Please use this identifier to cite or link to this item: https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/729
Title: 泰国中学汉语教学现状调查研究----以菩提善中学促进汉语教学网络中心下属16所中学为例
Other Titles: ศึกษาสภาพการเรียนการสอนภาษาจีนระดับชั้นมัธยมศึกษาในประเทศไทย : กรณีศึกษา 16 โรงเรียนในสังกัดศูนย์เครื่อข่ายส่งเสริมการเรียนการสอนภาษาจีน โรงเรียนโพธิสารพิทยากร
A Study of the Status of Teaching Chinese in the 16 Matthayom Schools under the Chinese Center of Potisarnpittayakorn School
Authors: 田春來
Tian, Chunlai
林瑞卿
ธัญรัตน์ ลาภธนภัทร
Keywords: โรงเรียนโพธิสารพิทยากร
Potisarnpittayakorn School
ภาษาจีน -- การศึกษาและการสอน (มัธยมศึกษา) -- ไทย
Chinese language -- Study and teaching (Secondary) -- Thailand
ศูนย์เครือข่ายส่งเสริมการเรียนการสอนภาษาจีน
汉语 -- 学习和教学 (中学) -- 泰国
汉语教学促进网络中心
Issue Date: 2017
Publisher: Huachiew Chalermprakiet University
Abstract: 在泰国基础教育委员会的指导下, 菩提善中学于2016年成立了促进汉语教学网络中心. 自该中心成立以来, 常有下属各所学校的汉语教师, 包括中方教师和泰国本土教师, 向汉语中心反映其汉语教学的开展情况与存在问题. 从各个学校反映的情况看, 当前的泰国中学汉语教学仍然存在许多问题. 由于各个学校所反映的情况不够全面, 还不足以借此全面了解泰国中学汉语教学的现状. 笔者意欲对此做一步的调查研究, 通过对部分教师, 学生和家长的个人经历进行调查, 了解他们对学校汉语教学情况的看法, 征求他们对如何提高学生汉语水平的建议, 来试图较为全面的掌握当前泰国汉语教学的现状, 以推动汉语教学进步与发展. 本文一共分为五个部分:第一部分介绍本文课题的研究背景, 目标, 内容, 对象, 方法等;第二部分介绍泰国中学汉语教学总体情况, 包括全国和菩提善中学汉语中心下属16所中学的具体来看;第三部分对教师, 学生和家长的调查问卷进行分析;第四部分对菩提善中学汉语中心下属16所中学汉语教学提出建议;第五部分为结语. 从不同角度分析和研究菩提善中学汉语中心下属16所中学的现状, 有利于更多人了解泰国中学汉语教学的现状, 提高学校汉语教学水平以及促进各个学校之间相互交流, 合作.
ด้วยสำนักงานคณะกรรมการการศึกษาขั้นพื้นฐานประกาศให้จัดตั้งโรงเรียนโพธิสารพิทยากร เป็นศูนย์เครือข่ายส่งเสริมการเรียนการสอนภาษาจีน ในปี พ.ศ. 2559 โดยตั้งแต่เริ่มก่อตั้งศูนย์ภาษาจีนได้มีครูชาวไทยและชาวจีนของโรงเรียนต่าง ๆ ที่อยู่ในเครือข่าย พูดถึงปัญหาต่าง ๆ ที่มีอยู่ในโรงเรียน ทั้งในด้านปัญหาครูผู้สอน นักเรียน และด้านการจัดการเรียนการสอนภาษาจีน ผู้เขียนเห็นว่าปัญหาต่าง ๆ เหล่านี้ยังไม่ชัดเจนครอบคลุม จึงได้จัดทำวิจัยขึ้น โดยให้ครูสอนภาษาจีนทั้งชาวไทยและชาวจีน นักเรียน และผู้ปกครอง เป็นผู้ตอบแบบสอบถาม เพื่อที่จะได้รู้ถึงสภาพการจัดการเรียนการสอนของแต่ละโรงเรียน รวมทั้งความคิดเห็นด้านการจัดการเรียนสอน เพื่อที่จะนำมาวิเคราะห์ปัญหา และร่วมกันหาแนวทางแก้ไขต่อไป โดยใช้กรณีศึกษาการเรียนการสอนภาษาจีนของ 16 โรงเรียน ที่อยู่ในศูนย์เครือข่ายส่งเสริมการเรียนการสอนภาษาจีน โรงเรียนโพธิสารพิทยากรวิทยานิพนธ์เล่มนี้ แบ่งออกเป็น 5 ส่วน ดังนี้ส่วนที่หนึ่ง แนะนำภูมิหลังของงานวิจัย เป้าหมาย เนื้อหา และวิธีการวิจัยส่วนที่สอง ภาพรวมการเรียนการสอนภาษาจีนในประเทศไทยและโรงเรียนในเครือข่ายฯส่วนที่สาม วิเคราะห์ปัญหาการจัดการเรียนการสอนภาษาจีนส่วนที่สี่ ข้อเสนอแนะต่าง ๆ จากโรงเรียนที่อยู่ในศูนย์เครือข่ายฯส่วนที่ห้า บทสรุปงานวิจัยผู้เขียนหวังว่าวิจัยเล่มนี้จะเป็นประโยชน์สำหรับผู้ที่ศึกษาเกี่ยวกับการจัดการเรียนการสอนภาษาจีนระดับชั้นมัธยมศึกษาในประเทศไทย และเป็นประโยชน์กับ 16 โรงเรียนที่อยู่ในเครือข่ายส่งเสริมการเรียนการสอนภาษาจีนโรงเรียนโพธิสารพิทยากร โดยสามารถแลกเปลี่ยนความคิดเห็นระหว่างกัน และร่วมมือพัฒนาการเรียนการสอนภาษาจีนให้ดียิ่ง ๆ ขึ้นไป
According to the announcement of Office of the Basic Education Commission to establish Potisarnpittayakorn School to be a Chinese Center in 2016 since the primary establishment of Chinese Center, there were both Thai and Chinese teachers in different schools in the network discussed about the problems occurred in the schools. Thus, this research was conducted to study the conditions of Chinese language instruction in 16 secondary schools in Thailand located in Chinese Center. The respondents of this research were Thai and Chinese teachers, students and parent. The data obtained was brought to determine the conditions of instruction management of each school including reviews on the instruction management in order to analyze the problems and mutually find out resolutions onwards.This research was divided into five parts. The first part introduction of research background, objectives, contents and research methodology. The second part overview of Chinese language instruction in Thailand including the management of Chinese language instruction in 16 schools in Chinese Center. The third part analysis of the problems of Chinese language instruction from questionnaires. The fourth part suggestions from the schools in Chinese Center. The Last part research conclusion. From the survey of this research, the author expected that this research will be useful for those who are studying the management of Chinese language instruction in secondary schools in Thailand and also useful to the 16 schools in Chinese Center, Potisarnpittayakorn School by mutually exchanging ideas and developing the management of Chinese language instruction onwards.
Description: Thesis (M.A.) (Teaching Chinese) -- Huachiew Chalermprakiet University, 2017
URI: https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/729
Appears in Collections:College Of Chinese Studies - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Thunyarat.pdf
  Restricted Access
2.21 MBAdobe PDFView/Open Request a copy


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.