เนื่องจากการเจริญเติบโตทางเศรษฐกิจ ทำให้สาธารณรัฐประชาชนจีนก้าวเข้ามามีบทบาทในเวทีโลก การเรียนภาษาจีนจึงได้รับความนิยมเป็นอย่างสูง และส่งผลให้ความต้องการในการใช้แบบเรียนภาษาจีนที่มีคุณภาพสูงขึ้นไปด้วย การวิจัยนี้จึงมุ่งให้ความสำคัญกับการศึกษาเปรียบเทียบแบบเรียนภาษาจีน โดยเลือกแบบเรียน 2 เล่ม คือ สัมผัสภาษาจีน ซึ่งจัดทำขึ้นเพื่อผู้เริ่มเรียนที่ใช้ภาษาไทยเป็นภาษาหลัก และแบบเรียนภาษาจีนของฉัน ซึ่งเป็นแบบเรียนที่พัฒนาขึ้นเพื่อผู้เรียนที่ใช้ภาษาอังกฤษ โดยนำผลการเปรียบเทียบ ใช้เป็นหลักในการอ้างอิงการจัดทำแบบเรียนภาษาจีนที่เหมาะสมสอดคล้องกับและผู้เรียนไทยในระดับพื้นฐานและกับเนื้อหาของการสอบวัดระดับภาษาจีน งานวิจัยนี้มุ่งเน้นเปรียบเทียบของความเหมือนและความแตกต่างใน 5 เรื่อง ซึ่งเป็นเนื้อหาหลักของแบบเรียน ได้แก่ หลักคิดและทฤษฎีในการจัดทำแบบเรียน เนื้อหาบทเรียน คำศัพท์ หลักไวยากรณ์และแบบฝึกหัด นำผลการวิจัยและข้อคิดจากประสบการณ์จริงที่เกิดจากการใช้แบบเรียนทั้ง 2 เล่ม สรุป และนำเสนอความคิดเห็น เพื่อเป็นแนวทางในการออกแบบและจัดทำแบบเรียนที่เหมาะสมและเกิดประโยชน์ต่อผู้เรียนต่อไป
The Chinese economy has been expand continuously for many recent years. This causes China become a dominated country in the world community in many aspects; for example, economy, polities, culture and education. Therefore, Chinese language studying are, at the present, attrative, and are operated in most countries including Thailand. Chinese textbooks are one of important tools in Chinese studying and teaching. Success of students in studying Chinese is depend heavily on textbooks. Therefore, there is an increase in demand for high quality Chinese in every year. This thesis analyzed two textbooks of Chinese. The first textbook is Experiencing Chinese, which is used for beginner students who familiar with Thai language. Another one is My Chinese, which is developed for students who familiar with English. This thesis mainly analyzes similarities and differences of these two textbooks in five categories; principles and theories that used for writing such textbooks, content, vocabulary, grammar and exercise. After that, advantages and drawbacks of there two textbooks are also evaluated by adapting the author experience in Chinese teaching. Finally, the research results, and suggestions are presented. These can be used as a guidline for issuing appropriated Chinese textbooks in the future.