Please use this identifier to cite or link to this item: https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/460
Title: 泰国SPEED物流公司发展战略与策略研究
Other Titles: การศึกษากลยุทธ์และยุทธวิธีการพัฒนาของบริษัทสปีด โลจิสติกส์ประเทศไทย
Strategic and Tactical Development of Speed Logistics Company, Thailand
Authors: 尚鸿雁
Shang, Hongyan
ซ่าง, หงเยี่ยน
陈春宇
Chen, Chunyu
Keywords: บริษัท สปีด โลจิสติกส์ -- การบริหาร
Speed Logistics Company, Thailand -- Administration
โลจิสติกส์
Logistics
物流
Issue Date: 2012
Publisher: มหาวิทยาลัยหัวเฉียวเฉลิมพระเกียรติ
Abstract: 近年来, 随着于全球经济及泰国经济的发展, 同时伴随着社会化大分工而从物流业中分离出来的第三方物流更是得到迅猛推进, 一大批新兴的第三方物流企业纷纷涌现。泰国各行各业对第三方物流的巨大需求, 引来了大量的行业竞争者, 竞争不仅带来了行业创新与发展的动力, 同时也带来了物流要素紧缺、社会资源出现紧张、平均利润开始下滑等发展瓶颈。更为严重的是服务能力单一、同质化竞争, 使得以物流代理为主要业务的中小型第三方物流企业步履维艰, 利润率逐年下降, 让这些尚不成熟的中小型物流企业面临着存亡攸关的生存与发展问题。 面对挑战, 面对威胁, 如何改变经营方式,改善服务进而走出困境, 是众多物流企业在急切寻找的答案。因此中小型物流企业的发展战略研究引起了业界广泛的争论与关注, 也成为本文研究的对象和内容。 本文基于泰国 Speed 物流公司自身发展的要求, 基于行业面临的实际困境, 从泰国物流业面临的战略环境分析入手, 全面分析了物流业的发展现状、环境及态势, 为战略研究奠定分析基础。通过PEST分析法和波力模型分析工具, 分析 了外部宏观环境、行业地区环境, 以及Speed公司所面临的机遇与威胁; 并且对 Speed 內部着重分析了公司的基本情况、组织结构、人力资源情况、业务模式、 财务状况以及企业信息化等问题。进而结合物流、营销、战略分析的理论, 探讨了 Speed 物流公司的发展策略的设计与实施策略, 给出了泰国Speed 物流公司走出当前困境、赢得持续发展的策略设计方向。文章通过大量资料及数据综合分析了物流行业的现状及面临的发展困境, 同时又通过战略工具探讨的发展战略的构成, 对泰国广大中小型第三方物流企业设计发展战略与实施策略而言, 有着较强的参考价值。
ช่วงไม่กี่ปีที่ผ่านมานี้ ตามการพัฒนาของเศรษฐกิจโลกและเศรษฐกิจไทย อีกทั้งการแบ่งสายงานของสังคม และโลจิสติกส์บุคคลที่สามที่เกิดจากการแตกขยายของอุตสาหกรรมโลจิสติกส์ ก็เกิดการผลักดันขึ้นรวดเร็ว ทำให้เกิดบริษัทประเภทโลจิสติกส์บุคคลที่สามใหม่ๆ อย่างต่อเนื่อง ธุรกิจหลากหลายแขนงของไทยต่างก็มีความต้องการใช้บริการโลจิสติกส์บุคคลที่สามเป็นอย่างมาก ทำให้มีผู้แข่งขันในธุรกิจนี้เป็นอย่างมากเช่นกัน การแข่งขันไม่เพียงแต่ทำให้เกิดการพัฒนาและการสร้างสรรค์สิ่งใหม่ ในขณะเดียวกันก็ยังนำมาด้วยข้อจำกัดในการพัฒนาการขาดคุณสมบัติในการดำเนินการโลจิสติกส์ และทรัพยากรทางสังคมเกิดการขาดแคลนกำไร โดยเฉลี่ยเริ่มที่จะตกลง ฯลฯ เป็นต้น ที่หนักไปกว่านั้นคือความสามารถในการบริการไม่เพียงพอและการแข่งขันภายในธุรกิจ ทำให้ธุรกิจโลจิสติกส์บุคคลที่สามขนาดกลางและขนาดย่อมดำเนินธุรกิจยากขึ้น ซึ่งธุรกิจเหล่านี้มีลักษณะให้บริการรับจ้างขนส่งเป็นหลัก ทำให้กำไรต่อปีก็ค่อยๆ ลดต่ำลง ทำให้ธุรกิจเหล่านี้ที่ยังไม่ได้พัฒนาเติบโตพบกับปัญหาในการพัฒนาและดำรงอย่างไรถึงจะให้ธุรกิจเหล่านี้อยู่รอดต่อไป การเผชิญหน้ากับการแข่งขัน ความเสี่ยง การที่จะเปลี่ยนแปลงระบบดำเนินธุรกิจอย่างไร จะปรับปรุงการบริการ การจะออกจากปัญหาเหล่านี้ได้อย่างไรนั้น คือคำตอบที่ธุรกิจโลจิสติกส์ทั้งหลายกำลังค้นหาคำตอบกันอย่างเร่งด่วน ด้วยเหตุนี้การวิจัยกลยุทธ์การพัฒนาธุรกิจโลจิสติกส์บุคคลที่สามขนาดกลางและขนาดย่อม ได้รับการสนในวงการธุรกิจอย่างกว้างขวาง จึงเป็นจุดมุ่งหมายและเนื้อหาในการวิจัยของวิทยานิพนธ์ฉบับนี้ วิทยานิพนธ์เล่มนี้ได้เขียนขึ้นมาเพื่อตอบสนองความต้องการในการพัฒนาของบริษัทสปีด โลจิสติกส์ จำกัด (ประเทศไทย) และแก้ปัญหาที่มาจากธุรกิจโลจิสติกส์ไทย โดยวิเคราะห์จากสภาพกลยุทธ์ที่เกี่ยวข้องกับธุรกิจโลจิสติกส์ของไทย ซึ่งวิเคราะห์การพัฒนาของธุรกิจโลจิสติกส์ของไทยโดยภาพรวม ตั้งแต่สภาพการณ์ปัจจุบัน สภาวะแวดล้อมและสถานการณ์ของธุรกิจนี้ การวิเคราะห์นี้ใช้วิธี PEST และ Michael Porter's Five Forces Model มาวิเคราะห์ปัจจัยภายนอกของเศรษฐกิจมหภาคและสภาพธุรกิจโลจิสติกส์ในท้องถิ่น รวมทั้งโอกาสและปัญหาของบริษัทสปีด อีกทั้งยังวิเคราะห์ปัญหาของสภาพการณ์ทั่วไปของบริษัท รวมทั้งโครงสร้างภายใน สภาวะของบุคลากร รูปแบบทางการตลาด สภาพทางการเงินรวมถุึงข้อมูลที่เกี่ยวข้องธุรกิจของบริษัทสปีด โดยนำทฤษฎีโลจิสติกส์ การตลาด การวางแผนกลยุทธ์มาวิเคราะห์รวมกัน ค้นหากลยุทธ์และยุทธวิธีการพัฒนาบริษัทสปีด ซึ่งจะสามารถทำให้บริษัทหลุดพ้นจากปัญหาที่ประสบอยู่ และได้ให้แนวทางการออกแบบการวางแผนกลยุทธ์ในการพัฒนาบริษัทแบบยั่งยืน วิทยานิพนธ์เล่มนี้ได้วิจารณ์ข้อมูลรวมทั้งสภาพรวมธุรกิจโลจิสติกส์และอุปสรรคที่มีอยู่ในปัจจุบัน ในขณะเดียวกันได้ศึกษาส่วนประกอบของกลยุทธ์การพัฒนาโดยใช้เครื่องมือ อาจเป็นประโยชน์และตัวอย่างสำหรับการวางแผนกลยุทธ์ธุรกิจโลจิสติกส์บุคคลที่สามขนาดกลางและขนาดย่อมของไทย
