Please use this identifier to cite or link to this item:
https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/707
Title: | 泰国广肇学校汉语教学调查研究 |
Other Titles: | การวิจัยการเรียนการสอนภาษาจีนของโรงเรียนกว่างเจ้าประเทศไทย Investigation and Research of Chinese Teaching in Kwongchow School Thailand |
Authors: | 唐七元 Tang, Qiyuan 谢蕾蕾 Xie, Leilei |
Keywords: | โรงเรียนกว่างเจ้า -- ไทย Kwongchow School -- Thailand ภาษาจีน -- การศึกษาและการสอน Chinese language -- Study and teaching 汉语 -- 学习和教学 广肇学校 -- 泰国 |
Issue Date: | 2020 |
Publisher: | Huachiew Chalermprakiet University |
Abstract: | ปัจจุบันการสอนภาษาจีนมีอยู่ทั่วประเทศไทยในความเป็นจริงแล้ว การสอนภาษาจีนที่ประเทศไทยมีประวัติศาสตร์นานกว่า 100 ปีแล้ว โรงเรียนกว่างเจ้าเป็นหนึ่งโรงเรียนในฐานะโรงเรียนที่มีสอนภาษาจีนเร็วที่สุด เวลาผ่านไป 100 กว่าปี ถึงทุกวันนี้ การสอนภาษาจีนของโรงเรียนกว่างเจ้าถึงยังไม่สมบูรณ์แบบแต่ก็มีสิ่งดีๆ ให้เรียนรู้มากมาย วิทยานิพนธ์ฉบับนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อทำการศึกษาประวัติความเป็นมาของโรงเรียน หลักสูตร การสอนการเลือกหนังสือเรียนและสภาพการเรียนการสอนของครูและนักเรียนโรงเรียนกว่างเจ้า โดยใช้วิธีการวิเคราะห์จากการเขียนวรรณกรรมที่เกี่ยวข้อง แบบสอบถาม และวิเคราะห์เชิงอุปนัย ประวัติความเป็นมาของการสร้างโรงเรียนกว่างเจ้าอย่างคดเคี้ยวและดาวน์ ผู้เขียนยังอธิบายที่มาของโรงเรียน ระบบการจัดหมวดหมู่ในหลักสูตรการตั้งค่าที่มีคุณค่าสำหรับการอ้างอิง หนังสือการสอนตามสถานการณ์ของนักเรียนได้เลือกอย่างระมัดระวังมาก หนังสือที่อุดมไปด้วยและหลากหลายสามารถสามารถมองเห็นความแตกต่างระหว่างหนังสือการสอนทั้งข้อดีและข้อเสีย สถานการณ์และความคิดเห็นของครูและนักเรียนยังนำเสนอในบทความ บทความนี้ยังได้วิเคราะห์ปัญหาที่มีอยู่ในด้านเหล่านี้ ข้อเสนอแนะและมาตรการเพื่อปรับปรุงการสอน วัสดุการสอน และคุณภาพการสอนจะได้รับ หวังว่าจะให้คำแนะนำบางอย่างเพื่อการสอนภาษาจีนในโรงเรียนกว่างเจ้าและช่วยให้โรงเรียนพัฒนาการสอนภาษาจีนเพื่อให้โรงเรียนมีการพัฒนาที่ดีขึ้นของการสอนภาษาจีน หวังว่าผลและข้อเสนอแนะของการวิเคราะห์การสอนภาษาจีนในโรงเรียนกว่างเจ้าจะให้อ้างอิงที่มีประสิทธิภาพสำหรับการสอนภาษาจีนในโรงเรียนจีนต่างๆ ในประเทศไทย The Chinese language is ubiquitous in Thailand with Chinese-language education in the country stretching back over 100 years. As one of the earliest Chinese schools in Thailand, Kwongchow School has almost a century of rich history to analyse. Although improvements could be made to the methods of Chinese teaching at Kwongchow School, there is still a great deal that can be learned from a study of this institution. This paper used the literature analysis method, questionnaire method and analysis induction method to conduct a detailed investigation and elaboration on the historical origin and basic situation, curriculum setting, selection of teaching materials, and teachers and students in Kwongchow School in Thailand. The history of Kwongchow School is interesting and varied and is discussed in detail. The author also explains the origins of Kwongchow School. The class and grading system in the curriculum setting are also analysed. The textbooks are carefully selected according to the situation of the students. The richness and variety of the textbooks make it possible to intuitively compare the differences and relative advantaged and disadvantages of the textbooks. The situation and opinions of teachers and students are also presented one by one in the text. This article also analyzed the problems in these aspects. This article also identifies and analyzes the difficulties faced by the school in implementing its Chinese Education program. The author proposes suggestions and measures for improving teaching, teaching materials and teaching quality at the school. The intent of the article is to provide some reference for Chinese teaching in Kwongchow School in Thailand, help Kwongchow School to better carry out Chinese teaching activities, and facilitate the further development of Chinese teaching at Kwongchow Schools. It is also hoped that the results and suggestions from the survey and analysis of Chinese teaching in Kwongchow School will provide an effective reference for Chinese teaching in the broader context of Chinese schools in Thailand. 如今汉语遍地开花的泰国,其实华文教育已有超过百年历史。作为泰国最早的华校之一的广肇学校,经过近百年的历史沉淀和洗礼,如今的泰国广肇学校的汉语教学虽不是十全十美,但有许多值得借鉴的地方。 本文运用了文献分析法、调查问卷法和分析归纳法就泰国广肇学校的历史由来和基本情况、课程设置、教材选用及教师和学生情况进行了详细的调查及阐述。广肇学校的创校史十分坎坷起伏,笔者文中也对广肇学校的由来进行了阐述。在课程设置上的分班分级制度十分值得借鉴。教材则依照学生的实际情况,进行了十分细致选用,教材的丰富多样,能够直观的对比出教材之间的不同及优缺点。教师及学生的情况和看法也都在文中一一呈现。本文也对这几个方面所存在的问题进行了分析。就教学、教材和提供教学质量三方面提供了改进建议和措施。希望能够给泰国广肇学校的汉语教学提供一些参考意见,帮助广肇学校更好地开展汉语教学活动,让广肇学校的汉语教学有更好的发展。也希望此次广肇学校的汉语教学调查分析所出的结果和建议,能为泰国各华校的汉语教学提供有效的参考。 |
Description: | Thesis (M.A.) (Teaching Chinese) -- Huachiew Chalermprakiet University, 2020 |
URI: | https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/707 |
Appears in Collections: | College Of Chinese Studies - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
XIE-LEILEI.pdf Restricted Access | 2.09 MB | Adobe PDF | View/Open Request a copy |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.