Please use this identifier to cite or link to this item: https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/813
Title: 泰国养生旅游的汉语服务研究——以曼谷河町安纳塔拉水疗度假村为例
Other Titles: ศึกษาการให้บริการด้านภาษาจีนของการท่องเที่ยวเพื่อสุขภาพในประเทศไทย : กรณีศึกษาโรงแรมอนันตรา ริเวอร์ไซด์ กรุงเทพฯ รีสอร์ทแอนด์สปา
Research of Mandarin Service of Wellness Tourism in Thailand : A Case Study of Anatara Riverside Bangkok Resort & Spa
Authors: 范军
Fan, Jun
吴小深
สปัณฐ์รุ้ง ภัทรกิตติเจริญ
Keywords: Medical tourism industry -- Thailand
การท่องเที่ยวเชิงสุขภาพ -- ไทย
健康旅游 -- 泰国
นักท่องเที่ยวต่างชาติ -- จีน
Tourists -- China
商人
ภาษาจีนธุรกิจ
Chinese language -- Business Chinese
商务汉语
ภาษาจีน -- การใช้ภาษา
Chinese language -- Usage
汉语 -- 语言使用
Issue Date: 2016
Publisher: Huachiew Chalermprakiet University
Abstract: ในปัจจุบันตลาดธุรกิจการท่องเที่ยวของประเทศไทยนั้น มีอัตราการเติบโตอย่างต่อเนื่อง ซึ่งเห็นได้จากจำนวนนักท่องเที่ยวที่เข้ามาในประเทศไทย โดยมีจำนวนนักท่องเที่ยวชาวจีนมากที่สุด ซึ่งนับว่าเป็นกลุ่มเป้าหมายที่น่าสนใจเป็นอย่างยิ่งและปัจจุบันธุรกิจการท่องเที่ยวเชิงสร้างสรรค์ที่ได้รับความนิยมเป็นอย่างมาก คือ การท่องเที่ยวเพื่อสุขภาพ โดยผู้วิจัยได้นำโรงแรมอนันตรา ริเวอร์ไซต์ กรุงเทพ รีสอร์ทแอนด์สปา มาเป็นกรณีศึกษาด้านการให้บริการภาษาจีนของพนักงาน ซึ่งได้สัมภาษณ์ผู้จัดการฝ่ายฝึกอบรมเกี่ยวกับที่มาของการให้ความสำคัญด้านบริการภาษาจีน การจัดอบรมภาษาจีน และการใช้เครื่องมือทางการตลาดเพื่อเข้าถึงกลุ่มลูกค้าชาวจีน นอกจากนี้ผู้วิจัยได้ใช้แบบสอบถามในการเก็บข้อมูลจากกลุ่มตัวอย่างพนักงานอนันตราจำนวน 50 คน โดยเนื้อหาแบ่งเป็น 5 ส่วน ดังนี้ 1. ข้อมูลทั่วไปของผู้ตอบแบบสอบถาม 2. ข้อมูลเกี่ยวกับการให้บริการลูกค้าต่างชาติ 3. ข้อมูลเกี่ยวกับการให้บริการด้านภาษาจีน 4. ทัศนคติของพนักงานต่อภาษาจีน 5. ความคิดเห็นเกี่ยวกับการจัดอบรมการเรียนภาษาจีน ซึ่งผลสำรวจที่ได้ มีดังนี้ ผลสำรวจพบว่าพนักงาน 42% ที่มีทักษะในการใช้ภาษาจีนแต่ระดับความสามารถของทักษะในแต่ละด้านอยู่ในระดับต่ำที่สุด ซึ่ง 90% ของพนักงานนั้นพบปัญหาด้านการสื่อสารกับลูกค้าที่ใช้ภาษาจีนและด้านทัศนคติต่อภาษาจีน พบว่า พนักงานมองว่าการฟังและการพูดมีความสำคัญกับการเรียนในระดับที่สูงกว่าการเขียนและการอ่าน หากมีการอบรมภาษาจีนพนักงาน ส่วนใหญ่ต้องการที่จะเข้าร่วม และพนักงานมีความเห็นว่า หากเขาสามารถสื่อสารภาษาจีนได้ลูกค้าชาวจีนจะมีความพึงพอใจในการให้บริการเพิ่มขึ้น เมื่อได้ผลสำรวจจากแบบสอบถามแล้ว ผู้วิจัยได้เสนอแนวทางในการจัดอบรมด้านภาษาและวัฒนธรรมจีน รวมไปถึงข้อเสนอแนะในการพัฒนาองค์กรสำหรับธุรกิจการท่องเที่ยวเพื่อสุขภาพโดยใช้ประโยชน์จากการเรียนรู้ภาษาจีน เพื่อเพิ่มขีดความสามารถในการแข่งขันขององค์กร