The development of the world economy in recent years has greatly benefited the Thai economy. In Thailand, one result global socialization and division of labor has been the emergence and rapid growth of third party logistics providers (TPL). These TPLs first appeared as entities within the logistics industry, but have now separated from that industry to constitute a service distince from common logistics. Further, many competitors have emerged in this field due to great demand for TPL services from many different sectors of Thailand's economy. This competition has driven development and innovation within the field, however, at the same time, has created bottlenecks such as (1) shortages of key elements in supply chains, (2) strain on social resources, and (3) declines in profit. For small-to mid-sized TPLs whose primary service is brokering logistical services, one of the biggest challenges is how to attract business in a market where most providers and the services they offer lack differentiation. This problem has led to declining profits year upon year and, indeed, is a crucial element in these small-to-mid-sized TPLs' survival and development. Faces with this dilemma, many TPLs are urgently trying to figure out how to improve their services and business model and increase their profit. In response to this situation, research of small-to-mid-sized TPLs' development strategies had become a topic of concern and debate in the industry. This text focuses on this topic. It begins with an overall analysis of the strategic environment in which Thailand's logistics industry operates and continues with an analysis of the logistics industry's current state as well as direction of development. It specifically examines the Thai logistics company Speed and outlines the criteria this company must meet in order to develop. This text can serve as a research foundation for strategy in the industry. In conducting research for this text, PESt and Wave Force model analysis tools were utilized to analyze the external macro-environment, the industry's regional environments, and the opportunities and threats Speed itself might consider. Additionally, the text pays special attention to analysis of Speed's internal operations, including its general situation, organizational structure, human resources, business model, financial position, and its level of digitalization. It then proceeds on to integrate theories of logistics, marketing, and strategic analysis to discuss the design and implementation of Speed's development strategy and tactic. It offers a strategy for how Speed can overcome its current predicament and how it can achieve sustainable growth. In researching and writing this text on the current state of the Thai logistics industry and the challenges that face it, many sources were consulted and large amounts of data were collected, all of which were integrated into the final, comprehensive analysis. The text is intended to serve as a reliable reference for the multitude of small-to-mid-sized Thai TPL as they design their development strategy and tactic.
Description: Thesis (M.B.A.) -- Huachiew Chalermprakiet University, 2012.
URI: https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/460
Appears in Collections:Business Administration - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Abstract.pdf
  Restricted Access
126.86 kBAdobe PDFView/Open Request a copy
Tableofcontents.pdf
  Restricted Access
68.92 kBAdobe PDFView/Open Request a copy
Chapter1.pdf
  Restricted Access
253.52 kBAdobe PDFView/Open Request a copy
Chapter2.pdf
  Restricted Access
197.06 kBAdobe PDFView/Open Request a copy
Chapter3.pdf
  Restricted Access
197.84 kBAdobe PDFView/Open Request a copy
Chapter4.pdf
  Restricted Access
604.95 kBAdobe PDFView/Open Request a copy
Chapter5.pdf
  Restricted Access
285.56 kBAdobe PDFView/Open Request a copy
Chapter6.pdf
  Restricted Access
93.89 kBAdobe PDFView/Open Request a copy
References.pdf
  Restricted Access
123.9 kBAdobe PDFView/Open Request a copy


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.