การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาพฤติกรรมการใช้จดหมายอิเล็กทรอนิกส์ในทางสร้างสรรค์ของนักศึกษาระดับปริญญาตรี เพื่อศึกษาปัจจัยด้านทัศนคติ ด้านการคล้อยตามกลุ่ม และด้านการควบคุมพฤติกรรมตนเองกับพฤติกรรมการใช้จดหมายอิเล็กทรอนิกส์ในทางสร้างสรรค์ของนักศึกษาระดับปริญญาตรี และเพื่อศึกษาความสัมพันธ์ของปัจจัยด้านทัศนคติ ด้านการคล้อยตามกลุ่ม และด้านการควบคุมพฤติกรรมตนเองกับพฤติกรรมการใช้จดหมายอิเล็กทรอนิกส์ในทางสร้างสรรค์ของนักศึกษาระดับปริญญาตรี มหาวิทยาลัยหัวเฉียวเฉลิมพระเกียรติ จำนวน 400 คน ผลการศึกษาวิจัย พบว่า พฤติกรรมการใช้จดหมายอิเล็กทรอนิกส์ในทางสร้างสรรค์ของนักศึกษาระดับปริญญาตรีในภาพรวมอยู่ในระดับมากปัจจัยด้านทัศนคติ ด้านการคล้อยตามกลุ่ม และด้านการควบคุมพฤติกรรมตนเองกับพฤติกรรมการใช้จดหมายอิเล็กทรอนิกส์ในทางสร้างสรรค์ ในภาพรวมอยู่ในระดับมาก และตัวแปรที่มีความสัมพันธ์ทางบวกในระดับสูงกับพฤติกรรมการใช้จดหมายอิเล็กทรอนิกส์ในทางสร้างสรรค์ มี 2 ตัวแปร คือ ปัจจัยด้านการคล้อยตามกลุ่มเกี่ยวกับจริยธรรมและการประเมินค่าสารสนเทศ และปัจจัยด้านการควบคุมพฤติกรรมตนเองเกี่ยวกับความรับผิดชอบและจริยธรรมในการใช้จดหมายอิเล็กทรอนิกส์ ส่วนปัจจัยด้านทัศนคติมีความสัมพันธ์ทางบวกในระดับปานกลางกับพฤติกรรมการใช้จดหมายอิเล็กทรอนิกส์ในทางสร้างสรรค์ โดยทุกตัวแปรมีนัยสำคัญที่ระดับ .01
The objectives of this quantitative research, Factors Related to Behavioral Use of Electronic Mail in a Creative Way by Undergraduate Students, are to study undergraduate students’ behaviors concerning creative use of e-mails, the factors related to those behaviors, and the relationships between the factors and the behaviors. The research’s sample consists of 400 undergraduate students at Huachiew Chalermprakiet University, Academic Year 2015. The notable research results, which could be utilized further to promote behaviors involving creative use of emails, are the followings. Regarding the data of undergraduate students’ behaviors concerning creative use of e-mails, the average scores for the aspects of responsibility, morality, and IT evaluation are all in the statistical criteria of high level. As for the factors of attitude toward e-mail use, subjective norm, and behavioral control related to the student behaviors concerning creative use of e-mails, the average scores are all in the statistical criteria of high level. The factor of attitude toward e-mail use is positively related to behaviors concerning creative use of e-mails. If someone believes a behavior leads to a positive result, they tend to have good attitude toward that behavior, and then they, in turn, become willing to show that behavior, the factor of subjective norm is positively related to behaviors concerning creative use of e-mails. If someone’s important persons’ behavior is in such a way, they tend to develop that behavior, the factor of behavioral control is positively related to behaviors concerning creative use of e-mails. If particular way, they have to believe that they are capable of controlling that behavior and that it is possible to complete the behavior.