DSpace Repository

การศึกษาความต้องการของอุตสาหกรรมชิ้นส่วนยานยนต์ของไทยต่อการใช้เทคโนโลยีอินเตอร์เน็ตประสานสรรพสิ่ง

Show simple item record

dc.contributor.author อภิวรรตน์ กรมเมือง
dc.contributor.author อัจฉริย์ กรมเมือง
dc.contributor.author รพี อุดมทรัพย์
dc.contributor.author Apiwat Krommuang
dc.contributor.author Atchari Krommuang
dc.contributor.author Rapee Udomsub
dc.contributor.other King Mongkut's Institute of Technology Ladkrabang. King Mongkut's Institute of Technology Ladkrabang Business School en
dc.contributor.other King Mongkut's Institute of Technology Ladkrabang. King Mongkut's Institute of Technology Ladkrabang Business School en
dc.contributor.other Huachiew Chalermprakiet University. Faculty of Business Administration en
dc.date.accessioned 2024-12-03T13:16:35Z
dc.date.available 2024-12-03T13:16:35Z
dc.date.issued 2024
dc.identifier.citation วารสารบริหารธุรกิจและการจัดการปริทัศน์ 16,1 (มกราคม-มิถุนายน 2567) : 100-117. en
dc.identifier.uri https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/3343
dc.description สามารถเข้าถึงบทความฉบับเต็ม (Full text) ได้ที่ : https://so01.tci-thaijo.org/index.php/bahcuojs/article/view/256318/176950 en
dc.description.abstract อุตสาหกรรมยานยนต์เป็นหนึ่งอุตสาหกรรมของประเทศไทยที่ได้รับการส่งเสริมจากภาครัฐมาอย่างต่อเนื่องนับจากแผนพัฒนาเศรษฐกิจและสังคมแห่งชาติฉบับที่ 2 การมุ่งมั่นพัฒนายกระดับความสามารถในการแข่งขันสู่ความยั่งยืนมีความสําคัญเพื่อให้สอดคล้องกับแนวคิดการพัฒนาสู่อุตสาหกรรม 4.0 และการเปลี่ยนแปลงของเทคโนโลยีในอนาคต การวิจัยเชิงสํารวจนี้สํารวจปัจจัยที่มีอิทธิพลต่อการประยุกต์ใช้อินเทอร์เน็ตประสานสรรพสิ่งสําหรับการจัดการผลิตชิ้นส่วนยานยนต์ โดยพิจารณา 5 ปัจจัยหลักประกอบด้วย การเชื่อมต่อ การนําเสนอ ความชาญฉลาด ความปลอดภัย และคุณค่า และปัจจัยย่อย 15 ปัจจัยเป็นกรณีศึกษาวิเคราะห์เปรียบเทียบความสําคัญของปัจจัยด้วยเทคนิคกระบวนการลําดับชั้นเชิงวิเคราะห์ เพื่อคํานวณหาน้ําหนักความสําคัญของปัจจัยการใช้อินเตอร์เน็ตประสานสรรพสิ่งสําหรับการผลิตชิ้นส่วนยานยนต์จากกลุ่มตัวอย่างจํานวน 88 องค์กร ใช้วิธีการเลือกกลุ่มตัวอย่างประชากรแบบสโนว์บอลล์ พบว่าปัจจัยหลักด้านการนําเสนอมีความสําคัญสูงสุด ปัจจัยรองคือการควบคุม ปัจจัยหลักสองการเชื่อมต่อมีปัจจัยรองคือความเข้ากันได้ ปัจจัยหลักสามคุณค่ามีปัจจัยรองคือความสะดวก ผลจากการวิเคราะห์สามารถเป็นแนวทางในการตัดสินใจที่ดีขึ้น en
dc.description.abstract The automotive industry is one of the main industries in Thailand that has been continuously promoted by the government since the 2nd National Economic and Social Development Plan. The commitment to improve competitiveness towards sustainability is of great importance in keeping with the concept of Industry 4.0 development and future technological changes. Accordingly, this exploratory research explores the factors that influence the application of the Internet of Things embedded in the management of automotive parts manufacturing, which consist of 5 main factors are Connectivity, Telepresence, Intelligence, Security, and Value, and 15 sub-factors. The case study was the comparative analysis of the importance of factors using Analytic Hierarchy Process(AHP) for calculating the weighted importance of Internet of Things factors for the management of automotive parts manufacturing. The questionnaire was answered by 88 respondents using Snowball Sampling. The main factor of Telepresence was found to be the most important and the second factor was Controlling. Next comes the Connectivity factor, the secondary factor is Compatibility. The third major factor is Value, the second is Convenience. Analysis results can guide a better decision-making process. en
dc.language.iso th en
dc.subject อุตสาหกรรมชิ้นส่วนรถยนต์ en
dc.subject Automobile supplies industry en
dc.subject กระบวนการลำดับชั้นเชิงวิเคราะห์ en
dc.subject Analytical hierarchy process en
dc.subject อินเทอร์เน็ตในทุกสิ่ง en
dc.subject Internet of things en
dc.title การศึกษาความต้องการของอุตสาหกรรมชิ้นส่วนยานยนต์ของไทยต่อการใช้เทคโนโลยีอินเตอร์เน็ตประสานสรรพสิ่ง en
dc.title.alternative A Study of the Requirements of Thailand's Automotive Parts Industry for the Use of Technology Internet of Things en
dc.type Article en


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account