Please use this identifier to cite or link to this item: https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/264
Title: ความตระหนักถึงความปลอดภัยในการตัดสินใจซื้อเครื่องใช้ไฟฟ้าของผู้บริโภคในเขตกรุงเทพมหานครและปริมณทล
Other Titles: Consumer Awareness of Safety and Buying Decision in Small Household Appliance and Electrical Equipments in Bangkok Area and Its Vicinity
Authors: พิมสิริ ภู่ตระกูล
Pimsiri Pootrakul
มานพ แก้วนันทะ
Manop Kaewnanta
Huachiew Chalermprakiet University. Faculty of Business Administration
Huachiew Chalermprakiet University. Faculty of Business Administration
Keywords: เครื่องใช้ไฟฟ้าในบ้าน
การตัดสินใจ
การซื้อสินค้า
ผู้บริโภค -- ไทย -- กรุงเทพฯ
Household appliances, Electrical
Shopping
Consumers -- Thailand -- Bangkok
Issue Date: 2018
Publisher: มหาวิทยาลัยหัวเฉียวเฉลิมพระเกียรติ
Abstract: การศึกษานี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาระดับความตระหนักในความปลอดภัยของผู้บริโภคในการใช้เครื่องใช้ไฟฟ้าขนาดเล็กและอุปกรณ์ไฟฟ้า เพื่อศึกษาความแตกต่างของระดับความตระหนักในความปลอดภัยของผู้บริโภคที่มีลักษณะประชากรแตกต่างกัน และเพื่อศึกษาปัจจัยสำคัญด้านความปลอดภัยที่ใช้ในการตัดสินใจซื้อของผู้บริโภค ซึ่งมีกลุ่มตัวอย่าง คือ ประชากรในเขตกรุงเทพมหานครและปริมณฑล ที่มีอายุ 18-65 ปี จำนวน 400 คน โดยมีเครื่องมือที่ใช้เป็นแบบสอบถามข้อมูลทางสถิติเพื่อวิเคราะห์โดยใช้สถิติอนุมาร One Sample T-Test, Independent T-Test, ANOVA และ Factor analysis ผลการศึกษาพบว่า ระดับความตระหนักในความปลอดภัยในการงานอุปกรณ์เครื่องใช้ไฟฟ้า อยู่ในระดับมากที่สุด (ค่าเฉลี่ยเท่ากับ 4.22) สำหรับคุณลักษณะประชากรในส่วนของเพศ อาชีพ และรายได้เฉลี่ยต่อเดือน ไม่มีผลต่อระดับความตระหนักในความปลอดภัย แต่ในส่วนของ อายุ ระดับการศึกษา สถานภาพสมรสและลักษณะอุปนิสัย พบว่า มีผลต่อระดับความตระหนักถึงความปลอดภัยที่แตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ 0.05 และปัจจัยสำคัญด้านความปลอดภัยในการตัดสินใจซื้อ พบว่า มี 5 องค์ประกอบ คือ ด้านความเชื่อมั่นชื่อเสียงของแบรนด์ ความปลอดภัยของอุปกรณ์เครื่องใช้ไฟฟ้า ความเชื่อมั่นผู้จำหน่าย การให้บริการก่อนและหลังการขาย และสินค้าใหม่ไม่ถูกดัดแปลง ซึ่งอธิบายได้ร้อยละ 60.312 ของความแปรปรวนสะสม
This study to determine the level awareness of safety of consumer in Bangkok and its vicinity. To study the difference in the safety awareness of consumer with difference domographic characteristics and to study key factor safety importance for purchasing decision of consumers (Quantitative research) using questionnaires (Questionnaire) 400 pcs. The tools is a questionnaire and analyzed using the computer program. To collect the data percentage, average, standard deviation ANOVA, One simple T-Test, Least Significant Difference (LSD) and factor analysis. Analysis found the average consumer awareness of safety in the use there are 4.22. Part feature different population in terms of gender, occupation, income per month does not affect the level of awareness on the safety of age, education, marital status and character affects the level of security awareness, operating electrical appliances, consumer are statistically significant at 0.05 and the key purchasing decision composed of 5 factors, which were the brand fame confidence, the safety of the security and the confidence in suppliers, the service before and after sales and the factor was not modified products.
Description: วิทยานิพนธ์ (กจ.ม.) (การจัดการอุตสาหกรรม) -- มหาวิทยาลัยหัวเฉียวเฉลิมพระเกียรติ, 2561
URI: https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/264
Appears in Collections:Business Administration - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
MANOP-KAEWNANTA.pdf
  Restricted Access
2.91 MBAdobe PDFView/Open Request a copy


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.