DSpace Repository

泰国乍都乍周末市场的经营模式与汉语服务调查研究

Show simple item record

dc.contributor.advisor 赵平
dc.contributor.advisor Zhao Ping
dc.contributor.author 林淑殷
dc.contributor.author สุจิตรา เหมะมิน
dc.contributor.author Sujitra Hemamin
dc.contributor.other Huachiew Chalermprakiet University. College of Chinese Studies
dc.date.accessioned 2025-11-18T06:07:27Z
dc.date.available 2025-11-18T06:07:27Z
dc.date.issued 2024
dc.identifier.uri https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/4841
dc.description วิทยานิพนธ์ (ศศ.ม.) (ภาษาจีนเพื่อการสื่อสารเชิงธุรกิจ) -- มหาวิทยาลัยหัวเฉียวเฉลิมพระเกียรติ, 2567 en
dc.description.abstract Chatuchak Weekend Market is a popular shopping market for foreign tourists. The market has also attracted many Chinese tourists to come for shopping. Thesis takes the Chatuchak market as the research object, and investigates the business model and Chinese service usage of the Chatuchak market through methods such as questionnaires, interviews, and observations. This thesis makes a comparative analysis of the current situation after the COVID-19 epidemic in the Chatuchak Market, Bangkok, and analyzes the consumption and satisfaction of Chinese tourists in the Chatuchak market. By investigating 100 merchants and 50 Chinese tourists, this thesis uses the 4P marketing mix theory to analyze the business model, marketing strategies, and Chinese language services of merchants, and points out the problems affect to services. A survey shows that there are many businesses in the weekend market of Chatuchak , and the businesses that provide Chinese language services are mainly shops that Chinese tourists are interested in. Although most businesses believe that providing Chinese language services is beneficial for attracting Chinese tourists and promoting product sales, due to the language barrier that also affect to the communication service between businesses and tourists. Through a survey of the weekend market in Chatuchak, the thesis pointed out the problems of merchants and proposed improvement suggestions. To attract Chinese customers and businesses, it is necessary to strengthen Chinese language training and improve the Chinese proficiency of sales personnel. Merchants need to increase online sales and provide electronic payment methods. In terms of market management, it is necessary to strengthen market supervision, improve the hygiene environment of the market, enhance the competitiveness of the Chatuchak weekend market, and attract more customers. en
