Please use this identifier to cite or link to this item: https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/771
Title: 思维导图在对外汉语词汇教学中的应用----以泰国易三仓教会小学为例
Other Titles: การประยุกต์ใช้แผนผังความคิดในการเรียนการสอนคำศัพท์ภาษาจีนสำหรับชาวต่างชาติกรณีศึกษาโรงเรียนอัสสัมชัญคอนแวนต์สีลม
Mind Maps Application in Chinese Vocabulary Teaching as Foreign Language the Case of Assumption Convent Silom School in Thailand
Authors: 田春來
Tain, Chunlai
史晓燕
Shi, Xiaoyan
Keywords: Assumption Convent Silom School
โรงเรียนอัสสัมชัญคอนแวนต์ สีลม
แผนผังความคิด
Mind mapping
ภาษาจีน -- การศึกษาและการสอน (ประถมศึกษา)
汉语 -- 学习和教学 (小学)
ภาษาจีน -- คำศัพท์
汉语 -- 词汇
阿萨姆产空院学校 斯隆
思维导图
Issue Date: 2018
Publisher: Huachiew Chalermprakiet University
Abstract: 本研究以国内外应用思维导图开展教学的研究成果作为基础, 结合对泰国小学生的汉语教学实际情况, 研究应用思维导图开展汉语词汇教学. 研究主要从思维导图结合汉语语义场及汉语词汇构词特点的角度出发帮助学生了解汉语词汇体系;通过用思维导图梳理词语搭配及语序培养学生的汉语思维, 提高学生的汉语交际能力. 本研究主要通过文献调查, 案例分析, 问卷调查与数据统计为研究方法, 应用思维导图对泰国曼谷易三仓教会小学四年级的汉语初学者进行了为期20周的汉语教学实验, 对思维导图的教学效果, 使用体验进行了定量研究;并通过问卷调查, 了解语言教师对应用思维导图教学的态度和使用情况. 研究结果显示:一, 思维导图能够提高学生对汉语的学习兴趣, 帮助学生增加汉语词汇量. 二, 思维导图能够帮助学生观察汉语词汇的特点, 理解和学习汉语词汇体系. 三, 思维导图能够帮助学生更好地理解并运用汉语词汇, 提高汉语交际能力. 本研究的创新点在于:一, 应用思维导图开展对泰国汉语词汇教学, 在教学方法上做出新的尝试. 二, 应用思维导图梳理词语搭配及语序, 增强学生汉语表达技能, 提高交际能力.
งานวิจัยนี้อ้างอิงจากผลการวิจัยด้านการประยุกต์ใช้แผนผังความคิดในการสอนทั้งในและต่างประเทศเป็นพื้นฐานของการวิจัยรวมถึงสภาพการศึกษาของไทยในระดับประถมศึกษาโดยนำแผนผังความคิดมาประยุกต์ใช้กับการสอนภาษาจีน งานวิจัยนี้เน้นให้นักเรียนได้มีความรู้เข้าใจด้านโครงสร้างคำศัพท์และหลักภาษาจีนผ่านแผนผังความคิด โดยนักเรียนสามารถเรียนรู้การสร้างคำและหลักภาษาผ่านกระบวนการแผนผังความคิด ซึ่งช่วยเสริมทักษะด้านการสื่อสารภาษาจีนให้ดียิ่งขึ้น งานวิจัยนี้มาจากการสำรวจข้อมูลการศึกษากรณีตัวอย่างแบบสอบถามและการเก็บสถิติเชิงปริมาณด้านการประยุกต์ใช้แผนผังความคิด โดยทดลองกับนักเรียนระดับชั้นประถมศึกษาชั้นปีที่ 4 โรงเรียนอัสสัมชัญเป็นเวลา 20 สัปดาห์ ซึ่งได้นำผลการทดลองมาวิเคราะห์ด้วยการวิเคราะห์เชิงปริมาณ ทั้งนี้ ใช้แบบสอบถามเก็บข้อมูลเกี่ยวกับอาจารย์ด้านการใช้แผนผังความคิดในการเรียนการสอนผลวิจัยมีดังนี้ 1. แผนผังความคิดช่วยเพิ่มความน่าสนใจในการเรียนภาษาจีนของนักเรียน ช่วยเพิ่มอัตราการท่องจำคำศัพท์ของนักเรียน 2. แผนผังความคิดช่วยเสริมทักษะการสำรวจและสังเกตจุดเด่นของคำศัพท์นั้น ๆ มีความรู้ ความเข้าใจเกี่ยวกับโครงสร้างของคำศัพท์มากขึ้น 3. แผนผังความคิดช่วยเสริมสร้างการสร้างคำของนักเรียนและการนำไปใช้ ช่วยเสริมทักษะการสื่อสารให้ดียิ่งขึ้นความแปลกใหม่ของงานวิจัยนี้ ได้แก่ 1. การประยุกต์ใช้แผนผังความคิดกับการสอนภาษาจีนด้านคำศัพท์ถือเป็นวิธีการสอนแบบใหม่ 2. การนำกระบวนการของแผนผังความคิดมาประยุกต์ใช้กับการผสมคำและการลำดับคำช่วยเสริมสร้างการสื่อสารของนักเรียนดีขึ้น
This research is about the application of mind maps in Chinese vocabulary teaching as foreign language. The research is based on previous related researches at home and abroad. In the actual situation of Chinese teaching for Thai primary school students, using the mind maps to conduct Chinese vocabulary teaching In this study, researcher conducted a 20-week Chinese language teaching experiment for Chinese beginners in Assumption Convent Silom School in Bangkok, Thailand to conduct a quantitative study. Using a literature survey, case analysis, and data statistics. Questionnaire surveys were conducted to understand the attitude and use of mind maps by teachers to teach English and Chinese language. The result of the study shows that: 1. Mind maps can heighten students’ interesting in Chinese language learning Using mind maps can help students increase Chinese vocabulary 2. Mind map helps students observe the characteristics of Chinese vocabulary, and better in understanding Chinese vocabulary. 3. Mind map helps students know and use Chinese vocabulary better, also improved their Chinese communicative competence. Innovation of this research are: 1. Made a new attempt on Chinese teaching methods to Thai learners by using mind maps. 2. Sorted out the words collocation and words order by using mind map to enhance students’ Chinese skills, improved students’ Chinese communicative competence.
Description: Thesis (M.A.) (Teaching Chinese) -- Huachiew Chalermprakiet University, 2018
URI: https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/771
Appears in Collections:College Of Chinese Studies - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Shi-Xiaoyan.pdf2.76 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.