Please use this identifier to cite or link to this item:
https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/891
Title: | 泰国中学初级汉语综合教材比较研究 —以《体验汉语(高中)》和《我的汉语》为例 |
Other Titles: | การศึกษาเปรียบเทียบแบบเรียนภาษาจีนเบื้องต้น สัมผัสภาษาจีนระดับมัธยมศึกษาตอนปลาย และแบบเรียนภาษาจีนของฉัน The Comparative Study of Experiencing Chinese and My Chinese |
Authors: | 唐七元 Tang, Qiyuan 陈雅敏 กันต์กนิษฐ ธิติโชติพันธุ์ |
Keywords: | ภาษาจีน -- การศึกษาและการสอน Chinese language -- Study and teaching 汉语 -- 学习和教学 ภาษาจีน -- แบบเรียน Chinese language -- Textbooks 汉语 -- 教科书 ภาษาจีน -- ตำราสำหรับชนต่างชาติ Chinese language -- Textbooks for foreign speakers 汉语 -- 对外教科书 随着中国经济不断发展,中国在国际上的地位也不断提高,使泰国国内已经形成汉语热,在泰国学习汉语的人数不断增加。泰国汉语教学规模也在不断地扩大,对优秀汉语教材的要求也在不断地提高。教材质量的高低直接影响到教学质量的好坏,要提高学习效率,需要重视教材。本文将以两套主要针对零起点学习汉语的外国人的教材:《体验汉语》及《我的汉语》,为对象参照新语水平考试大纲的内容,对教材进行五个主要方面的比较:教材编写理念、课文、词汇、语法项目与练习,并对教材编写提出了一些意见与建议。 通过两套教材的比较发现,两套教材都关注教材编写的“五性”原则。 课文数量和难度符合初级阶段的学习者。但是在词汇与语法项目的数量与选择方面还不太合适。练习数量多,但练习题型种类少。两套教材编写都各有所长,各有所短,对于为泰国学习者编写的教材还需要在改善不足的方面。 |
Issue Date: | 2016 |
Publisher: | Huachiew Chalermprakiet University |
Abstract: | เนื่องจากการเจริญเติบโตทางเศรษฐกิจ ทำให้สาธารณรัฐประชาชนจีนก้าวเข้ามามีบทบาทในเวทีโลก การเรียนภาษาจีนจึงได้รับความนิยมเป็นอย่างสูง และส่งผลให้ความต้องการในการใช้แบบเรียนภาษาจีนที่มีคุณภาพสูงขึ้นไปด้วย การวิจัยนี้จึงมุ่งให้ความสำคัญกับการศึกษาเปรียบเทียบแบบเรียนภาษาจีน โดยเลือกแบบเรียน 2 เล่ม คือ สัมผัสภาษาจีน ซึ่งจัดทำขึ้นเพื่อผู้เริ่มเรียนที่ใช้ภาษาไทยเป็นภาษาหลัก และแบบเรียนภาษาจีนของฉัน ซึ่งเป็นแบบเรียนที่พัฒนาขึ้นเพื่อผู้เรียนที่ใช้ภาษาอังกฤษ โดยนำผลการเปรียบเทียบ ใช้เป็นหลักในการอ้างอิงการจัดทำแบบเรียนภาษาจีนที่เหมาะสมสอดคล้องกับและผู้เรียนไทยในระดับพื้นฐานและกับเนื้อหาของการสอบวัดระดับภาษาจีน งานวิจัยนี้มุ่งเน้นเปรียบเทียบของความเหมือนและความแตกต่างใน 5 เรื่อง ซึ่งเป็นเนื้อหาหลักของแบบเรียน ได้แก่ หลักคิดและทฤษฎีในการจัดทำแบบเรียน เนื้อหาบทเรียน คำศัพท์ หลักไวยากรณ์และแบบฝึกหัด นำผลการวิจัยและข้อคิดจากประสบการณ์จริงที่เกิดจากการใช้แบบเรียนทั้ง 2 เล่ม สรุป และนำเสนอความคิดเห็น เพื่อเป็นแนวทางในการออกแบบและจัดทำแบบเรียนที่เหมาะสมและเกิดประโยชน์ต่อผู้เรียนต่อไป The Chinese economy has been expand continuously for many recent years. This causes China become a dominated country in the world community in many aspects; for example, economy, polities, culture and education. Therefore, Chinese language studying are, at the present, attrative, and are operated in most countries including Thailand. Chinese textbooks are one of important tools in Chinese studying and teaching. Success of students in studying Chinese is depend heavily on textbooks. Therefore, there is an increase in demand for high quality Chinese in every year. This thesis analyzed two textbooks of Chinese. The first textbook is Experiencing Chinese, which is used for beginner students who familiar with Thai language. Another one is My Chinese, which is developed for students who familiar with English. This thesis mainly analyzes similarities and differences of these two textbooks in five categories; principles and theories that used for writing such textbooks, content, vocabulary, grammar and exercise. After that, advantages and drawbacks of there two textbooks are also evaluated by adapting the author experience in Chinese teaching. Finally, the research results, and suggestions are presented. These can be used as a guidline for issuing appropriated Chinese textbooks in the future. |
Description: | Thesis (M.A.) (Teaching Chinese) -- Huachiew Chalermprakiet University, 2016 |
URI: | https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/891 |
Appears in Collections: | College Of Chinese Studies - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
GANGANIT-THITISHOTIPAN.pdf Restricted Access | 2.27 MB | Adobe PDF | View/Open Request a copy |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.