Please use this identifier to cite or link to this item:
https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/4363
Title: | การลดข้อผิดพลาดจากการจัดการคลังสินค้า และการจัดส่งสินค้า : กรณีศึกษา บริษัท เวีย โลจิสติกส์ จำกัด |
Other Titles: | Failure Reduction in Warehouse and Supply Management : A Case Study of VIA Logistics Co., Ltd. |
Authors: | แววมยุรา คำสุข Wawmayura Chamsuk วรชาติ เหมือนศรีชัย Worachat Muansrichai Huachiew Chalermprakiet University. Faculty of Business Administration |
Keywords: | การจัดการคลังสินค้า Warehouses – Management การควบคุมคุณภาพ Quality control ระบบการผลิตแบบทันเวลา Just-in-time systems การบริหารงานแบบญี่ปุ่น Management – Japan บริษัท เวีย โลจิสติกส์ จำกัด VIA Logictics Co.,Ltd. การขนส่งสินค้า Commercial products – Transportation |
Issue Date: | 2013 |
Publisher: | มหาวิทยาลัยหัวเฉียวเฉลิมพระเกียรติ |
Abstract: | การศึกษาอิสระครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อวิเคราะห์หาสาเหตุของปัญหาการจัดการคลังสินค้า การส่งมอบสินค้า และเพื่อปรับปรุงกระบวนการทำงานของการจัดการคลังสินค้าและการส่งมอบ สินค้า ผู้ศึกษาได้เก็บข้อมูลตั้งแต่เดือนสิงหาคม จนถึงธันวาคม 2555พบปัญหาทั้งหมด 47 ครั้ง และ การเก็บข้อมูลสามารถแบ่งปัญหาเป็น 7 ประเภทคือ 1.การส่งสินค้าล่าช้า 2. สินค้าเสียหาย 3.การ ส่งสินค้าผิดเข้า Shooter 4.จำนวนคนไม่เพียงพอ 5. การแจ้งข่าวสาร 6. ปัญหา 5 ส. และ 7.การ ส่งคืนสินค้าไปกับกล่องเปล่า ผู้ศึกษาได้นำเอาหลักการของพาเรโตมาเป็นเครื่องมือในการคัดเลือกปัญหาที่จะวิเคราะห์ โดยใช้หลักการ 80/20 ได้พบว่ามี 3 ปัญหาที่เป็นปัญหาสำคัญ คือ 1. การส่งสินค้าล่าช้า 2.สินค้า เสียหาย และ 3. ส่งสินค้าผิดเข้า Shooter จึงได้นำมาวิเคราะห์หาสาเหตุของปัญหาด้วยผังเหตุและ ผล แล้วปรับปรุงกระบวนการทำงานด้วยวิธีการของไคเซ็น ผลจากการวิเคราะห์และปรับปรุงกระบวนการสามารถสรุปผลได้ว่าสาเหตุส่วนใหญ่มาจาก วิธีการทำงานยังไม่ชัดเจน และพนักงานยังไม่มีทักษะในงานที่รับผิดชอบ หลังจากที่มีการปรับปรุง วิธีการทำงาน และกำหนดมาตรฐาน ทำให้จำนวนปัญหาในเดือนมกราคม 2556 ลดเหลือจำนวน 7 ครั้ง เมื่อเปรียบเทียบกับปีที่ผ่านมา มีปัญหาอยู่ที่ 0.033 เปอร์เซ็นต์ เดือนมกราคมลดลงเหลือ 0.021 เปอร์เซ็นต์ ซึ่งลดลง 34.39 เปอร์เซ็นต์ This independent study aimed to analyze for the cause of the warehouse and delivering problems and to improve the process of warehouse management and delivery. The researcher collected data from August until December 2012 and found 47 times of obstacles, and this data collection was divided into seven categories: product delay, damage, mistaken delivering to shooter, inadequate man power, informing, 5S, and empty package returns. The case study operator selected the Parato's concepts, as a tool, in selecting the obstacles to analyze with 80/20 method and found three pivotal obstacles: product delay, damage, and mistaken delivering to shooter. As the consequence, the researcher analyzed and found the causes by the "Cause and Effect" Chart and adjusting the procedure with the Kaizen's methods. The results concluded that the of the focused obstacles from major causes were noncrystal clear operation methods and unskilled employees. Thereafter the adjustment of operations and standard determination had been rectified, the problems were decreased to seven times in January 2013, compared with the past year (from 0.033% in January to 0.021%) which was 34.39% decreased. |
Description: | การศึกษาอิสระ (บธ.ม.) (การจัดการอุตสาหกรรม) -- มหาวิทยาลัยหัวเฉียวเฉลิมพระเกียรติ, 2556 |
URI: | https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/4363 |
Appears in Collections: | Business Administration - Independent Studies |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Failure-Reduction-in-Warehouse-and-Supply-Management.pdf Restricted Access | 9.13 MB | Adobe PDF | View/Open Request a copy |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.