Please use this identifier to cite or link to this item: https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/1151
Title: ความฉลาดทางอารมณ์ของนักศึกษาคณะสาธารณสุขศาสตร์และสิ่งแวดล้อม มหาวิทยาลัยหัวเฉียวเฉลิมพระเกียรติ
Other Titles: Emotional Intelligence among Students in the Faculty of Public and Environmental Health at Huachiew Chalearmphakiet University
Authors: อมรรัตน์ ลือนาม
ประภาศรี คุปต์กานต์
Amornrat Luenam
Prapasri Kupgan
Huachiew Chalermprakiet University. Faculty of Public and Environmental Health
Huachiew Chalermprakiet University. Faculty of Public and Environmental Health
Keywords: ความฉลาดทางอารมณ์
Emotional intelligence
มหาวิทยาลัยหัวเฉียวเฉลิมพระเกียรติ. คณะสาธารณสุขศาสตร์และสิ่งแวดล้อม -- นักศึกษา
Huachiew Chalermprakiet University. Faculty of Public and Environmental Health -- Students
Issue Date: 2013
Publisher: มหาวิทยาลัยหัวเฉียวเฉลิมพระเกียรติ
Abstract: รายงานการวิจัยเรื่อง ความฉลาดทางอารมณ์ของนักศึกษาคณะสาธารณสุขศาสตร์และสิ่งแวดล้อม มหาวิทยาลัยหัวเฉียวเฉลิมพระเกียรติ เป็นการวิจัยเชิงคุณภาพ มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษา 1) ระดับความฉลาดทางอารมณ์โดยรวม และรายด้าน 2) เปรียบเทียบปัจจัยส่วนบุคคลกับความฉลาดทางอารมณ์ 3) ความสัมพันธ์ระหว่างรูปแบบการอบรมเลี้ยงดูของบิดามารดากับความฉลาดทางอารมณ์ในรายด้าน 4) ความสัมพันธ์ระหว่างการทำหน้าที่ของครอบครัวของนักศึกษากับความฉลาดทางอารมณ์ในรายด้าน โดยใช้แบบสอบถาม เก็บรวบรวมข้อมูลจากนักศึกษาคณะสาธารณสุขศาสตร์และสิ่งแวดล้อม มหาวิทยาลัยหัวเฉียวเฉลิมพระเกียรติ จำนวน 310 คน ผลการวิจัยพบว่า 1) นักศึกษาคณะสาธารณสุขศาสตร์และสิ่งแวดล้อม มีความฉลาดทางอารมณ์ทั้งโดยรวม องค์ประกอบด้านดี องค์ประกอบด้านเก่ง และองค์ประกอบด้านสุข มีค่าเฉลี่ยเท่ากับ 159.05, 57.08, 52.51 และ 49.44 ตามลำดับ 2) รายได้ของครอบครัวเฉลี่ยต่อเดือนแตกต่างกัน มีความฉลดทางอารมณ์ในภาพรวม องค์ประกอบด้านดี องค์ประกอบด้านสุข แตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05 ระดับชั้นปีการศึกษาแตกต่างกันมีความฉลาดทางอารมณ์องค์ประกอบด้านดี แตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05 ส่วนลำดับการเกิด สถานภาพสมรสของบิดา ประเภทสาขาวิชา ผลสัมฤทธิ์ทางการศึกษา แตกต่างกันมีความฉลาดทางอารมณ์ในภาพรวม องค์ประกอบด้านดี องค์ประกอบด้านเก่ง และองค์ประกอบด้านสุข ไม่มีความแตกต่างกัน 3) การอบรมเลี้ยงดูแบบเข้มงวด และการอบรมเลี้ยงดูแบบปล่อยปละละเลย มีความสัมพันธ์ทางลบกับความฉลาดทางอารมณ์ในภาพรวม องค์ประกอบด้านดี องค์ประกอบด้านเก่ง และองค์ประกอบด้านสุข อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.01 ตลอดจนการอบรมเลี้ยงดูแบบให้อิสระอย่างมีขอบเขต มีความสัมพันธ์ทางบวกกับความฉลาดทางอารมณ์ในภาพรวม องค์ประกอบด้านดี องค์ประกอบด้านเก่ง และองค์ประกอบด้านสุข อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.01 มีเพียงการอบรมเลี้ยงดูแบบยอมตามบุตรไม่มีความสัมพันธ์กับความฉลาดทางอารมณ์ 4) การทำหน้าที่ของครอบครัว ด้านการแก้ไขปัญหาของสมาชิกในครอบครคัว ด้านการสื่อสารของสมาชิกในครอบครัว ด้านบทบาทของสมาชิกในครอบครคัว ด้านการตอบสนองอารมณ์ของสมาชิกในครอบครัว ด้านความผูกพันทางอารมณ์ของสมาชิกในครอบครัว และด้านการควบคุมพฤติกรรมของสมาชิกในครอบครัว มีความสัมพันธ์ทางบวกกับความฉลาดทางอารมณ์ในภาพรวม องค์ประกอบด้านดี องค์ประกอบด้านเก่ง และองค์ประกอบด้านสุข อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.01 และ 0.05 ตามลำดับ
The research title emotional intelligence among students in the Faculty of Public and Environmental Health at Huachiew Chalermprakiet University. This study was a qualitative research, the purposes of this study were to: 1) study level emotional intelligence among students in the Faculty of Public and Environmental Health at Huachiew Chalermprakiet University of whole and side; 2) compare factors the general characteristics of person with emotion intelligence; 3) relate emotional intelligence with parenting style; 4) relate emotional intelligence with the family functioning. Questionnaires were used as the instrument of the research for collecting data. The samples used in the study, comprised 310 students in the Faculty of Public and Environmental Health at Huachiew Chalermprakiet University. This results of the study were: 1) the emotional intelligence level of students as a whole, virtue, competence and happiness are standard level averagehad 159.05, 57.08, 52.51, 49.44 respectively; 2) family income per month among the subjects had emotional intelligence as a whole, virtue, competence and happiness are significantly different at 0.05 level. Academic years among the subject had emotional intelligence as a virtue are significantly different level at 0.05, birth ordeer, marital status of parent, field of study and learning achievement among the subject had no significantly different; 3) authoritarian and uninvolved parenting style negative related to emotional intelligence as a whole, virtue, competence and happiness are significantly different level at 0.01 authoritative parenting style positive related to emotion intelligent as a whole, virtue, competence and happiness are significantly different level at 0.01 but permissive parenting style had no significantly different; 4) family functioning problem solving, communication, role, affective responsiveness, affective involvement and behavior control had positive related to emotion intelligent as a whole, virtue, competemce and happiness are significantly different level at 0.001, 0.05 respectively.
URI: https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/1151
Appears in Collections:Public and Environmental Health - Research Reports

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Cover.pdf1.96 MBAdobe PDFView/Open
Table-of-Contents.pdf1.62 MBAdobe PDFView/Open
Chapter1.pdf4.31 MBAdobe PDFView/Open
Chapter2.pdf26.84 MBAdobe PDFView/Open
Chapter3.pdf4.24 MBAdobe PDFView/Open
Chapter4.pdf11.84 MBAdobe PDFView/Open
Chapter5.pdf9.64 MBAdobe PDFView/Open
Reference.pdf2.54 MBAdobe PDFView/Open
Appendices.pdf4.11 MBAdobe PDFView/Open
Biography.pdf345.41 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.