dc.description.abstract ตลาดนัดจตุจักรเป็นหนึ่งในสถานที่ท่องเที่ยวของกรุงเทพฯ ที่ได้รับความนิยมเป็นอันดับต้นๆของชาวต่างชาติรวมถึงนักท่องเที่ยวชาวจีน วิทยานิพนธ์เล่มนี้จึงใช้ตลาดนัดจตุจักรเป็นสถานที่ในการสำรวจ โดยมีวัตถุประสงค์เพื่อวิเคราะห์รูปแบบธุรกิจ และการให้บริการด้านภาษาจีน ผ่านการตอบแบบสอบถาม สัมภาษณ์และการสังเกตการณ์การวิจัยวิทยานิพนธ์ใช้วิธีเปรียบเทียบสถานการณ์ในปัจจุบันของตลาดนัดจตุจักรหลังจากการแพร่ระบาดของโควิค-19 และวิเคราะห์ศึกษาพฤติกรรมและความพึงพอใจของนักท่องเที่ยวชาวจีนที่มีต่อตลาดนัดจตุจักร จากการสำรวจร้านค้าจำนวน 100 แห่งและนักท่องเที่ยวชาวจีน 50 ราย โดยใช้ทฤษฎีการตลาด 4P เพื่อวิเคราะห์รูปแบบการดำเนินงาน กลยุทธ์ทางการตลาด รวมถึงปัญหาของการบริการที่มีผลต่อนักท่องเที่ยวชาวจีน ผลการวิจัยพบว่าร้านค้าในตลาดนัดจตุจักรส่วนมากมีนักท่องเที่ยวชาวจีนเป็นกลุ่มลูกค้าชาวต่างชาติเป็นหลัก แม้ว่าผู้ประกอบการร้านค้าเชื่อว่าการมีบริการด้านภาษาจีนเป็นหนึ่งในการบริการที่มีความสำคัญอย่างมากต่อธุรกิจ แต่การบริการด้านภาษาจีนก็ยังคงขาดแคลนและขาดประสิทธิภาพในด้านการสื่อสารระหว่างร้านค้ากับนักท่องเที่ยวจากการสำรวจตลาดนัดจตุจักรผลการวิจัยชี้ให้เห็นถึงปัญหาที่มีอยู่ของผู้ประกอบการร้านค้าในด้านต่างๆ เพื่อตอบสนองต่อปัญหาที่เกิดขึ้นผู้เขียนจึงเห็นสมควรว่าตลาดนัดจตุจักรควรให้ความสำคัญกับการฝึกอบรมภาษาจีน ปรับปรุงมาตรฐานในการให้บริการภาษาจีนของร้านค้าเพื่อ ขยายธุรกิจ เสริมสร้างการขายออนไลน์ และเพิ่มวิธีการชำระเงินทางออนไลน์ รวมถึงเสริมสร้างการกำกับดูแลตลาดโดยให้ความสำคัญกับสุขอนามัยของสภาพแวดล้อมของตลาดนัดจตุจักร เพื่อเพิ่มศักยภาพในการดึงดูดนักท่องเที่ยวมากขึ้น en
dc.description.abstract 乍都乍周末市场是外国游客青睐的购物市场。该市场也吸引了很多中国游客前来购物。论文以乍都乍周末该市场为研究对象,通过调查问卷、访谈和观察等方法,调查了乍都乍周末市场的经营模式和汉语服务使用情况。论文对比分析了曼谷乍都乍周末市场新冠疫情后的现状,并针对中国游客在乍都乍市场的消费情况和满意度进行了分析研究。通过调查100名商家和50名中国游客,论文论文用4P营销组合理论分析了商家市场经营模式,营销策略和汉语服务的情况,并指出商家在汉语服务方面存在的问题。调查研究显示,乍都乍周末市场商家众多,提供汉语服务的商家主要是中国游客感兴趣的商店。尽管多数商家认为提供汉语服务有利于吸引中国游客,促进商品的销售,但由于不少商家销售人员的汉语服务水平不高,听说方面的问题比较多,影响商家与游客的沟通。通过对乍都乍周末市场的调查,论文指出了商家存在的问题,提出了改进的建议。为吸引中国客户商家需要加强汉语培训,提高销售人员的汉语水平。商家需要增加线上销售、提供电子支付方式。在市场管理方面要加强市场监管,改善市场的卫生环境,提升乍都乍周末市场的竞争力,吸引更多的顾客。 en
dc.language.iso zh en
dc.publisher Huachiew Chalermprakiet University. en
dc.subject นักท่องเที่ยว -- จีน en
dc.subject Tourists -- China en
dc.subject ตลาดนัด -- ไทย en
dc.subject Market -- Thailand en
dc.subject ภาษาจีน -- การใช้ภาษา en
dc.subject Chinese language -- Usage en
dc.subject การจัดการตลาด en
dc.subject Marketing management en
dc.subject บริการลูกค้า en
dc.subject Customer services. en
dc.subject 客户服务 en
dc.subject 集市 -- 泰国 en
dc.subject 汉语 -- 语言使用 en
dc.subject 游客 -- 中国 en
dc.title 泰国乍都乍周末市场的经营模式与汉语服务调查研究 en
dc.title.alternative การศึกษารูปแบบธุรกิจและการบริการด้านภาษาจีนของตลาดนัดจตุจักรในประเทศไทย en
dc.title.alternative Research on the Business Model and Chinese Service of Chatuchak Weekend Market in Thailand. en
dc.type Thesis en
dc.degree.name ศิลปศาสตรมหาบัณฑิต en
dc.degree.level ปริญญาโท en
dc.degree.discipline ภาษาจีนเพื่อการสื่อสารเชิงธุรกิจ en


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account