การศึกษานี้ มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาและวิเคราะห์การจัดการห่วงโซ่อุปทานของธุรกิจกุ้งเหยียดในจังหวัดสมุทรปราการ ขอบเขตของการศึกษาครั้งนี้แบ่งออกเป็น 3 ส่วน คือ ต้นน้ำ คือ ผู้เลี่ยงกุ้งขาวในจังหวัดสมุทรปราการ ส่วนถัดมา คือ กลางน้ำ คือผู้ผลิตกุ้งเหยียดในจังหวัดสมุทรปราการ และปลายน้ำ คือ ผู้บริภาคที่ซื้อกุ้งเหยียด ในจังหวัดสมุทปราการ การศึกษาครั้งนี้เป็นการศึกษาเชิงปริมาณ ใช้แบบสอบถามเป็นเครื่องมือในการเก็บข้อมูล โดยแบบสอบถามที่ใช้ผ่านการประเมินความน่าเชื่อถือของเครื่องมือจากผู้เชี่ยวชาญที่มีประสบการณ์ในธุรกิจกุ้งเหยียดมากว่า 20 ปี แบ่งแบบสอบถามออกเป็น 2 ชุด คือ ชุดที่หนึ่งสำหรับผู้ผลิตกุ้งเหยียดและผู้เลี้ยงกุ้งขาว และชุดที่สองสำหรับผู้บริโภค กลุ่มตัวอย่าง แบ่งออกเป็น 3 กลุ่ม คือ ผู้เลี้ยงกุ้งขาว 83 ราย ผู้ผลิต 6 ราย และผู้บริโภคกุ้งเหยียด 60 ราย สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ ผลการศึกษาได้แก่ ค่าความถี่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และไคสแควร์
จากผลการศึกษาในส่วนของผู้เลี้ยงกุ้งขาว พบว่า การจัดการด้านขนส่ง ด้านการจัดการสินค้าคงคลัง ด้านการผลิต ด้านจัดซื้อ ด้านการกระจายสินค้า ด้านการคะเนยอดขายและส่งเสริมการขาย และด้านสารสนเทศ มีความสัมพันธ์กับการจัดการห่วงโซ่อุปทานโดยรวมของผู้เลี้ยงกุ้งขาวในจังหวัดสมุทรปราการ ที่ระดับนัยสำคัญที่ 0.05 ในส่วนผู้ผลิตกุ้งเหยียด การจัดการด้านขนส่ง ด้านการจัดการสินค้าคงคลัง ด้านการผลิต ด้านจัดซื้อ ด้านการกระจายสินค้า ด้านการคะเนยอดขายและส่งเสริมการขาย และด้านสารสนเทศ ไม่มีความสัมพันธ์กับการจัดการห่วงโซ่อุปทานโดยรวมของผู้ผลิตกุ้งเหยียดในจังหวัดสมุทรปราการ ที่ระดับนัยสำคัญที่ 0.05 และในส่วนของผู้บริโภค พบว่าปัจจัยด้านการส่งเสริมการตลาด ด้านราคา ด้านผลิตภัณฑ์ และด้านการจัดจำหน่าย ไม่มีความสัมพันธ์กับการเลือกซื้อกุ้งเหยียดของผู้บริโภคกุ้งเหยียดในจังหวัดสมุทรปราการ ที่ระดับนัยสำคัญที่ 0.05
This research aims to study and analyze supply chain management of Stretched Shrimps business in Samutprakan Province. The research’s scope is divided into 3 parts including the upstream White Shrimps fishermen in Samutprakan Province, the middle stream the Stretched Shrimps manufacturer in Samutprakan Province, and the downstream the consumers who buy Stretched Shrimps in Samutprakan Province. This research is quantitative. A questionnaire was used as a tool for collecting data. The questionnaire’s reliability had been evaluated by experts with 20 years experience in Stretched Shrimps business. There were two sets of questionnaires one for Stretched Shrimps manufacturer and White Shrimp fishermen and one for consumers. The samples were separated into 3 groups consisting of 83 White Shrimp fishermen, 6 Stretched Shrimps manufacturer, and 60 Stretched Shrimps consumer. The statistics used for analyzing the results included frequency, percentage, average, standard deviation, and Chi-square.
The research results found that, in the part of White Shrimp fishermen, transportation management, inventory management, production, purchasing, product distribution, sales forecast and sales promotion, and information technology are related to overall supply chain management of White Shrimp fishermen in Samutprakan Province with statistical significance of 0.05. In the part of Stretched Shrimps manufacturer, transportation management, inventory management, production, purchasing product distribution, sales forecast and sales promotion, and information technology are not related to overall supply chain management of Stretched Shrimps manufacturer in Samutprakan Province with statistical significance of 0.05. And in the part of consumers, the factors of marketing promotion, pricing, product, and distribution are not related to overall Stretched Shrimps buying behavior of Stretched Shrimps consumers in Samutprakan Province with statistical significance of 0.05.