DSpace Repository

โอกาสทางการตลาดและแนวทางในการพัฒนาสินค้าอาหารจากแมลงของไทยในตลาดญี่ปุ่น

Show simple item record

dc.contributor.author มธุรพจน์ ศรีโพนทอง
dc.contributor.author สุภาวดี คุ้มราษฎร์
dc.contributor.author Maturapoj Sripontong
dc.contributor.author Supawadee Khumrat
dc.contributor.other Huachiew Chalermprakiet University. Faculty of Business Administration en
dc.contributor.other Huachiew Chalermprakiet University. Faculty of Business Administration en
dc.date.accessioned 2025-07-03T13:33:39Z
dc.date.available 2025-07-03T13:33:39Z
dc.date.issued 2024
dc.identifier.citation วารสารบริหารธุรกิจและการจัดการปริทัศน์ 16,2 (กรกฎาคม-ธันวาคม 2567) : 348-362. en
dc.identifier.uri https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/4246
dc.description สามารถเข้าถึงบทความฉบับเต็ม (Full Text) ได้ที่ : https://so01.tci-thaijo.org/index.php/bahcuojs/article/view/272067/178456 en
dc.description.abstract บทความวิชาการนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) วิเคราะห์โอกาสทางการตลาด 2) และแนวทางการพัฒนาสินค้าอาหารจากแมลงของไทยเพื่อเข้าสู่ตลาดญี่ปุ่น ซึ่งมีแนวโน้มขยายตัวในฐานะแหล่งโปรตีนทางเลือก โดยใช้เครื่องมือ PEST มาวิเคราะห์ ประกอบไปด้วยปัจจัยภายนอกทางการเมือง เศรษฐกิจ สังคม วัฒนธรรม และเทคโนโลยี พร้อมทั้งวิเคราะห์ปัจจัยภายในของที่เกี่ยวข้องกับธุรกิจอาหารจากแมลงในประเทศไทย พบว่าโอกาสทางการตลาดของอาหารจากแมลงของไทยมีโอกาสขยายตลาดไปยังประเทศญี่ปุ่นสูง เนื่องจากขนาดตลาดมีศักยภาพและการขยายตัวอย่างต่อเนื่อง รัฐบาลญี่ปุ่นส่งเสริมการบริโภคโปรตีนทางเลือกและความมั่นคงทางอาหารอย่างยั่งยืน มีแนวโน้มที่จะนำอาหารแมลง เช่น ผงจิ้งหรีด มาเป็นเมนูประจำครัวเรือนมากขึ้นในอนาคต ทั้งนี้แนวทางการพัฒนาสินค้าอาหารจากแมลงของไทย ควรเน้นการปรับปรุงรสชาติและเนื้อสัมผัสให้ถูกใจผู้บริโภคชาวญี่ปุ่น รวมถึงพัฒนาโปรตีนจากแมลงที่สามารถใช้เป็นส่วนผสมในอาหารต่าง ๆ เช่น ขนมปัง พาสต้า หรือโปรตีนบาร์ นำเทคโนโลยีและนวัตกรรมมาใช้ในกระบวนการผลิตและการตลาดจะช่วยเพิ่มมูลค่าและความสามารถในการแข่งขันในตลาดญี่ปุ่น en
dc.description.abstract This academic article aimed to 1) analyze market opportunities and 2) develop strategies for Thai insect-based food products to enter the Japanese market, which was experiencing growth as a source of alternative protein. The research employed a PEST analysis framework, encompassing Political, Economic, Social and Cultural, and Technological factors, to assess the external environment. Additionally, an internal analysis of factors relevant to the Thai insect-based food industry was conducted. The findings revealed significant market potential for Thai insect-based food products in Japan, due to the market’s substantial size and continuous expansion. The Japanese government’s promotion of alternative protein consumption and sustainable food security further strengthened this potential. There was a growing trend towards incorporating insect-based foods, such as cricket powder, into everyday meals in Japan. To capitalize on this opportunity, Thai insect-based food product development should focus on adapting flavors and textures to suit Japanese consumer preferences. Additionally, developing insect protein powder as a versatile ingredient for various food products like bread, pasta. Or protein bars is recommended. Leveraging technology and innovation in production and marketing processes will enhance value and competitiveness in the Japanese market. en
dc.language.iso th en
dc.subject อาหารโปรตีน en
dc.subject แมลงกินได้ -- การตลาด en
dc.subject Edible insects -- Marketing en
dc.subject แมลงที่เป็นอาหาร -- การตลาด en
dc.subject โปรตีน en
dc.subject Proteins en
dc.subject เทคโนโลยีการผลิตอาหาร en
dc.subject ผงจิ้งหรีด en
dc.subject จิ้งหรีด en
dc.subject Crickets en
dc.subject การปรุงอาหาร (แมลง) en
dc.subject Cooking (Insects) en
dc.title โอกาสทางการตลาดและแนวทางในการพัฒนาสินค้าอาหารจากแมลงของไทยในตลาดญี่ปุ่น en
dc.title.alternative Market Opportunities and Development Strategies for Thai Insect-Based Food Products in The Japanese Market en
dc.type Article en


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account