Please use this identifier to cite or link to this item: https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/877
Title: 使用B-Slim理论对Praharuthai Convent学校小学四年级的汉语教学研究
Other Titles: การศึกษาการเรียนการสอนภาษาจีนของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 4 โรงเรียนพระหฤทัยคอนแวนต์ โดยใช้ทฤษฎี B-Slim
Using B Slim Model to Study Learning Chinese Language in Grade Four of Praharuthai Convent Primary School
Authors: Xiao, Yu
肖瑜
韦睿
เบญจพร ปราบมนตรี
Keywords: ภาษาจีน -- การศึกษาและการสอน (ประถมศึกษา)
汉语 -- 学习和教学 (小学)
ภาษาจีน -- ตำราสำหรับชนต่างชาติ
汉语 -- 对外教科书
B-Slim 理论
การสอนแบบบีสลิม
B-Slim Model
Issue Date: 2019
Publisher: Huachiew Chalermprakiet University
Abstract: ภาษาจีนเป็นอีกหนึ่งภาษาที่ยากสำหรับคนไทย ดังนั้น ในด้านการสอนครูสามารถใช้วิธีการสอนที่เหมาะสมเพื่อสอนนักเรียนวิธีการสอนที่ดี สามารถทำให้นักเรียนเข้าใจและจดจำได้มากขึ้น มีทฤษฎีการสอนมากกมาย ผู้เขียนเลือกทฤษฎี b-slim ในการวิจัย เพราะผู้เขียนรู้ว่านักเรียนไทยชอบที่จะเรียนรู้ภาษาผ่านการทำกิจกรรมต่างๆ มากกว่าการอ่านตำรา ดังนั้น ผู้เขียนจึงเลือกทฤษฎี b-slim ในการวิจัย เพราะทฤษฎีนี้เหมาะสมสำหรับนักเรียนไทย ทฤษฎี b-slim เป็นทฤษฎีการสอนภาษา ผู้เขียนเลือกใช้ทฤษฎี b-slim ในการสอนนักเรียนที่โรงเรียนพระหฤทัยคอนแวนต์ เพราะในโรงเรียนนี้นักเรียนจะเริ่มเรียนภาษาจีนตั้งแต่ชั้นประถมศึกษา บทความนี้แบ่งออกเป็น 4 บท บทนำ ส่วนนี้ส่วนใหญ่จะแนะนำพื้นฐานการวิจัย วัตถุประสงค์ของการวิจัย ความสำคัญของการวิจัยและความคิดริเริ่มสร้างสรรค์ บทที่ 1 กล่าวถึงสถานการณ์ปัจจุบันและปัญหาการสอนภาษาจีนในประเทศไทยเป็นส่วนใหญ่ บทที่ 2 ความหมายของทฤษฎี b-slim ลักษณะของวิธีการสอนทฤษฎี b-slim ข้อดีและข้อเสียในการสอนโดยใช้ทฤษฎี b-slim ขั้นตอนและวิธีการสอนแบบทฤษฎี b-slim บทที่ 3 ที่มาของการทดลองและการออกแบบการทดลองการออกแบบการเรียนการสอนและผลการเรียนการสอน บทที่ 4 การวิเคราะห์ผลการสอนความยากลำบากในขั้นตอนการสอน การวิเคราะห์ความพึงพอใจในการสอนในชั้นเรียนบทสรุปและข้อเสนอ
Chinese is a language that is difficult for Thai students to learn. Therefore, in teaching, teachers can use appropriate teaching methods to teach students. Good teaching methods can make students understand and remember more. There are many teaching theories. I chose b-slim theory for research purposes because I know that Thai students prefer to learn language through activities compared to mere reciting texts. Therefore, I chose b-slim theory mainly becausse it is suitable for Thai students. The b-slim theory is the theory of teaching language. I chose to use the b-slim theory to teach pupils at Praharuthai Convent School because in this school, students learn Chinese from elementary school. This article is divided into four chapters. Introduction: This part mainly introduces the research background, research objectives, research significance and innovation of research. Chaper 1: mainly discusses the current situation and problems of Chinese teaching in Thailand. Chapter 2: the connotation of b-slim theory, the characteristics of b-slim theory teaching method, the teaching steps of b-slim theory and advantages and limitation of b-slim theory method. Chapter 3: Experimental Background and Experimental Design, Instructional Design and Teaching Results. Chapter 4: Analysis of Teaching Effects, Difficulties in Teaching Steps, Analysis of Classroom Teaching Satisfaction, Conclusions and Suggestions.
对泰国学生来说汉语是很难学习的一种语言,所以在教学方面,教师需要采用有针对性的方法对学生进行教学。好的教学方法,能有效的帮助学生理解及记忆。教学理论有很多,本人认为b-slim 理论适合泰国学生是因为相对于单纯的背诵课文泰国学生更加喜欢通过活动学习语言。而活动正是 b-slim 理论的一大特点。于是本人选择使用 b-slim 理论对 Praharuthai Convent 学校的小学生进行教学。 本文主要分为四章内容。 绪论:这部分主要介绍研究背景、研究目标、研究意义以及研究的创新点等内容。第一章:主要论述泰国的汉语教学现状及存在问题。第二章:b-slim 理论内涵]、b-slim 理论教学法的特点、b-slim 理论的教学步骤与B-slim理论教学法的优势和限制。第三章:实验背景及实验方案设计、教学设计与教学的结果。第四章:教学效果分析、教学步骤发生的困难、课堂教学满意度分析、结论与建议。
Description: Thesis (M.A.) (Teaching Chinese) -- Huachiew Chalermprakiet University, 2019
URI: https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/877
Appears in Collections:College Of Chinese Studies - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
BENJAPORN-PRABMONTREE.pdf1.13 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.