Please use this identifier to cite or link to this item: https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/733
Title: 泰国汉语教学多媒体技术的应用调查研究----以泰国北揽府5所中学为例
Other Titles: การศึกษาวิจัยการใช้สื่อมัลติมีเดียในการจัดการเรียนการสอนวิชาภาษาจีนในประเทศไทย : กรณีศึกษา โรงเรียนมัธยมศึกษา 5 แห่ง ในจังหวัดสมุทรปราการ
Investigation and Research on Application of Multimedia Technology in Chinese Teaching in Thailand : Case Studies of 5 Middle Schools in Samutprakan
Authors: 唐七元
Tang, Qiyuan
兰华
วรวรรณ ราชสมบัติ
Worawan Ratchasombat
Huachiew Chalermprakiet University. College of Chinese Studies
Keywords: ภาษาจีน -- การศึกษาและการสอน (มัธยมศึกษา)
Chinese language -- Study and teaching (Secondary)
การสอนด้วยสื่อ
โรงเรียนมัธยมศึกษา -- ไทย -- สมุทรปราการ
มัลติมีเดีย
Multimedia
Teaching -- Aids and devices
汉语 -- 学习和教学 (中学)
媒体教学
High schools -- Thailand -- Samut Prakarn
Issue Date: 2019
Publisher: Huachiew Chalermprakiet University
Abstract: วิทยานิพนธ์ฉบับนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อสำรวจสถานการณ์ปัจจุบันในการเรียนภาษาจีนของนักเรียนไทยในโรงเรียนรัฐบาลจำนวน 5 แห่ง ของจังหวัดสมุทรปราการ ทำความเข้าใจสถานการณ์ปัจจุบันของนักเรียนที่เรียนภาษาจีนจากการสำรวจโดยการใช้แบบสอบถามการประยุกต์ใช้เทคโนโลยีมัลติมีเดีย ในการเรียนการสอนวิชาภาษาจีน และการสัมภาษณ์ทั้งครูผู้สอนภาษาจีนและนักเรียนที่กำลังเรียนภาษาจีน นำผลมาวิจัยและวิเคราะห์จนสามารถค้นพบปัญหาที่มีอยู่ในการสอนภาษาจีน และได้เสนอแนวทางแก้ไขปัญหาและข้อเสนอแนะเพื่อปรับปรุงระดับภาษาจีนของนักเรียนให้มีประสิทธิภาพมากยิ่งขึ้น เพราะการสอนภาษาจีนเป็นภาษาต่างประเทศมีจุดมุ่งหมายเพื่อเน้นการพัฒนาความสามารถในการเรียนรู้ของผู้เรียนและทำให้พวกเขาสามารถสื่อสารได้อย่างรู้ความหมาย สามารถเผยแพร่วัฒธรรมที่เป็นเอกลักษณ์ของจีนได้อย่างมีประสิทธิภาพ ในกระบวนการสอนทุกภาษาครูต้องหาวิธสร้างสภาพแวดล้อมการสอนที่ดีเพื่อใช่วยให้ผู้เรียนเรียนรู้ได้ดียิ่งขึ้น การใช้เทคโนโลยีมัลติมีเดียที่หลากหลายเป็นสื่อการสอนสามารถดึงดูดความสนใจของนักเรียนและทำให้พวกเขาสนุกกับมัน ทำให้สามารถสร้างความสนใจในการเรียนรูัได้ง่ายขึ้นและจริงจังมากขึ้น ช่วยให้นักเรียนสร้างทัศนคติการเรียนรู้เชิงบวก สามารถทำให้นักเรียนเรียนรู้และเข้าใจสาระสำคัญของการเรียนภาษาจีนได้ง่ายขึ้นและรวดเร็วขึ้น และยังสามารถช่วยให้นักเรียนพัฒนาความสามารถในการฟัง พูด อ่าน และเขียนได้ดียิ่งขึ้น วิทยานิพนธ์ฉบับนี้จึงได้ทำการสำรวจการเรียนภาษาจีนของนักเรียนไทยในโรงเรียนรัฐบาลจำนวน 5 แห่ง ของจังหวัดสมุทรปราการ เพื่อเป็นตัวอย่างในการศึกษาวิจัยเกี่ยวกับการประยุกต์ใช้เทคโนโลยีมัลติมีเดียในการเรียนการสอนวิชาภาษาจีน และได้ทำการค้นคว้าและวิจัยให้สอดคล้องกับทฤษฎีที่เกี่ยวข้องและสภาพความเป็นจริง
The main purpose of this study is to understand the actual situation of Chinese learning by students in 5 public schools in Samutprakan, Thailand, through the investigation and study of the learning situation, in order of find out the actual situation of Chinese learning by students in various public schools in Samutprakan. And through the research and analysis to find out the current Chinese teaching problems, and put forward targeted solutions and suggestions, and then effectively improve students' Chinese level, I hole through this investigation and research can be related to the future investigation. Provide certain reference values. The purpose of teaching Chinese as a foreign language is to emphasize the development of learners' learning ability, and to enable them to communicate meaningfully so as to realize the realization of China. The effective dissemination of unique cultural philosophy. In the process of teaching all languages, teachers must find ways to create a good teaching environment to help learners learn better. The use of advanced and diversified multimedia technology as a medium for teaching and learning can attract students' attention and make them enjoy themselves, thereby generating interest in learning and learning more easily and conscientiously. It can help students to establish positive learning attitude, make them grasp and understand the essence of Chinese learning more easily and quickly, and help students to improve their ability of listening, speaking, reading and writing. This thesis focuses on 5 middle schools in Samutprakan, Thailand, as an example, systematically discusses the application effect of multimedia technology in Thai Chinese teaching, and then provides the corresponding theoretical basis and practical conditions for the related research.
本研究主要的目的,主要是通过对泰国北榄府5所公力中学的汉语学生学习情况的调查研究,了解当前泰国北榄府各所公立学校进行汉语教育中的学生学习汉语的实际情况,并通过研究和分析找出当前其在进行汉语教学中存在的问题,并提出针对性的解决办法和建议,进而有效地提升学生汉语水平,希望通过本次调查研究能日后相关调查,提供一定的参考价值。对外汉语教学旨在强调学习者学习能力的发展,并使其可以进行有意义的沟通,实现中国独特文化哲学的有效传播。 在教授所有语言的过程当中,教师必须找到创造良好教学环境的方法,来帮助学习者进行更好的学习。运用先进和多样化的多媒体技术作为教学和学习的媒介,能够吸引学生的注意力,让其乐在其中,从而产生学习兴趣,学习起来也会更加轻松认真,能够帮助学生建立积极的学习态度,可以使学生更容易且更快的掌握和理解汉语学习的精髓,帮助学生们提高听说读写的能力。 基于此,本文以泰国北榄府5所中学为例,系统论述泰国汉语教学多媒体技术的应用效果,进而为相关方面的研究,提供相应的理论依据和现实条件。
Description: Thesis (M.A.) (Teaching Chinese) -- Huachiew Chalermprakiet University, 2019
URI: https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/733
Appears in Collections:College Of Chinese Studies - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
WORAWAN-RATCHASOMBAT.pdf
  Restricted Access
1.6 MBAdobe PDFView/Open Request a copy


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.