Please use this identifier to cite or link to this item: https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/1236
Title: การศึกษาปัจจัยที่มีผลต่อความเสี่ยงในโซ่อุปทานของอุตสาหกรรมยานยนต์ไทย
Other Titles: Factor Affecting to Supply Chain Risk in Thai Autmotive Industry
Authors: แววมยุรา คำสุข
มหาวิทยาลัยหัวเฉียวเฉลิมพระเกียรติ. คณะบริหารธุรกิจ
Keywords: ความเสี่ยง
Risk
การบริหารงานโลจิสติกส์
Business logistics
การประเมินความเสี่ยง
Risk assessment
อุตสาหกรรมยานยนต์ -- ไทย
Motor vehicle industry -- Thailand
Issue Date: 2018
Publisher: มหาวิทยาลัยหัวเฉียวเฉลิมพระเกียรติ
Abstract: การศึกษางานวิจัยครั้งนี้ มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาปัจจัยที่มีผลต่อความเสี่ยงในโซ่อุปทานของอุตสาหกรรมยานยนต์ไทย ผู้วิจัยได้ดำเนินการวิจัยเป็นแบบการวิจัยเชิงผสม คือ การวิจัยเชิงปริมาณ โดยใช้วิธีเก็บรวบรวมข้อมูลด้วยแบบสอบถาม จากกลุ่มตัวอย่างจำนวน 327 ราย และการวิจัยเชิงคุณภาพ โดยการสัมภาษณ์เชิงลึกผู้บริหารอุตสาหกรรมอุตสาหกรรมยานยนต์ไทย การวิเคราะห์ข้อมูลใช้โปรแกรมทางสถิติ เพื่อวิเคราะห์สถิติร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และการประเมินระดับความเสี่ยง ผลการวิจัย พบว่า ระดับของปัจจัยที่ส่งผลต่อความเสี่ยงของโซ่อุปทานภายนอกตามระดับความเสี่ยงสูง ดังนี้ ราคาของวัตถุดิบเพิ่มขึ้น ซัพพลายเออร์มีปัญหาทางด้านคุณภาพ การเพิ่มภาษีศุลกากร ความล้มเหลวของการขนส่ง ความล้มเหลวของซัพพลายเออร์ การเปลี่ยนแปลงในอุปสงค์ของลูกค้า การเปลี่ยนแปลงของเทคโนโลยี วิกฤตน้ำมัน อุบัติเหตุ เช่น ไฟไหม้ ข้อจำกัดเรื่องการนำเข้าส่งออก ภัยธรรมชาติ ความผิดพลาดของระบบIT การประท้วง และการโจมตีของผู้ก่อการร้าย ตามลำดับ ระดับของปัจจัยที่ส่งผลต่อความเสี่ยงของโซ่อุปทานภายในตามระดับความเสี่ยงสูง ดังนี้ การกำหนดหรือดำเนินนโยบายกลยุทธ์ ทรัพยากรมนุษย์ ขาดแคลน ขาดทักษะ และความชำนาญ เครื่องจักรชำรุด เสียหาย ขาดแคลนเงินทุน ความผิดพลาดในการจ่ายวัตถุดิบผิด การปฏิบัติการภายในองค์กรไม่มีประสิทธิภาพ เช่น การผลิต การเงิน การตลาด เป็นต้น การวางแผนการผลิตผิดพลาด การตรวจสอบคุณภาพวัตถุดิบหรือชิ้นงานผิดพลาด ตามลำดับ ดังนั้นผู้บริหารอุตสาหกรรมยานยนต์ไทยควรนำไปวางแผนกลยุทธ์ กำหนดนโยบาย และแผนปฏิบัติการเพื่อป้องการความเสี่ยงที่จะเกิดขึ้นตามมา
The objective of this research was to study the factors influencing the risks affecting the supply chain of Thailand's automotive industry using a mixed research approach: the quantitative research that used a questionnaire to collect data from 327 samples and the qualitative research that used in-depth interviews with the executives in Thailand's automotive industry as an additional tool. The data analysis consisted of percentage, mean, standard deviation, and risk assessment. According to the results, the factors influencing the risks occurring outside the supply chain regarding the high level of risk are as follows: increased prices, quality problems of the suppliers, increase of taxes, failure of transportation, failure of suppliers, change of customers' supplies, change of technology, oil crisis, accidents such as fire, export and import limitations, natural disasters, errors of IT systems, strikes, and terrorist attacks, respectively. The factors influencing the risks occurring within the supply chain regarding the high level of risk are as follows: setting or implementation of policy and strategy, lack of human resources, skills, and competence, errors, damage to and lack of machines, lack of investment, errors in raw materials usage, inefficient internal operations, for example, production, finance, and marketing, failure of production planning, and errors of quality inspection of raw materials or parts, respectively. In consequence, the executives of Thailand's automotive industry should plan strategies, policies, and procedures with a focus on preventing these incoming risks.
URI: https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/1236
Appears in Collections:Business Administration - Research Reports

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
WawmayuraChamsuk.pdf6.61 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.