Please use this identifier to cite or link to this item: https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/3946
Title: ห่วงโซ่อุปทานของธุรกิจ เอสเอ็มอีสปา : กรณีศึกษา ทัศนคติในการใช้บริการของนักท่องเที่ยวชาวจีนในเมืองพัทยา
Other Titles: Supply Chain of Spa SMEs : A Case Study on Chinese Tourists’ Attitude toward Customer Service Pattaya
Authors: ชุติระ ระบอบ
Chutira Rabob
มณฑิรา พนมมา
Monthira Panomma
Huachiew Chalermprakiet University. Faculty of Business Administration
Keywords: สปา
Spas
ธุรกิจสปา – ไทย – ชลบุรี (พัทยา)
Spa Business -- Thailand -- Chonburi (Pattaya)
นักท่องเที่ยว -- จีน -- ทัศนคติ
Tourists -- China -- Attitudes
การบริหารงานโลจิสติกส์
Business logistics
Issue Date: 2015
Publisher: มหาวิทยาลัยหัวเฉียวเฉลิมพระเกียรติ
Abstract: การศึกษานี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาถึงห่วงโซอุปทานของธุรกิจเอสเอ็มอีสปาในเมืองพัทยา จังหวัดชลบุรี และวิเคราะห์ถึงทัศนคติในการใช้บริการสปาของนักท่องเที่ยวชาวจีนในเมืองพัทยา จังหวัดชลบุรี เครื่องมือที่ใช้ ได้แก่ แบบสัมภาษณ์และแบบสอบถาม กลุ่มตัวอย่าง ประกอบด้วย ผู้ประกอบธุรกิจเอสเอ็มอีสปาในเมืองพัทยา จำนวน 13 แห่ง และนักท่องเที่ยวชาวจีน ที่เดินทางเข้ามาในเมืองพัทยา ในช่วงวันที่ 20-31 มีนาคม 2558 จำนวน 400 คน วิเคราะห์ข้อมูล ด้วยโปรแกรมสำเร็จรูปคอมพิวเตอร์ สถิติที่ใช้ ได้แก่ ความถี่ ร้อยละ ค่าเฉลี่ย ค่าความเบี่ยงเบน มาตรฐาน t-tests และ F-test (One-Way ANOVA) ผลการศึกษาพบว่า ผู้ประกอบการส่วนใหญ่เป็นเพศหญิง อายุ 41-50 ปี การศึกษาระดับ ปริญญาตรี มีประสบการณ์ในการดำเนินธุรกิจสปามากกว่า 5 ปี มีพนักงาน 25 คนขึ้นไป เงินลงทุน 1,000,000-2,000,000 บาท ห่วงโซ่อุปทานของธุรกิจเอสเอ็มอีสปาในเมืองพัทยา โดยแบ่งการ พิจารณาเป็นสามขั้นตอน ได้แก่ ต้นน้ำ กลางน้ำ และปลายน้ำ ในส่วนของต้นน้ำได้พิจารณาแหล่งที่มา ของวัตถุดิบ และการคัดเลือกพนักงาน ในส่วนกลางน้ำได้พิจารณาความสามารถของการให้บริการ ของสถานประกอบการ และในส่วนปลายน้ำได้พิจารณาแนวทางการขยายสาขาของธุรกิจช่องทาง การประชาสัมพันธ์และกลยุทธ์ที่ใช้ในการดึงดูดลูกค้า จากการวิเคราะห์ความต้องการของลูกค้า ซึ่งเป็นนักท่องเที่ยวชาวจีน และส่วนของปลายน้ำของโซ่อุปทาน พบว่านักท่องเที่ยวส่วนใหญ่เข้ามา ท่องเที่ยวโดยบริษัทนำเที่ยว ชอบใช้บริการนวดตัว จากการทดสอบทัศนคติทั้ง 4 ด้าน พบว่าทัศนคติ ด้านพนักงานให้ความสำคัญกับความรู้ความเข้าใจในการให้บริการ ด้านบริการให้ความสำคัญกับการ และสิ่งอำนวยความสะดวกให้ความสำคัญกับสถาให้บริการที่เป็นระบบ ด้านสถานที่นที่สะอาดและ เป็นสัดส่วน ผลการทดสอบสมมติฐานพบว่า เพศ อายุ อาชีพ การศึกษาที่แตกต่างกันส่งผลให้ทัศนคติ แตกต่างกันที่ระดับนัยสำคัญทางสถิติ 0.05
The study of the supply chain of spa SMEs, a case study on Chinese tourists' attitude toward customer service in Pattaya for the purpose of study the supply chain of SMEs spa business in Chonburi Province, and analyze the attitudes of Chinese tourists when they use the spa services in Pattaya, Chonburi. The instruments were interview and questionnaire. The sample consisted of 13 SMES spa entrepreneurs in Pattaya and 400 Chinese tourists who travelled into Pattaya during 20th - 31t March 2015, analyzed by a computer program statistics by frequency, percentage, average, standard deviation, t-tests and F-test (One-Way ANOVA) The study found that most of the entrepreneurs were women aged 41 - 50 years old, bachelor degree, with over 5 years of experience in spa business, having over 25 employees, 1 million - 2 million Baht investment. The supply chain of SMEs spa business in Pattaya shall be considered and divided in 3 steps which are Upstream, Midstream and Downstream. In Upstream considered source of materials and recruitment, in Midstream considered the ability of the entrepreneurs in providing the services, and in Downstream considered the expansion of business, public relations activities and strategies used to attract customers. The analysis of customer demand who are Chinese tourists, and the downstream supply chain, it found that they traveled through tour agencies and fascinated with body massage. On analysis, the attitude of the fourth aspect, attitude toward the employees focused on knowledge and understanding of the service, attitude toward the services focused on systematic and standard service, attitude toward the location and facility focused on clean and proportion of functional area, other attitudes focused on the proper atmosphere and environment. The hypothesis testing found that different of gender, age, occupation, education, and behavior of tourists resulted in different attitudes towards the significance level of 0.05
Description: การศึกษาอิสระ (กจ.ม.) (การจัดการอุตสาหกรรม) --มหาวิทยาลัยหัวเฉียวเฉลิมพระเกียรติ, 2558
URI: https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/3946
Appears in Collections:Business Administration - Independent Studies

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Supply-Chain-of-Spa-SMEs.pdf
  Restricted Access
10.84 MBAdobe PDFView/Open Request a copy


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.