หลักการและเหตุผล :   ปัญหายาเสพติดเป็นปัญหาทางสังคมที่มีความสำคัญยิ่ง ทั้งในประเทศที่พัฒนาแล้วและ    ประเทศกำลังพัฒนา ในหลายส่วนทั้งภาครัฐและเอกชน ได้มองปัญหาแบบองค์รวมในมุมมองต่างๆ เพื่อนำมาใช้ในการบริหารจัดการเพื่อแก้ไขปัญหาอย่างมีประสิทธิภาพ
วัตถุประสงค์ :   เพื่อศึกษาผลของโปรแกรมการเสริมสร้างทักษะชีวิตเพื่อป้องกันการเสพสารเสพติด    ของนักเรียนระดับมัธยมศึกษา ตำบลอิสาณ อำเภอเมือง จังหวัดบุรีรัมย์ ได้แก่ ความตระหนักในตนเองเกี่ยวกับการเสพสารเสพติด การเห็นคุณค่าในตนเอง ทักษะการสื่อสารและความสัมพันธ์ระหว่างบุคคล ทักษะการตัดสินใจเพื่อป้องกันการเสพสารเสพติด                    
วิธีการศึกษา : การศึกษาครั้งนี้เป็นการวิจัยกึ่งทดลอง กลุ่มตัวอย่างเป็นนักเรียนระดับมัธยมศึกษาปีที่ 1-3    เลือกแบบเจาะจง ตามเกณฑ์ข้อตกลงเบื้องต้น ได้กลุ่มทดลอง จำนวน 30  คน และกลุ่มควบคุมจำนวน 30 คน   เครื่องมือที่ใช้ในการเก็บรวบรวมข้อมูล เป็นแบบสอบถามทักษะชีวิตเพื่อป้องกันการเสพสารเสพติดของนักเรียนระดับมัธยมศึกษา วิเคราะห์ข้อมูล โดยใช้สถิติที
ผลการศึกษา :   ผลการศึกษาพบว่า 1)   นักเรียนกลุ่มทดลองที่ได้รับโปรแกรมสุขศึกษาก่อน และหลังการทดลองมีทักษะชีวิตไม่แตกต่างกัน ส่วนในด้านความตระหนักในตนเอง และด้านการเห็นคุณค่าในตนเองหลังการทดลองมีความแตกต่างก่อนการทดลองอย่างมีนัยสำคัญ
 
Background :  Drug addict is one the most important social problems affecting both     developing and developed countries. Multi-sector collaboration among all stakeholders in   both government and non-government organizations and holistic approach is a key strategy for effective management.
Objective : To study the effects of  life skills enhancement program with participatory     learning to   prevent substance abuse among secondary school students in I-San subdistrict, mueang district, buri Ram province.
Methods : This was a quasi-experimental research. The samples of students at secondary school level I  to III  students of  extensive schools. 30 students  were selected as the control group. Those three schools were selected  by purposive sampling. The data were collected by   using questionnaires. The t-test was used for data analysis.
Results : The results were as   follow: 1) The experimental group having life skill development program before and after the experiment had no different in  the interpersonal  relationship  and  communication  skill  and  the decision-making skill, but the self-awareness, the self-esteem after the experiment had different in   the experiment with statistically significant     difference at   0.05 level. 2) The self-esteem, the interpersonal relationship and communication skill and the decision-making skill between the two groups were not different, but the self-awareness of the experimental group  showed  more  positive  result  than  the    control  group  with statistically significant difference at 0.05 level.
Conclusions :   The life skills enhancement program the self-awareness, the self-esteem with participatory learning to prevent substance abuse showed effectiveness of secondary school students. The further and applied study should be considered in   others schools to enhanced life skills and early prevention of substance abuse in early adolescents.