Please use this identifier to cite or link to this item: https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/207
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorณัฏฐ์ษา สนิทวงศ์ ณ อยุธยา-
dc.contributor.advisorNuttsa Sanitvong Na Ayuttaya-
dc.contributor.authorจรินทร จั่นบำรุง-
dc.contributor.authorJarintorn Chanbamrung-
dc.contributor.otherHuachiew Chalermprakiet University. Faculty of Social Work and Social Welfare-
dc.date.accessioned2022-05-04T02:14:59Z-
dc.date.available2022-05-04T02:14:59Z-
dc.date.issued2004-
dc.identifier.urihttps://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/207-
dc.descriptionวิทยานิพนธ์ (สส.ม.) (การบริหารสังคม) -- มหาวิทยาลัยหัวเฉียวเฉลิมพระเกียรติ, 2547th
dc.description.abstractวิทยานิพนธ์เรื่องนี้ มีวัตถุประสงค์ (1) เพื่อศึกษาผลของการใช้กิจกรรมการอ่านเพื่อการพัฒนาการเห็นคุณค่าในตนเอง และ (2) เพื่อเปรียบเทียบเปรียบเทียบการเห็นคุณค่าในตัวเองก่อนและหลังเข้าร่วมกิจกรรมการอ่านของเยาวชนในศูนย์และอบรมเด็กและเยาวชนเขต 1 จังหวัดระยอง การศึกษาเป็นลักษณะการวิจัยเชิงคุณภาพโดยใช้กลุ่มตัวอย่างจำนวน 12 คน โดยแบ่งออกเป็น 2 กลุ่ม คือกลุ่มที่เข้าร่วมกิจกรรม ( กลุ่มทดลอง) และไม่ได้เข้าร่วมกิจกรรม (กลุ่มควบคุม) เครื่องมือที่ใช้ในการเก็บข้อมูลคือ แบบวัดการเห็นคุณค่าในตนเอง หนังสือ กิจกรรมการอ่านและการสังเกตในระหว่างทำกิจกรรม รวมระยะเวลาในการทำกิจกรรมทั้งสิ้น 8 สัปดาห์ ๆ ละ 2-3 ชั่วโมง รวมหนังสือที่ใช้ในระหว่างทำกิจกรรมจำนวน 20 เล่ม เป็นหนังสือมีเนื้อหาเพื่อการพัฒนาหรือเพื่อการบำบัดฟื้นฟู การวัดคะแนนการเห็นคุณค่าในตนเองได้กระทำทั้งก่อนและหลังการเข้าร่วมกิจกรรมในทั้งสองกลุ่มตัวอย่าง ส่วนการวิเคราะห์ข้อมูลใช้การวิเคราะห์เชิงคุณภาพและนำเสนอผลการศึกษาในรูปแบบการบรรยายเชิงพรรณนาผลการศึกษาปรากฏดังนี้1.ก่อนการทดลอง กลุ่มตัวอย่างทั้งกลุ่มทดลองและกลุ่มควบคุม มีค่าคะแนนการเห็นคุณค่าในตนเองไม่ต่างกัน หลังจากการทดลองกลุ่มตัวอย่างในกลุ่มทดลองมีค่าคะแนนการเห็นคุณค่าในตนเองสูงกว่ากลุ่มควบคุมมาก2.หลังการเข้าร่วมกิจกรรม กลุ่มตัวอย่างในกลุ่มทดลอง มีค่าคะแนนการเห็นคุณค่าในตนเองเพิ่มมากขึ้นกว่าก่อนเข้าร่วมกิจกรรม โดยเฉพาะด้านตนทั่วไปนั้น เยาวชนกลุ่มทดลองทุกคนมีคะแนนเพิ่มสูงขึ้นอย่างเห็นได้ชัด รองลงมา คือด้านทางบ้าน พ่อ-แม่มีค่าคะแนนที่เพิ่มขึ้นเช่นกันจากผลการทดลอง ผู้วิจัยมีข้อเสนอแนะต่อศูนย์ฝึกอบรมเด็กและเยาวชน ทั้งที่อยู่ในส่วนกลางและส่วนภูมิภาคว่า ควรเล็งเห็นความสำคัญของวิธีการบำบัดจิตใจและบุคลิกภาพของเยาวชนด้วยหนังสือและกิจกรรมส่งเสริมการอ่านให้มากขึ้น จัดงบประมาณเพื่อปรับปรุงห้องสมุด จัดซื้อ จัดหาหนังสือที่เหมาะสม พร้อมทั้งควรมีบุคลาที่ดูแลงานด้านนี้อย่างจริงจัง ส่วนทางด้านของนักจิตวิทยาและนักสังคมสงเคราะห์ ควรนำหนังสือและกิจกรรมการอ่านมาประยุกต์ใช้ร่วมกับการบำบัดฟื้นฟูสภาพจิตใจของเยาวชน เพื่อเป็นการส่งเสริมให้เกิดความหลากหลายในแนวทางการบำบัดมากขึ้นth
dc.description.abstractThis thesis mainly focus on: (1) to study the results of the use of reading activities for developing self-esteem and (2) to compare self-esteem gained before and after participating of juvenile delinquents at Rayong (Region 1) Vocational Training Center, and is a qualitative research. There are 12 subjects, which are divided into two groups of study, and experimental group and a controlled group.Methods and tools used to collate informat5ion and data therein were the self-esteem questionnaires, books, reading activities and observation during activities. Total period of time spent for experimental activities were eight weeks, and 