Please use this identifier to cite or link to this item: https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/701
Title: 泰国中高级汉语水平学习者的语调特征语音实验分析
Other Titles: การวิเคราะห์อะคูสติกเกี่ยวกับลักษณะการออกเสียงของผู้เรียนภาษาจีนระดับกลางหรือระดับสูงในประเทศไทย
An Acoustic Experiment Analysis on Intonation Characteristics of Intermediate or Advanced Chinese Level Learner in Thailand
Authors: 李超
Li, Chao
吴佳宝
Wu, Jiabao
Keywords: ภาษาจีน -- การออกเสียง
Chinese language -- Pronunciation
汉语 -- 发音
ภาษาจีน -- การศึกษาและการสอน (อุดมศึกษา)
Chinese language -- Study and teaching (Higher)
Chinese language -- Textbooks for foreign speakers
ภาษาจีน -- ตำราสำหรับชนต่างชาติ
汉语 -- 对外教科书
ภาษาจีน -- บทสนทนาและวลี
Chinese language -- Conversation and phrase books
汉语$x对话和短语
汉语 -- 发音
Issue Date: 2018
Publisher: Huachiew Chalermprakiet University
Abstract: 随着"汉语热"的持续升温, 泰国人学习汉语的热情也日渐高涨. 泰国不仅是国家汉办设立孔子学院和孔子课堂最多的国家, 也是国家汉办外派汉语教师志愿者最多的国家. 泰语和汉语都是声调语言, 声调对于中高级汉语学习者而言, 已不是最大的难点. 泰语中主要通过语气词来表达语气, 所以泰国学生的语调表达能力较弱. 对同样的句子, 表达不同意义时的语调, 掌握得不够准确. 因此, 我希望能通过对泰国中高级汉语水平的语调进行声学实验研究, 分析学习者的偏误及造成的原因, 通过相应的方法在教学中得到提高. 本文主要实验共分为两个部分:一是感知实验, 让被实验者听辨录音材料, 分析泰国中高级学生对语调的感知分辨;二是软件进行声学实验分析, 分析泰国中高级汉语学习者对语调的掌握情况. 本次听辨实验结果证明:一, 对于有标记的句子, 泰国中高级的学生判断句类的准确率较高, 错误点不同, 并没有规律;二, 在没无标记句类中, 泰国的学生的语调辨识度非常低, 在16句实验句中, 有10句被大于或等于半数听音者判断错误, 其中疑问句为4句, 祈使句为2句, 感叹句为4句. 本次声学实验分析中, 一, 泰国男实验者的疑问句起伏度, 没有呈上升趋势;祈使句中呼语部分的声量最大值应在呼语末字, 而泰国女发音人音量最大值在呼语首字. 诸如此类的细节区别比较多. 总之, 男学习者和女学习者的测试结果并非都相同. 但是还是总结出了, 泰国中高级汉语学习者的语调掌握还不是很扎实.
ในขณะที่ "ไข้จีน" ยังคงมีความกระตือรือร้นของคนไทยในการเรียนรู้ภาษาจีนก็เติบโตขึ้น ประเทศไทย ไม่ใช่ประเทศเดียวที่ Hanban ได้จัดตั้งสถาบันขงจื้อและชนชั้นขงจื้อ แต่ยังเป็นประเทศท่มีอาสาสมัครจำนวนมากจากฮันบก ทั้งภาษาไทยและจันเป็นภาษาวรรณยุกต์ โทนเสียงไม่ได้เป็นปัญหาที่ใหญ่่ที่สุดสำหรับผู้เรียนภาษาจีนระดับกลางและระดับสูง ในภาษาไทยเสียงส่วนใหญ่จะแสดงโดยอนุภาคโมดอล ดังนั้นในการออกเสียงของนักเรียนไทยจึงอ่อนแอ สำหรับประโยคเดียวกันการออกเสียงเมื่อแสดงความหมายที่แตกต่างกันไม่ถูกต้อง ดังนั้น ฉันหวังว่าจากการศึกษาเชิงทดลองเกี่ยวกับเสียงของภาษาจีนกลางและภาษาจีนระดับสูงความผิดพลาดและสาเหตุของผู้เรียนจะได้รับการวิเคราะห์และจะมีการปรับปรุงวิธีการให้สอดคล้องกันในการสอน การทดลองหลักในบทความนี้แบ่งออกเป็น 2 ส่วน การทดลองรับรู้และการทดลองอะคูสติก ผลการทดสอบการตรวจสอบนี้พิสูจน์ได้ว่า : 1 สำหรับประโยคที่ถูกทำเครื่องหมายไว้นักเรียนชั้นมัธยมศึกษาและผู้สำเร็จการศึกษาชาวไทยพิจารณาประโยคที่มีความถูกต้องสูงกว่าคะแนนผิดพลาดต่างกันและไม่มีกฎเกณฑ์ 2 ในกรณีที่ไม่มีประโยคที่ไม่มีเครื่องหมายนักเรียนไทยมีโทนเสียงต่ำมาก ในการวิเคราะห์อะคูสติกความแปรปรวนของประโยคคำถามของนักทดลองชยในประเทศไทย ไม่ได้แสดงให้เห็นถึงแนวโน้มที่สูงขึ้นปริมาณเสียงส่วนใหญ่ของส่วนที่เป็นเสียงของประโยคที่จำเป็นจะต้องเป็นตอนท้ายของคำพูด ในขณะที่จำนวนเสียงสูงสุดของผู้หญิงไทยที่พูดเป็นคำศัพท์ คำแรกมีรายละเอียดต่างๆ มากมายเช่นนี้ ในระยะสั้นผลการทดสอบของผู้เรียนชายและหญิงเรียนไม่เหมือนกัน อย่างไรก็ตามสรุปได้ว่าเสียงของผู้เรียนภาษาจีนระดับกลางและระดับสูงของจีนไม่แข็งมากนัก
As the "Chinese language fever" continues to heat up, Thai people's enthusiasm for learning Chinese is also rising. Thailand is not only the country with the largest number of Confucius Institutes and Confucius Classrooms established by Hanban, but also the country with the largest number of Chinese teachers volunteering for Hanban. Both Thai and Chinese are tonal languages. Tonality is not the most difficult problem for intermediate or advanced Chinese learners. In Thai language, the tone is mainly expressed by tone words, so Thai students have weaker tone expression ability. Therefore, I hope that through the acoustical experimantal study of the tone of Chinese advanced level in Thai, I will analyze the learner's bias and the causes, and improve the teaching through corresponding methods. The main experiments in this paper are divided into two parts: First, perceptive experiments, the second is the analysis of acoustic experiments. The results of this listening test proved that: 1. For marked sentences, Thai middle- and high-level have higher accuracy in judging sentences and different error points, and there are no regularities; 2, in the absence of unmarked sentences, Thailand's the students tone reconition is very low. In the analysis of acoustic experiments, there are many differences between such details. In shrot, the test results of male learners and female learners are not all the same. However, it is still concluded that the tone of Thai advanced Chinese learners is not very solid
Description: Thesis (M.A.) (Teaching Chinese) -- Huachiew Chalermprakiet University, 2018
URI: https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/701
Appears in Collections:College Of Chinese Studies - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
WU-JIABAO.pdf4.82 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.