DSpace Repository

Learning Management Strategy for Learning Outcome Achievement in Immunology Courses

Show simple item record

dc.contributor.author ศราวุธ สุทธิรัตน์
dc.contributor.author ทวีพร พันธุ์พาณิชย์
dc.contributor.author ณัฐริณี หอระตะ
dc.contributor.author อิสสริยา เอี่ยมสุวรรณ
dc.contributor.author จักรพันธุ์ รุณเจริญ
dc.contributor.author Sarawut Suttirat
dc.contributor.author Taweebhorn Phunpanich
dc.contributor.author Natharinee Horata
dc.contributor.author Issariya Ieamsuwan
dc.contributor.author Chakkaphan Runcharoen
dc.contributor.other Huachiew Chalermprakiet University. Faculty of Medical Technology en
dc.contributor.other Huachiew Chalermprakiet University. Faculty of Medical Technology en
dc.contributor.other Huachiew Chalermprakiet University. Faculty of Medical Technology en
dc.contributor.other Huachiew Chalermprakiet University. Faculty of Medical Technology en
dc.contributor.other Huachiew Chalermprakiet University. Faculty of Medical Technology en
dc.date.accessioned 2025-10-24T05:46:41Z
dc.date.available 2025-10-24T05:46:41Z
dc.date.issued 2025
dc.identifier.citation วารสารเทคนิคการแพทย์ 53, 2 (สิงหาคม 2568) : 9556-9569. en
dc.identifier.uri https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/4710
dc.description สามารถเข้าถึงบทความฉบับเต็ม (Full Text) ได้ที่ : https://he01.tci-thaijo.org/index.php/jmt-amtt/article/view/275846/188543 en
dc.description.abstract The learning management in the immunology course for medical technology students revealed issues with understanding and integrating the components of the immune system, as well as calculating serum dilution. To address these problems, the instructors introduced a variety of activity formats designed to enhance both hard and soft skills of the students, in both groups and individual settings. Each activity was tailored to match the individual characteristics of the learners, based on the results of the learner analysis. The effectiveness of these activities was evaluated using scoring rubrics and knowledge tests that had been validated for reliability. The knowledge test results indicated that the activities improved students’ understanding of the subject contents, while feedback from focus groups showed that students enjoyed the activities. When comparing the learning outcomes over the past five years, it was found that adjusting the learning management strategy led to better learning results and achievement of the course learning outcomes. en
dc.description.abstract การจัดการเรียนรู้ในรายวิชาวิทยาภูมิคุ้มกันให้แก่นักศึกษาเทคนิคการแพทย์ พบว่า มีปัญหาในด้านการทำความเข้าใจ การเชื่อมโยงองค์ประกอบของระบบภูมิคุ้มกัน และการคำนวณเกี่ยวกับการเจือจางซีรัม ผู้สอนจึงได้ปรับกลยุทธ์การจัดการเรียนรู้ โดยใช้รูปแบบการจัดกิจกรรมที่หลากหลาย เพิ่มทั้งสมรรถนะทักษะและจรณทักษะให้แก่นักศึกษาทั้งแบบเป็นกลุ่มและรายบุคคล และเหมาะสมกับลักษณะผู้เรียนตามผลการวิเคราะห์ผู้เรียน การประเมินผลของกิจกรรมใช้แบบประเมินที่ออกแบบขึ้นโดยใช้เกณฑ์การให้คะแนนแบบรูบิคและแบบทดสอบความรู้ที่ผ่านการหาค่าความเที่ยงและความตรง จากผลประเมินด้วย แบบทดสอบความรู้พบว่า กิจกรรมดังกล่าวทำให้นักศึกษามีความเข้าใจเนื้อหาวิชามากขึ้น ผลการสนทนากลุ่ม พบว่า นักศึกษาได้รับความสนุกสนานจากการทำกิจกรรม เมื่อประเมินผลการเรียนในรายวิชาโดยการเปรียบเทียบห้าปีย้อนหลังพบว่า การปรับกลยุทธ์การจัดการเรียนรู้ทำให้ผู้เรียนมีแนวโน้มผลการเรียนที่ดีขึ้น และบรรลุผลลัพธ์การเรียนรู้ของรายวิชา en
dc.language.iso th en
dc.subject วิทยาภูมิคุ้มกัน – การศึกษาและการสอน en
dc.subject ภูมิคุ้มกันวิทยา – การศึกษาและการสอน en
dc.subject Immunology – Study and teaching en
dc.subject มหาวิทยาลัยหัวเฉียวเฉลิมพระเกียรติ. คณะเทคนิคการแพทย์ – นักศึกษา en
dc.subject Huachiew Chalermprakiet University. Faculty of Medical Technology – Students en
dc.subject ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน en
dc.subject Academic achievement en
dc.subject จรณทักษะ en
dc.subject Soft skills en
dc.subject กิจกรรมการเรียนการสอน en
dc.subject Activity programs in education en
dc.title Learning Management Strategy for Learning Outcome Achievement in Immunology Courses en
dc.title.alternative กลยุทธ์การจัดการเรียนรู้เพื่อการบรรลุผลลัพธ์การเรียนรู้ของนักศึกษาในรายวิชาวิทยาภูมิคุ้มกัน en
dc.type Article en


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account