2-3 hours per week. Total 20 books were used during the subject activities. The contents of books were exclusively selected with the purpose to enhance development or rehabilitation of the subjects. Self-esteem tests of the two groups of study were done before and after their participation in the activities. Thereafter, the collected data was analyzed by means of the qualitative analysis, and the results of study were presented in a descriptive form. The results of study are as follows: 1.Before the experiment, both experimental and control groups made on difference in their self-esteem scores. However, after the experiment, the self-esteem scores of the subjects in the experimental group were significantly and considerably higher than those of the controlled group.2.After participating in the activities. The self-esteem scores of the subjects in the experimental group were higher than the scores they made before activities. Particularly, it was obvious that the scores in general character of every juvenile subject in the experimental group. Were very much increased. Secondly, their scores on their attitudes towards their parents and home were also increased.From the results of study. It was suggested that, for the Juvenile Delinquents, both in central and provincial, the concerned parties should pay more attention to the therapeutic method for better mental health and personality of the juveniles by promoting better reading and activities for developing their self-esteem.Moreover, budget for improving the library should be set aside, and the appropriate books should be purchased. Also, there should be a specific team of therapeutic staff, consisting of psychologists and social workers, to handle with this project seriously. It is further recommended that books and reading activities should be applied in rehabilitation and therapy for the juveniles’ state of mind, for it will make the therapeutic methods become more diverseth
dc.language.isothth
dc.publisherมหาวิทยาลัยหัวเฉียวเฉลิมพระเกียรติth
dc.subjectศูนย์ฝึกและอบรมเด็กและเยาวชน -- ไทย -- ระยองth
dc.subjectภาษาไทย -- การอ่านth
dc.subjectการส่งเสริมการอ่านth
dc.subjectความนับถือตนเองในเด็กth
dc.subjectThai language -- Readingth
dc.subjectReading promotionth
dc.subjectSelf-esteem in childrenth
dc.titleการใช้กิจกรรมการอ่านเพื่อการพัฒนาการเห็นคุณค่าในตนเองของเยาวชนชายในศูนย์ฝึกและอบรมเด็กและเยาวชนเขต 1 จังหวัดระยอง กรมพินิจคุ้มครองเด็กและเยาวชน กระทรวงยุติธรรมth
dc.title.alternativeThe Use of Reading Activities for Developing Self-Esteem of Juvenile Delinquents at Rayong (Region1) Vocational Training Center, Department of Juvenile Observation and Protection Under Ministry of Justiceth
dc.typeThesisth
dc.degree.nameสังคมสงเคราะห์ศาสตรมหาบัณฑิตth
dc.degree.levelปริญญาโทth
dc.degree.disciplineการบริหารสังคมth
Appears in Collections:Social Work and Social Welfare - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Abstract.pdf371.67 kBAdobe PDFView/Open
Tableofcontent.pdf201.33 kBAdobe PDFView/Open
Chaphter1.pdf513.62 kBAdobe PDFView/Open
Chaphter2.pdf2.78 MBAdobe PDFView/Open
Chaphter3.pdf349.35 kBAdobe PDFView/Open
Chaphter4.pdf3.45 MBAdobe PDFView/Open
Chaphter5.pdf544.19 kBAdobe PDFView/Open
Reference.pdf2.14 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.