Please use this identifier to cite or link to this item:
https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/454
Title: | ความพึงพอใจต่อมัคคุเทศก์นำเที่ยวชาวไทยของนักท่องเที่ยวชาวจีน |
Other Titles: | The Satisfaction with Thai Tourist Guides of Chinese Tourists |
Authors: | สิทธิโชค สินรัตน์ Sittichok Sinrat อนุชา จันทร์โสภณากุล Annucha Jansopanakul Huachiew Chalermprakiet University. Faculty of Business Administration |
Keywords: | มัคคุเทศก์ -- ไทย Tour guides (Persons) นักท่องเที่ยวต่างชาติ -- ไทย Tourism -- Thailand นักท่องเที่ยว -- จีน Tourists -- China ความพอใจ Satisfaction การท่องเที่ยว -- ไทย Travel -- Thailand |
Issue Date: | 2016 |
Publisher: | มหาวิทยาลัยหัวเฉียวเฉลิมพระเกียรติ |
Abstract: | การศึกษานี้ มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาความพึงพอใจต่อมัคคุเทศก์นำเที่ยวชาวไทยของนักท่องเที่ยวชาวจีนใน 4 ด้าน คือ ด้านบริการ คุณสมบัติ จรรยาบรรณ บทบาทหน้าที่ และเพื่อเปรียบเทียบความพึงพอใจต่อมัคคุเทศก์นำเที่ยวชาวไทยของนักท่องเที่ยวชาวจีน โดยจำแนกตามคุณลักษณะด้านประชากรศาสตร์ของนักท่องเที่ยวชาวจีน ซึ่งมีกลุ่มตัวอย่าง คือ นักท่องเที่ยวชาวจีนที่เข้ามาท่องเที่ยวในประเทศไทยจำนวน 384 ราย โดยมีเครื่องมือที่ใช้เป็นแบบสอบถาม ข้อมูลทางสถิติเพื่อวิเคราะห์ความแปรปรวน (Analysis of Variance ANOVA) และค่าทดสอบที (t-test)
ผลการศึกษาพบว่า ด้านคุณสมบัติของมัคคุเทศก์มาเป็นอันดับแรก (ค่าเฉลี่ยเท่ากับ 4.42) รองลงมาคือ การบริการ (ค่าเฉลี่ยเท่ากับ 4.35) และบทบาทหน้าที่ของมัคคุเทศก์ (ค่าเฉลี่ยเท่ากับ 4.35) ซึ่งมีค่าเฉลี่่ยความพึงพอใจใกล้เคียงกัน และด้านจรรยาบรรณของมัคคุเทศก์ (ค่าเฉลี่ยเท่ากับ 4.32) ตามลำดับ โดยในภาพรวมทั้ง 4 ด้าน อยู่ในระดับมากที่สุด (ค่าเฉลี่ยเท่ากับ 4.34) และผลการเปรียบเทียบความพึงพอใจต่อมัคคุเทศก์ชาวไทยของนักท่องเที่ยวชาวจีน พบว่านักท่องเที่ยวชาวจีนที่มี เพศ อายุ อาชีพ รายได้เฉลี่ยต่อเดือนต่างกัน มีความคิดเห็นไม่แตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ 0.05 ยกเว้นนักท่องเที่ยวชาวจีนที่มีระดับการศึกษาและสถานภาพสมรสต่างกัน มีความคิดเห็นด้านการบริการ และคุณสมบัติมัคคุเทศก์แตกต่างกันที่ระดับความมีนัยสำคัญทางสถิติที่ 0.05, 0.01 ตามลำดับ This study is to study satisfaction of Chinese tourist toward Thai tour guides in 4 sapects i.e. service, qualification, ethic, and role to compare satisfaction of Chinese tourists toward Thai tour guides, classified by demographic characteristics of Chinese tourists, target group is Chinese tourists arriving Thailand total 384 people, questionnaire is used to collect the data, statistical data for Analysis of Variance ANOVA and t-test. The study found that qualification of tour guide is the first priority (average of 4.42), followed by service (average of 4.35) and role of the tour guide (average of 4.35) average satisfaction are similar, and the ethic of tour guide (average of 4.32), respectively. Overview in 4 aspects at highest level (average of 4.34), the comparison result regarding satisfaction of Chinese tourists toward Thai tour guide found that difference of gender, age, occupation, and average income per month, affecting their opinions without differences toward significant level of 0.05, execpt Chinese tourists with different levels of education and marital stutus, having opinions toward service and qualification of tour guides at different significant level at 0.05 and 0.01, respectively. |
Description: | วิทยานิพนธ์ (กจ.ม.) (การจัดการอุตสาหกรรม) -- มหาวิทยาลัยหัวเฉียวเฉลิมพระเกียรติ, 2559. |
URI: | https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/454 |
Appears in Collections: | Business Administration - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
ANNUCHA-JANSOPANAKUL.pdf Restricted Access | 7.62 MB | Adobe PDF | View/Open Request a copy |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.