเขียนสระ ปัญหาการเขียนพยัญชนะ ปัญหาการเขียนวรรณยุกต์ปัญหาการเขียนสลับตำแหน่งกันในคำและปัญหาการเขียนตัวการันต์ผิดซึ่งการเขียนสระ พยัญชนะและวรรณยุกต์ผิดพบ 3 ลักษณะที่เหมือนกันคือ การเขียนสระ พยัญชนะ วรรณยุกต์ผิด การเขียนสระ พยัญชนะ วรรณยุกต์ขาด และการเขียนสระ พยัญชนะ วรรณยุกต์เกิน ซึ่งแต่ละประเภทจะมีรายละเอียดที่แตกต่างกันออกไป เช่น เขียนสระเสียงเดียวกันผิด เขียนรูปสระผิด เขียนสระรูปคล้ายกันผิด การเขียนวรรณยุกต์แทนสระ เขียนรูปพยัญชนะที่คล้ายกันผิด เขียนพยัญชนะเสียงคล้ายกันผิด การเพิ่มรูปพยัญชนะในพยัญชนะท้าย การใช้สระแทนรูปพยัญชนะท้าย การเขียนรูปวรรณยุกต์ผิด วางวรรณยุกต์ผิดตำแหน่ง เป็นต้น นอกจากนี้ยังพบว่านักศึกษาเขียนสระ พยัญชนะ และวรรณยุกต์สลับที่กันและเขียนตัวการันต์ผิดอีกด้วยซึ่งปัญหาการเขียนคำภาษาไทยผิดนั้นอาจจะมาจากสาเหตุหลายอย่าง เช่น การจำพยัญชนะไทยสับสน การออกเสียงคำผิดทำให้เขียนผิดตามเสียงที่ออก ขาดความรอบคอบการคัดลอกงานจากแหล่งอื่น เป็นต้น en
dc.description.abstract This research aimed to study the problems of spelling errors in Thai words of undergraduate Chinese students, during academic year 2 0 1 7, at Huachiew Chalermprakiet University. This qualitative study analyzed the spelling errors made by the Chinese students studying Thai for at least 1 year. The results of the study showed that Chinese students produced 5 spelling mistakes when they wrote Thai words: 1.Vowel writing problems2. Consonant writing problems3. Tone writing problems4. The problem of writing alternate characters 5. Wrong input in the orthography. These 3 problems showed similar aspects: 1) using incorrect vowels, consonants, and tone, 2) missing consonants, vowels and tones, and 3) adding some extra consonants, vowels, and tones. Each of these mistakes had different details namely, using incorrect similar sounds of vowels, incorrect form of vowels, using incorrect similar form of vowels, using incorrect consonants, incorrect consonants with similar sounds, adding extra consonants to the final consonants, using vowels instead of final consonants, using incorrect tonal forms, and placing tones in the wrong position, etc. It was also found that students used vowels, consonants, and tonal forms alternately. The problems of writing incorrect Thai words may be caused by many reasons such as memorizing Thai consonants, pronouncing the word incorrectly leading to writing mistakes, carelessness, copying work from other sources, etc. en
dc.language.iso th en
dc.subject ภาษาไทย – การเขียน en
dc.subject Thai language – Writing en
dc.subject ภาษาไทย – การใช้ภาษาผิด en
dc.subject Thai language -- Errors of usage en
dc.subject นักศึกษาจีน – ไทย en
dc.subject Chinese students -- Thailand en
dc.title ปัญหาการเขียนคำภาษาไทยผิดของนักศึกษาชาวจีนในหลักสูตรศิลปศาสตรบัณฑิต สาขาวิชาการสื่อสารภาษาไทยเป็นภาษาที่สอง มหาวิทยาลัยหัวเฉียวเฉลิมพระเกียรติ en
dc.title.alternative Spelling Errors in Thai Words Made by Chinese Students Learning Thai Communication as a Second Language, Huachiew Chalermprakiet University en
dc.type Article en


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account