DSpace Repository

The Study of Application of Active Learning Activities for Development of Learning Outcomes in Clinical Chemistry and Soft Skills of Medical Technology Students

Show simple item record

dc.contributor.author ชมพูนุท สินธุพิบูลยกิจ
dc.contributor.author จิรวัส ประทุมวัน
dc.contributor.author เพ็ญพักตร์ มูลธิยะ
dc.contributor.author กรวิภา วิกัยนภากุล
dc.contributor.author ปานทิพย์ รัตนศิลป์กัลชาญ
dc.contributor.author นนทวิชญ์ ไพรัตน์
dc.contributor.author ภาวดี ช่วยเจริญ
dc.contributor.author Chompunoot Sinthupibulyakit
dc.contributor.author Jirawat Pratumwan
dc.contributor.author Penpak Moolthiya
dc.contributor.author Kornwipa Wikanapakul
dc.contributor.author Panthip Rattanasingangchan
dc.contributor.author Nontawit Pirat
dc.contributor.author Pawadee Chauicharoen
dc.contributor.other Huachiew Chalermprakiet University. Faculty of Medical Technology en
dc.contributor.other Huachiew Chalermprakiet University. Faculty of Medical Technology en
dc.contributor.other Huachiew Chalermprakiet University. Faculty of Medical Technology en
dc.contributor.other Huachiew Chalermprakiet University. Faculty of Medical Technology en
dc.contributor.other Huachiew Chalermprakiet University. Faculty of Medical Technology en
dc.contributor.other Huachiew Chalermprakiet University. Faculty of Medical Technology en
dc.contributor.other Huachiew Chalermprakiet University. Faculty of Medical Technology en
dc.date.accessioned 2025-10-24T05:58:21Z
dc.date.available 2025-10-24T05:58:21Z
dc.date.issued 2025
dc.identifier.citation วารสารเทคนิคการแพทย์ 53, 2 (สิงหาคม 2568) : 9570-9685. en
dc.identifier.uri https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/4711
dc.description สามารถเข้าถึงบทความฉบับเต็ม (Full Text) ได้ที่ : https://he01.tci-thaijo.org/index.php/jmt-amtt/article/view/276189/188544 en
dc.description.abstract งานวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อพัฒนาผลลัพธ์การเรียนรู้วิชาเคมีคลินิกและทักษะทางสังคม โดยใช้กิจกรรมการเรียนรู้เชิงรุก (active learning) และศึกษาเจตคติของนักศึกษาที่มีต่อการจัดกิจกรรม การเรียนรู้เชิงรุก กลุ่มตัวอย่าง คือ นักศึกษาที่ลงทะเบียนเรียนรายวิชาเคมีคลินิก 3 คณะเทคนิคการแพทย์ มหาวิทยาลัยหัวเฉียวเฉลิมพระเกียรติ จำนวน 227 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย คือ กิจกรรมการเรียนรู้เชิงรุก ซึ่งมี 4 รูปแบบ 3 กิจกรรม แบบทดสอบความรู้ก่อนและหลังกิจกรรมการเรียนรู้เชิงรุก แบบประเมินทักษะทางสังคม 4 ด้าน แบบประเมินเจตคติต่อการจัดการเรียนรู้เชิงรุก และการสนทนากลุ่ม ผลการวิจัย พบว่า นักศึกษามีพัฒนาการด้านผลลัพธ์การเรียนรู้วิชาเคมีคลินิกในระดับต้นถึงระดับสูงมาก โดยมีคะแนนความรู้เพิ่มขึ้นหลังจากการจัดการเรียนรู้เชิงรุกอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติ (p<0.001) มีคะแนนทักษะทางสังคม สูงกว่าก่อนการจัดการเรียนรู้เชิงรุกอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติ (p<0.001) โดยมีพัฒนาการด้านทักษะ การร่วมมือและการทำงานเป็นทีมในระดับสูงมาก และมีเจตคติต่อการจัดการเรียนรู้เชิงรุกโดยรวม ในระดับดีมาก (ค่าเฉลี่ย 4.56) ค่าเบี่ยงเบน (0.44) สรุปได้ว่า การจัดการเรียนรู้เชิงรุกช่วยให้นักศึกษา มีความรู้ ความเข้าใจในเนื้อหาบทเรียนเพิ่มมากขึ้นและช่วยเสริมสร้างคุณลักษณะที่พึงประสงค์ด้านทักษะทางสังคม en
dc.description.abstract This research aims to 1) develop learning outcomes in Clinical Chemistry and soft skills through active learning activities, and 2) evaluate the students’ attitudes toward active learning activities. The sample group consisted of 227 students enrolled in the Clinical Chemistry 3 course at the Faculty of Medical Technology, Huachiew Chalermprakiet University. The research tools included: 1) four active learning formats with three activities, 2) pre- and post-tests for active learning activities, 3) an evaluation form for social skills across four aspects, 4) an attitude assessment form for active learning activities, and 5) focus group discussions. The findings revealed that students demonstrated significant development in Clinical Chemistry learning outcomes, ranging from moderate to highly advanced levels, with statistically significant improvement in post-learning test scores (p < 0.001). Soft skills scores also showed a statistically significant increase after the active learning activities (p < 0.001), particularly in collaboration and teamwork skills, which were rated highly advanced development. Additionally, students expressed an excellent positive attitude toward active learning activities, with an average score of 4.56, (S.D. = 0.44). In conclusion, the active learning approach effectively enhanced students’ understanding of the course content and fostered desirable soft skills. en
dc.language.iso th en
dc.subject เคมีคลินิก – การศึกษาและการสอน en
dc.subject Clinical chemistry – Study and teaching en
dc.subject ทักษะทางสังคม en
dc.subject Social skills en
dc.subject การเรียนรู้เชิงรุก en
dc.subject Active learning en
dc.subject กิจกรรมการเรียนการสอน en
dc.subject Activity programs in education en
dc.subject มหาวิทยาลัยหัวเฉียวเฉลิมพระเกียรติ. คณะเทคนิคการแพทย์ – นักศึกษา en
dc.subject Huachiew Chalermprakiet University. Faculty of Medical Technology – Students en
dc.subject จรณทักษะ en
dc.subject Soft skills en
dc.title The Study of Application of Active Learning Activities for Development of Learning Outcomes in Clinical Chemistry and Soft Skills of Medical Technology Students en
dc.title.alternative การศึกษาการจัดกิจกรรมการเรียนรู้เชิงรุกเพื่อพัฒนาผลลัพธ์ การเรียนรู้วิชาเคมีคลินิกและทักษะทางสังคมของนักศึกษาเทคนิคการแพทย์ en
dc.type Article en


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account