ในการศึกษาวิจัยครั้งนี้ ผู้วิจัยได้สำรวจสภาพการเรียนรู้คำศัพท์ของนักเรียนระดับมัธยมศึกษาตอนต้นโรงเรียนเทศบาลจุ่งฮั่ว จังหวัดพัทลุง ซึ่งประกอบด้วย สภาพการเตรียมบทเรียนคำศัพท์ภาษาจีนล่วงหน้าและการทบทวนคำศัพท์ภาษาจีนหลังเรียนของนักเรียน สภาพการเข้าร่วมกิจกรรมการเรียนรู้คำศัพท์ภาษาจีนในห้องเรียน ความสนใจในการเรียนรู้คำศัพท์และสภาพการใช้ยุทธศาสตร์ในการเรียนรู้คำศัพท์ของนักเรียน รวมทั้งระดับความสามารถด้านคำศัพท์ภาษาจีนของนักเรียนด้วย ผู้วิจัยยังได้วิเคราะห์ผลกระทบของสภาพการเรียนรู้ดังกล่าวที่มีต่อระดับภาษาจีนของนักเรียนบนพื้นฐานของผลการสำรวจข้างต้น สุดท้ายผู้วิจัยยังเสนอคำแนะนำในการจัดการเรียนการสอนภาษาจีนทั้งหมด 5 ด้านด้วยกัน โดยยุดเอาการสำรวจและวิเคราะห์อย่างละเอียดเป็นพื้นฐาน ในกระบวนการศึกษาวิจัย ผู้วิจัยได้ใช้วิธีการวิจัยทั้งหมด 6 วิธีด้วยกัน เช่น การสำรวจโดยใช้แบบสอบถาม การสัมภาษณ์ การเข้าสังเกตการณ์ในห้องเรียน การทดสอบความสามารถด้านคำศัพท์การวิเคราะห์รายละเอียด และการวิจัยเชิงเปรียบเทียบ
This research mainly surveyed the Chinese vocabulary learning circumstances of secondary students at Tessabarn Junghua School in Phatthalung Province, including the survey of vocabulary lesson preview and review circumstance, partcipation in Chinese vocabulary learning activities, vocabulary learning interest and the use of learning strategies as well as Chinese vocabulary ability. The researcher also analysed the effects of each learning circumstance that had on Chinese learning results on the basis of the above survey results. Finally, this research suggested five teaching and learning advices under the basis of above research work. In addition, in the process of this research, the researcher used six research methods altogether, e.g. questionnaire survey, interview, class observation, vocabulary test, details analysis and comparison research.
本文调查了博塔伦府中华学校初中生的词汇预习与复习情况、词汇教学活动的参与情况、词汇学习兴趣与学习策略使用情况、汉语词汇掌握能力情况等,在此基础上分析了学习情况对汉语学习水平的影响。最后在详细调查分析上述研究工作的前提下提出了五点教学建议。
在调查研究的过程中,笔者总共采用了问卷调查法、访谈法、课堂观察法、词汇测试法、内容分析法、比较研究法等六种研究方法。