Nowadays market in the tourism industry of Thailand has been growing steadily. Which is evident from the number of tourists comes into Thailand. The highest number of tourists is Chinese. This is a particularly attractive target group. Currently, one of the creative tourism that has been very popular is wellnedd tourism. The researcher of this study will focus on the spa industry. By Anatara Riverside Bangkok & Spa as a case study of Mandarin services from Anantara's employees. In this study, the researchers interviewed manager training on the importance of providing Mandarin services, training Mandarin and how to use marketing tools to reach Chinese customers. In addition, the researchers used questionnaires to collect data from a sample of 50 Anantara's employees. The content is divided into five parts. 1. Overview of the respondents. 2. Information on serving international clients. 3. Information about the Mandarin service. 4. Anantara's employeed attitudes towards Mandarin. 5. Comment on training Mandarin. The results are as follows: The survey of 50 Anantara's employees, found that 42% of employees have Mandarin skills. But the level of each skill is in the lowest level. 90% of employees have problems of Mandarin communication. And employees thought that listening and speaking of Mandarin communication. And employees thought that listening and spearking skills are more important to learning Mandarin on hiher levels of reading and writing skills. And if there is training Mandarin class employees are required to attend. The researcher has proposed guidelines for the training of Chinese languae and culture. As well as recommended for wellness toruism organization on the advantages of Mandarin services, to improve their competitiveness for wellness tourism.
目前市场在泰国的旅游业一直在稳步增长。从游客人数进入泰国。游客人数最多的是中国人。这是一个特别有吸引力的研究课题。目前,养生旅游已是一种非常流行的创意旅游。这次研究将专注于水疗产业。研究者以曼谷河畔安纳塔拉水疗度假村提供汉语服务的案例研究。 在这项研究中,研究者就采访 1 位安纳塔拉训练经理,关于重视汉语服务的原因、人员的汉语培训政策和向中国客户利用营销工具的资料。此外,研究者使用问卷调查,从 50 安纳塔拉员工的样本收集数据。问卷的内容分为五个部分:一、安纳塔拉人员个人基本的资料;二、关于安纳塔拉人员对外国客户的沟通和服务的信息;三、关于安纳塔拉人员对中国客户的沟通和服务的信息;四、安纳塔拉人员对汉语的意见;五、安纳塔拉人员的意见关于培训汉语。问卷调查的结果标出如下: 42% 的人员拥有汉语技能,却所有技能水平是最低的。90% 的受访者对中国客户进行沟通时遇到问题。以及关于受访者对汉语的态度,他们觉得汉语对旅游业特别重要的同意程度是在高级。而觉得听力和口语对汉语学习比阅读和写作重要,而且他们要参加培训学习汉语课的同意程度是在高级。 根据填写的调查问卷的结果,研究者提出了汉语和中国文化提供培训。 而且研究者提供养生旅游企业的建议。令他们注重汉语服务的优势,提高自己的竞争力。
Description: Thesis (M.A.) (Chinese for Business Communication) -- Huachiew Chalermprakiet University, 2016
URI: https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/813
Appears in Collections:College Of Chinese Studies - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
SPANROONG-PATTARAKITTIJAROEN.pdf1.97 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.