Please use this identifier to cite or link to this item: https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/852
Title: 生词卡在汉字记忆与笔顺教学中的应用与对比研究----以Pramadanijjanukrouh 学校初中三年级的学生为例
Other Titles: การเปรียบเทียบการใช้การ์ดคำศัพท์ในการจดจำและการเขียนลำดับขีดตัวอักษรจีน : กรณีศึกษานักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 3 โรงเรียนพระมารดานิจจานุเคราะห์
A Comparative Study of the Use of Vocabulary Card in Memorizing Chinese Words and Step of Writing Chinese Characters : A Case Study of Mathayom 3 Students of Pramadanijjanukrouh School
Authors: 肖瑜
Xiao, Yu
吴建成
อรรคภณ วชิรวัชร์
Keywords: ภาษาจีน -- การศึกษาและการสอน (มัธยมศึกษา)
Chinese language -- Study and teaching (Secondary)
汉语 -- 学习和教学 (中学)
ภาษาจีน -- คำศัพท์
Chinese language -- Vocabulary
汉语 -- 词汇
ภาษาจีน -- การเขียน
Chinese language -- Writing
汉语 -- 写作
ตัวอักษรจีน
Chinese characters
汉字
Issue Date: 2018
Publisher: Huachiew Chalermprakiet University
Abstract: จุดประสงค์ในการวิจัยครั้งนี้ เพื่อแก้ปัญหาในการเรียนภาษาจีนของนักเรียนไทยหลายด้านวิธีเพื่อตอบโจทย์ในการแก้ปัญหาการเรียนภาษาจีน โดยจัดทำการ์ดคำศัพท์ขึ้นมา เพื่อเป็นการกระตุ้นให้นักเรียนเกิดความสนใจในการเรียนภาษาจีน และพัฒนาการจดจำคำศัพท์ การอ่านออกเสียง และการเขียนตัวอักษรจีน ผู้วิจัยได้เลือกนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 3 โรงเรียนพระมารดานิจจานุเคราะห์เป็นเป้าหายในการวิจัยครั้งนี้ ในการออกแบบวิจัยและวิธีการวิจัยนี้ได้ใช้รูปแบบการทดลองและการสังเกตการณ์เป็นหลัก วิจัยนี้ได้เลือกนักเรียนจำนวน 2 ห้องเรียนเปรียบเทียบความแตกต่าง คือ ห้อง ม.3/1 ใช้การ์ดคำศัพท์ และห้อง ม.3/2 ใช้การเรียนการสอนแบบปกติ โดยก่อนการวิจัยนักเรียนชั้นมัยธมศึกษาปีที่ 3 ห้อง 1 มีผลการเรียนวิชาภาษาจีนในด้านการจดจำคำศัพท์และการเขียนลำดับขีดตัวอักษรจีน อยู่ในระดับควรปรับปรุง แก้ไข ส่วนนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 3 ห้อง 2 มีผลการเรียนอยู่ในระดับปานกลาง ในระหว่างการวิจัยพบว่านักเรียนห้องที่ใช้การ์ดคำศัพท์มีความสนใจการใช้การ์ดคำศัพท์ในการเรียนภาษาจีนเป็นอย่างมาก หลังการวิจัยการใช้การ์ดคำศัพท์พบว่า ห้องเรียนที่ใช้การ์ดคำศัพท์ มีการพัฒนาด้านการจดจำคำศัพท์ และการเขียนลำดับขีดตัวอักษรจีนดีกว่าห้องการเรียนการสอนแบบปกติ ผู้วิจัยหวังเป็นอย่างยิ่งว่า ผลการวิจัยการเปรียบเทียบการใช้การ์ดคำศัพท์ในการจดจำและการเขียนลำดับขีดตัวอักษาจีน จะเป็นประโยชน์สำหรับนักเรียนไทยที่เรียนภาษาจีน ทำให้มีความเข้าใจและสามารถนำไปใช้อย่างถูกต้อง อีกทั้งหวังเป็นอย่างยิ่งว่า การวิจัยนี้ยังสามารถช่วยให้นักเรียนไทยได้พัฒนาทักษะด้านการจดจำคำศัพท์และการเขียนลำดับขีดตัวอักษรจีนให้สูงขึ้น
The purpose of this researdh for Thai studenys encounter in learning the Chinese language are the lack of efficiency in learning vocabulary, correctly pronouncing and writing characters. A researcher has conducted the study to approach the solution in learning the Chinese language by forming the flashcard usage to further support students' interests in studying the Chinese language, to enlarge vocabulary learning, to properly pronounce and to write efficiently Chinese characters. A research conductor has selecyed students' from Mathayon 3/1 and 3/2 of Pramamdanijjanukroh School to participate in this study. The research has mainly been conducted by using profound experimentation and observation to advance towards the outcomes. Before the experiment, the students from Mathayon 3/1 have been experimented to learn the Chinese language by using the flashcard method, while Chinese class in Mathayom 3/2 has been conducted using the regular mathod. As a result, students from Mathayom 3/1 have been reported to perform higher than average. On the contary, the performance of students from Mathayom 3/2 was slightly lower than average. Moreover, it was also noticeabe that students who have used flashcards were enthusiastic in learning the Chinese language. Accordingly, the examination result after the experiment illustrated that students from the class taught by using flashcard mehods have considerably more improved in memorizing more vocabulary as well as writing Chinese characters than those taught by a conventional method. Ultimately, the research conductor highly anticipates that this particular study will be beneficial to Thai students who wish to study the Chinese language particular study will be beneficial to Thai students who wish to study the Chinese language. It is, as well, expected that the study will be able to further serve skills in provident in learning Chinese vocabulary and writing Chinese characters.
本文目的为了泰国学生在学习汉语这方面解决的问题,比如记词汇、发音、笔顺等。本论文研究的是使用生词卡来解决汉语教学中的问题,也为了提高学生的词汇量以及引起学生对汉语有更多的关注,同时也在发音和笔顺上进行研究。这次研究以泰国曼谷 PRAMADANIJJANUKROUH 初中三年级的学生为本次的研究对象。在研究的过程中,研究者以实验和观察为主。由初中三年级一班和初中三年级二班进行比较。两个班级的在教学差异在于初中三年级一班使用词卡,初中三年级二班则使用正常的教学方式。研究之前发现,初中三年级一班的记词语与汉字笔顺的能力需要加强,另外初中三年级二班的记词语与汉字笔顺的能力处于中等水平。本文在研究的过程中也发现使用词卡的班级对汉语课更有兴趣。 本文最终探究得出生词卡的班级在记词语及汉字方面相对于没有使用 生词卡的班级有较大提高,希望本文对泰国的汉语教学有所帮助,并更好地了解和准确的记住汉语生词。另外,本人希望可以帮助泰国学生在词语与汉字的学习方面有所提高。
Description: Thesis (M.A.) (Teaching Chinese) -- Huachiew Chalermprakiet University, 2018
URI: https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/852
Appears in Collections:College Of Chinese Studies - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
AKAPOL-VARCHIRAWATT.pdf1.79 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.