Please use this identifier to cite or link to this item: https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/709
Title: 泰国国际学校IGCSE课程与中文教学探究----以泰国爱斯科特国际学校为例
Other Titles: IGCSE Curriculum and Chinese Teaching in International School of Thailand : a Case of ASCOT International School
การศึกษาวิเคราะห์การสอนภาษาจีนในหลักสูตร IGCSE โรงเรียนนานาชาติ ประเทศไทย : กรณีศึกษาโรงเรียนนานาชาติ ASCOT
Authors: 唐七元
Tang, Qiyuan
严飞霞
Yan, Feixia
Keywords: โรงเรียนนานาชาติ ASCOT
ASCOT International School
ภาษาจีน -- การศึกษาและการสอน
Chinese language -- Study and teaching
โรงเรียนนานาชาติ -- ไทย
International schools -- Thailand
IGCSE中文课程
汉语 -- 学习和教学
国际学校 -- 泰国
Issue Date: 2020
Publisher: Huachiew Chalermprakiet University
Abstract: IGCSE เป็นอักษรย่อของใบรับรองระดับมัธยมศึกษานานาชาติ ปัจจุบัน IGCSE เริ่มใช้ในกว่า 160 ประเทศทั่วโลก IGCSE ได้รับการพัฒนาโดยสถาบันการสอนนานาชาติเคมบริดจ์ ในปี ค.ศ. 1988 ซึ่งมหาวิทยาลัยเคมบริดจ์ได้รับผิดชอบเป็นคณะกรรมการสอบในประเทศสหราชอาณาจักรตั้งแต่ปี ค.ศ. 1858 หลักสูตรดังกล่าวได้ใช้กันอย่างแพร่หลายในระบบการเรียนการสอนทั่วโลก ถือเป็นหลักสูตรนานาชาติที่เหมาะกับนักเรียนอายุ 14-17 ปี โดยหลักสูตรและการประเมินผลนี้ในปัจจุบันประเทศจีนได้นำมาเป็นหนึ่งในมาตรฐานการปฏิรูปหลักสูตรการศึกษาขั้นพื้นฐานทางประเทศไทยมีโรงเรียนนานาชาติอังกฤษกว่า 130 โรง เพื่อตอบสนองความต้องการในการพัฒนาบุคลากรที่หลากหลาย โรงเรียนนานาชาติอังกฤษในไทยได้เปิดหลักสูตร IGCSE หลายปีที่ผ่านมานักเรียนเลือกเรียนภาษาจีนในหลักสูตรดังกล่าวเพิ่มขึ้นเรื่อยๆ สถาบันการทดสอบนานาชาติเคมบริดจ์จึงเปิดหลักสูตรภาษาจีน IGCSE การพัฒนาวิธีการเรียนการสอนภาษาจีนเพื่อให้ได้ผลลัพธ์ที่ดี รวมทั้งเทคนิคในการทำแบบทดสอบจึงมีความสำคัญอย่างยิ่ง ปัจจุบันวิธีการสอนและเทคนิคการทดสอบภาษาจีนสำหรับ IGCSE มีจำกัด ดังนั้น งานวิจัยนี้จึงตั้งใจที่จะศึกษาระบบ IGCSE วิชาภาษาจีน IGCSE เป็นหลักสูตรนานาชาติที่ให้ความสำคัญกับการอ่านของนักเรียนในวิชาภาษาจีนก็มีมาตรฐานการประเมินค่อนข้างครอบคลุม ประกอบด้วยสามด้าน ความรู้ด้านคำศัพท์ ความเข้าใจในการอ่าน ความสามารถในการเขียน ขณะเดียวกันยังต้องมีความรู้พื้นฐานเกี่ยวกับการเขียนเรียงความภาษาจีน จึงเป็นส่วนสำคัญที่สามารถศึกษาความแตกต่างระหว่างการสอนภาษาจีนในโรงเรียนทั่วไปกับหลักสูตรภาษาจีน IGCSE งานวิจัยชิ้นนี้เลือกโรงเรียน Ascot International School เป็นกรณีศึกษา โดยได้รับข้อมูลผ่านการวิจัยในชั้นเรียน แบบสอบถาม ผลการสอบในปีที่ผ่านมานำมาวิเคราะห์และสรุปความเหมือนและแตกต่างระหว่างวิธีการสอนของโรงเรียนภาษาจีนทั่วไปกับหลักสูตรภาษาจีน IGCSE การวิจัยพบว่า ความหลากหลายในวิธีการจัดเรียนการสอนในหลักสูตรภาษาจีน IGCSE มีผลต่อคะแนนและจำนวนนักเรียนที่เลือกเรียนหลักสูตรภาษาจีน IGCSE
IGCSE is short for International General Certificate of Secondary Education. Currently, IGCSE has been promoted in more than 160 different countries around the world. It was developed in 1988 by Cambridge International Examiniations, which has been the UK local Examination Board since 1858. Its curriculum system is also the most widely used general education curriculum system in the world today. It is the international curriculum system for the most students aged from 14 to 17 in the world. Its