Please use this identifier to cite or link to this item:
https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/808
Title: | 泰国公立学校高中汉语词汇教学方法调查 |
Other Titles: | การสำรวจวิธีการสอนคำศัพท์ภาษาจีนในระดับชั้นมัธยมศึกษาตอนปลายของโรงเรียนรัฐบาล The Survey of Teaching Methods on Chinese Vocabulary in the Public High Schools in Thailand |
Authors: | 谢仁敏 Xie, Renmin 明月 ศศินภา ศรีณรงค์ |
Keywords: | ภาษาจีน -- คำศัพท์ Chinese language -- Vocabulary 汉语 -- 词汇 ภาษาจีน -- การศึกษาและการสอน Chinese language -- Study and teaching 汉语 -- 学习和教学 |
Issue Date: | 2016 |
Publisher: | Huachiew Chalermprakiet University |
Abstract: | กระบวนการเรียนภาษาจีนของคนไทยพบกับปัญหาจำนวนไม่น้อย ผู้วิจัยจึงให้ความสำคัญกับการเรียนภาษาจีนในขั้นพื้นฐาน โดยสิ่งที่สำคัญที่สุดในการเริ่มต้นเรียนภาษาจีน คือ คำศัพท์ภาษาจีน ถึงแม้ว่าจะมีงานวิยเกี่ยวกับวิธีการจัดการเรียนการสอนภาษาจีนระหว่างนักเรียนชาวไทยกับครูผู้สอนออกมาเป็นจำนวนมาก แต่ก็ยังไม่ครอบคลุมทุกด้าน ยังมีปัญหาอีกบางส่วนที่ยังคงอยู่ เช่น วิธีการไหนเป็นวิธีการสอนคำศัพท์ที่ครูนิยมใช้มากที่สุด ทำไมครูถึงนิยมใช้วิธีการพวกนั้น ข้อดีของวิธีการพวกนั้นคืออะไร วิธีการพวกนั้นมีข้อดีข้อเสียอะไรบ้าง ดังนั้น ผู้วิจัยจึงได้นำคำถามเหล่านี้มาทำเป็นแบบสอบถามการวิจัยเพื่อหาคำตอบในเชิงลึก งานวิจัยฉบับนี้มีใจความสำคัญหลักคือวิธีการสอนคำศัพท์ภาษาจีน โดยมีกลุ่มตัวอย่างเป็นครูผู้สอนภาษาจีนและนักเรียนแผนการเรียนภาษาจีนระดับชั้นมัธยมศึกษาตอนปลายของโรงเรียนสังกัดสำนักงานคณะกรรมการการศึกษาขั้นพื้นฐานจำนวน 92 โรงเรียน โดยการสำรวจวิธีการสอนคำศัพท์ภาษาจีนนั้น ประกอบไปด้วยกระบวนการสอนคำศัพท์และวิธีการสอนคำศัพท์ เพื่อหาสภาพปัจจุบันของการเรียนการสอนคำศัพท์ภาษาจีนในประเทศไทย ผลลัพธ์ที่ได้จากการสำรวจแสดงให้เห็นถึงแนวโน้มกระบวนการจัดการเรียนการสอนคำศัพท์ภาษาจีนของครู พฤติกรรมการเรียนรู้คำศัพท์ภาษาจีนของนักเรียน วิธีการสอนคำศัพท์ภาษาจีนที่ครูนิยมใช้ วิธีการสอนคำศัพท์ภาษาจีนที่นักเรียนชื่นชอบ ผลสะท้อนหลังจากใช้วิธีการสอนต่างๆ วิธีการสอนคำศัพท์ที่มีแนวโน้มเหมาะสมกับนักเรียนไทย รวมถึงข้อดีข้อเสียต่างๆ Thai students encountered many problems in the process of learning Chinese, and one of the most important is the vocabulary learning and application problems. Although students and teachers have developed a number of methods related to vocabulary teaching, but research is not comprehensive, still have some issued to be resolved, such as: Which Chinese vocabulary teaching method is the most selected? What are the pros and cons of these methods is that?, So I conducted in-depth study on the current of the Upper Secondary Governmental Schools in Thailand on Vocabulary Teaching Methods in the form of questionnaires. This paper focused on the stuy of Chinese vocabulary teaching methods provided in the 92 the public schools in Thailand teachers and students for the study, vocabulary teaching method comprising: Chinese vocabulary teaching and Teaching Chinese vocabulary teaching methods. This paper use both to looking for the current situation of Chinese vocabulary traching methods. Analysis of the survey results show that the trend of Chinese vocabulary teaching high school course of Thai public school, trends Thai high school students in public schools studying Chinese vocabulary behavior, the teacher used Chinese vocabulary teaching methods, students' satisfaction with the Chinese vocabulary teaching methods, teachers and students reflect on the various methods of vocabulary teaching, benefits and inadequate. 泰国人在学习汉语的过程中遇到了不少问题,而其中最重要的是词汇的学习与运用问题。虽然泰国语言学家和中文教师研究出了很多有关汉语词汇教学的方法,但研究尚不全面,仍有些问题有待解决,如:哪个汉语词汇教学方法是泰国教师们最常用的?为什么要用这些方法?这些方法的好处是什么?这些方法还有什么不足的地方吗?所以笔者通过调查问卷的形式对当前泰国公立学校高中汉语词汇教学方法进行深入研究。 本文把研究重点放在汉语词汇教学方法,以设在92座泰国高中公立学校的中文老师和学生为研究对象。汉语词汇教学方法包括:汉语词汇教学过程和汉语词汇教学方法。本文从两者寻找泰国公立学校高中汉语词汇教学方法的现状。问卷调查分析结果显示了泰国公立学校中文老师的高中汉语词汇教学过程的趋势、泰国公立学校高中学生汉语词汇教学行为的趋势、老师常用的汉语词汇教学方法、学生满意的汉语词汇教学方法、师生对各种词汇教学方法的反映、泰国汉语词汇教学法的适合趋势、好处和不足的地方。 |
Description: | Thesis (M.A.) (Teaching Chinese) -- Huachiew Chalermprakiet University, 2016 |
URI: | https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/808 |
Appears in Collections: | College Of Chinese Studies - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Sasinapa-Srinarong.pdf Restricted Access | 2.72 MB | Adobe PDF | View/Open Request a copy |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.