Please use this identifier to cite or link to this item: https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/268
Title: ปัจจัยในการเพิ่มขีดความสามารถการแข่งขันในอุตสาหกรรมเหล็กหล่อไทย
Other Titles: Factors to Increase of Competitiveness Performance of Thai Iron Casting Bussiness
Authors: ชุติระ ระบอบ
Chutira Rabob
ประเสริฐศรี สายทอง
Prasertsri Saithong
Huachiew Chalermprakiet University. Faculty of Business Administration
Keywords: อุตสาหกรรมเหล็ก -- ไทย
การแข่งขันทางการค้า
Competition
Iron industry and trade --Thailand
Cast-iron
เหล็กหล่อ
การแข่งขันทางการค้า
Competition
Issue Date: 2020
Publisher: มหาวิทยาลัยหัวเฉียวเฉลิมพระเกียรติ
Abstract: การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์ เพื่อศึกษาปัจจัยในการเพิ่มขีดความสามารถการแข่งขันของผู้ประกอบการอุตสาหกรรมเหล็กหล่อไทยที่มีอยู่ในปัจจุบัน และวิเคราะห์ปัญหาและอุปสรรคของการเพิ่มขีดความสามารถในการแข่งขันของผู้ประกอบการเหล็กหล่อของไทยโดยประชากรในการศึกษาครั้งนี้ คือ บริษัทผู้ประกอบการที่ดำเนินธุรกิจโรงงานหล่อหลอมเหล็กที่เป็นสมาชิกของสมาคมอุตสาหกรรมหล่อโลหะไทยโดยการเก็บรวบรวมข้อมูลจากผู้เชี่ยวชาญที่เกี่ยวช้อง ด้านการผลิต ด้านการควบคุมคุณภาพ และด้านการตลาด ที่เป็นสมาชิกของสมาคมผู้ประกอบการหล่อโลหะไทย เครื่องมือที่ใช้แบบสัมภาษณ์และแบบสอบถาม สถิติในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ สถิติเชิงพรรณนาอย่างง่าย ได้แก่ ค่าความถี่ ค่าร้อยละ การวิเคราะห์ข้อมูลแบบสัมภาษณ์ใช้การวิเคราะห์เนื้อหา สถิติที่ใช้ในการทดสอบสมมติฐานไคสแควส์ ผลการศึกษาพบว่า ปัจจัยที่มีผลต่อการเพิ่มขีดความสามารถของผู้ประกอบการกลุ่มอุตสาหกรรมเหล็กหล่อไทย พบว่า ปัจจัยด้านการลดต้นทุนการผลิตและปัจจัยการปรับปรุงคุณภาพสินค้าเป็นปัจจัยที่มีคะแนนเฉลี่ยสูง ส่วนปัจจัยด้านโลจิสติกส์เป็นปัจจัยที่มีผลต่อการแข่งขีนต่ำจากผลการศึกษาซึ่งปัจจัยที่จะเพิ่มขีดความสามารถการแข่งขันต้องมุ่งปรับปรุงและพัฒนาด้านการลดต้นทุนการผลิคในปัจจุบัน พร้อมทั้งพัฒนาและปรับปรุงด้านคุณภาพของสินค้าเป็นปัจจัยที่สำคัญที่จะส่งผลต่อการแข่งขันทั้งคู่แข่งภายในประเทศและคู่แข่งจากต่างประเทศ
This research objective to study factors of increase competitiveness of iron casting business in Thailand and anlyzed strengths for the development, increase productivity and increase competitiveness of business. The population in this study was the entrepreurs who operate the foundry business that member of Thai Foundry Industry Association by collecting data from expert involved in production, quality control and marketing that is a member of Thai Foundry Industry Association. Tool used in interview and questionnaire. The statistical analysis showed the frequency, percentage, average, contents analysis for interview analysis and Chi-square for hypothesis testing. The result of the research shows that the factors affecting the capability of the Thai cast iron industry entrepreneurs. It was found that the factors of cost reduction and product quality improvement were high average scores and factor of logistics has low impact of competition according to the result, the factors that increase the competitiveness must focus on production costs improvement and quality of product improvement that is an important factor that will help to increase performance of competitives for both domestic and international competitors.
Description: วิทยานิพนธ์ (กจ.ม) (การจัดการอุตสาหกรรม) -- มหาวิทยาลัยหัวเฉียวเฉลิมพระเกียรติ, 2563.
URI: https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/268
Appears in Collections:Business Administration - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
PRASERTSRI-SAITHONG.pdf
  Restricted Access
1.89 MBAdobe PDFView/Open Request a copy


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.