curriculum system and evaluation model are also one of the main curriculum systems that are used for reference in the current domestic basic education curriculum reform. There are more than 130 international schools in Thailand. In order to adapt and develop to meet the needs of various talents, multilingual and international students, the British international schools in Thailand all offer IGCSE international courses. However, in recent years, more and more students are taking IGCSE Chinese courses. In order to meet the learning needs of Chinese. Cambridge International Testing Institute has opened IGCSE Chinese courses. However, how to make students take Chinese courses to achieve excellent Chinese grades, teaching methods and test-taking skills are also particularly important. At present, the teaching methods and test-taking skills of IGCSE Chinese are very limited. Therefore, this paper intends to take the Chinese teaching of IGCSE as the research object to launch and discuss. As an international course system, IGCSE attaches great importance to students' reading. Chinese course also has a complete set of assessment standards and mechanisms. It mainly focuses on three aspects of students' ability: vocabulary accumulation, reading comprehesion, and writing ability. At the same time, students should be able to master the basic style of Chinese writing. It is worth exploring what is special about the teaching methods of IGCSE Chinese curriculum and that of general Chinese schools. Therefore, Ascot International School, for example, through teaching experiment, questionnaire, examination results over the yeard and other methods to obtain data, and analysis, and finally draw the conclusion that IGCSE Chinese curriculum and general Chinese school teaching methods are identical. At the same time, we beliieve that the diversity of teaching methods in IGCSE Chinese courses affects the test grades of students and the number of students taking IGCSE Chinese courses.
IGCSE 是国际普通中等教育证书的缩写。目前,IGCSE 已经在全球 160 多个不同的国家推广,它是由英国剑桥国际考试于 1988 年开发,剑桥大学自 1858 年以来一直是英国本地考试委员会。它的课程体系也是当今世界最广泛采用的通用教育课程体系,是全球针对 14 至 17 岁最多学生读的国际课程体系。泰国有超过 130 所国际学校,为了适应和发展,以满足各类人才,多语言和国际学生的需求,泰国的英式国际学校都开设了 IGCSE 国际课程。然而,近年来越来越多的学生选修 IGCSE 中文课程,为了满足中文学习需求,剑桥国际测试机构开设了IGCSE 中文课程,而如何让选修中文的学生考取优异的中文成绩,教学方法和应试技巧也显的格外重要。目前有关 IGCSE 中文的教学方法和应试技巧是十分有限的。因此,本文拟以 IGCSE 中文的教学为研究对象展开并探讨。 IGCSE 作为一门国际课程体系,它很重视学生的阅读。中文课,也有一套完善的考核标准与机制。主要是对学生的 3 大能力方面:词汇积累、阅读理解、写作能力,同时还要能够掌握基本的中文写作文体格式。而对于 IGCSE 中文课程的教学方法和一般中文学校的中文课程教学方法有何特殊之处非常值得探究。所以,本文以爱斯科特国际学校为例,将通过历年考试成绩、调查问卷、教学实践等方法获得数据并分析,最终得出结论,认为 IGCSE 中文课程和一般中文学校的教学方法是存在同异性的,IGCSE 中文课程的教学方法的多样性一定会影响学生的考试成绩和学习 IGCSE 中文课程的报考学生人数。
Description: Thesis (M.A.) (Teaching Chinese) -- Huachiew Chalermprakiet University, 2020
URI: https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/709
Appears in Collections:College Of Chinese Studies - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
YAN-FEIXIA.pdf1.95 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.