Please use this identifier to cite or link to this item: https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/940
Title: 泰国本土汉语教师在教学中存在的问题, 原因与对策----以曼谷市邦卡碧, 台里啦, 纳华明殿南国立中学本土汉语教师为例
Other Titles: การศึกษาสภาพปัญหา และแนวทางแก้ไขการจัดการเรียนการสอนภาษาจีนของครูผู้สอนชาวไทย : กรณีศึกษา โรงเรียนบางกะปิ โรงเรียนเทพลีลา และโรงเรียนนวมินทราชินูทิศ เตรียมอุดมศึกษาน้อมเกล้า
Problem and Solution Strategy of Thai-Chinese Teacher Affecting Chinese Learning Management of Bangkapi, Tepleela and Nawaminthrachinuthit Triamudomsuksanomklao Secondary Schools
Authors: 黄杜鹃
Fu, Feiliang
黄杜鹃
นวพร ว่องวัจนะ
Keywords: โรงเรียนบางกะปิ
Bangkapi School
โรงเรียนเทพลีลา
Tepleela School.
โรงเรียนนวมินทราชินูทิศ เตรียมอุดมศึกษาน้อมเกล้า
Nawaminthrachinuthit Triamudomsuksanomklao School
ภาษาจีน -- การศึกษาและการสอน (มัธยมศึกษา)
Chinese language -- Study and teaching (Secondary)
汉语 -- 学习和教学 (中学)
ครูภาษาจีน
Chinese language teachers
中文老师
Issue Date: 2020
Publisher: Huachiew Chalermprakiet University
Abstract: ปัจจุบันทักษะในการทำงานเพิ่มเติมที่มีความต้องการในตลาดแรงงานไทย คือ ทักษะทางด้านภาษา โดยเฉพาะอย่างยิ่งภาษาจีน ที่มีความสำคัญและได้รับความสนใจมาอย่างต่อเนื่อง ทำให้เกิดการขยายตัวในด้านความต้องการในการเรียนภาษาจีนเพิ่มมากขึ้น ซึ่งปัจจัยที่สำคัญที่สุดในการจัดการเรียนการสอนภาษาจีนในประเทศไทยให้มีประสิทธิภาพนั้น คือ ครูผู้สอนภาษาจีนชาวไทย ซึ่งถือเป็นกำลังสำคัญในการพัฒนาการจัดการเรียนการสอนภาษาจีนในประเทศไทย ผู้วิจัยจึงได้ทำการศึกษาสภาพปัญหาในการจัดการเรียนการสอนของครูสอนภาษาจีนชาวไทยเพื่อเข้าใจถึงสภาพปัญหา และเข้าถึงความต้องการของครูผู้สอนภาษาจีนชาวไทยมากยิ่งขึ้นและได้เห็นถึงพัฒนาการและปัญหาที่ยังคงหลงเหลืออยู่ของการจัดการเรียนการสอนภาษาจีนในประเทศไทย โดยสอบถามความคิดเห็นของครูและนักเรียนจากกลุ่มตัวอย่าง ด้วยการทำแบบสอบถาม และสัมภาษณ์ โดยแบ่งเป็น 5 ประเด็นหลัก ประกอบด้วย ด้านความรู้และประสบการณ์ของครูผู้สอน ด้านเจตคติต่อการทำงาน ด้านขอบเขตของภาระงาน ด้านปัญหาภายในชั้นเรียน และด้านความต้องการอื่นๆ ของครูผู้สอน ผู้วิจัยได้ทำการเก็บรวบรวมข้อมูลและวิเคราะห์ปัญหาโรงเรียนในเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษาเขต 2 จังหวัดกรุงเทพมหานคร จำนวน 3 โรงเรียน ได้แก่ โรงเรียนบางกะปิ โรงเรียนเทพลีลา และโรงเรียนนวมินทราชินูทิศ เตรียมอุดมศึกษาน้อมเกล้า ผลการศึกษาพบว่าด้านความรู้และประสบการณ์ของครูผู้สอน มีการพัฒนามากขึ้นกว่าแต่ก่อน ครูมีเจตคติที่ดีต่อวิชาชีพ แต่ยังประสบปัญหาทางด้านอื่นๆ ได้แก่ ปัญหาด้านการพัฒนาครูที่ยังไม่เพียงพอ และไม่ตรงต่อความต้องการของครู ปัญหาด้านครูอาสาสมัครเจ้าของภาษาที่มีไม่เพียงพอ และขาดความต่อเนื่อง ปัญหาด้านภาระงานที่ไม่เกี่ยวข้องกับการจัดการเรียนการสอน ที่ส่งผลกระทบต่อการจัดการเรียนการสอนในระดับมาก ปัญหาด้านหลักสูตรที่ขาดความเป็นเอกภาพ ทำให้การจัดการเรียนการสอนขาดความต่อเนื่อง และปัญหาด้านแบบเรียนที่ยังไม่มีความเป็นเอกภาพ เนื้อหาไม่สอดคล้องกับการสอบเข้ามหาวิทยาลัย ที่ยังคงต้องได้รับการแก้ปัญหาและสนับสนุนต่อไป
Language competency is an in-demand additional skill of worker in the Thai labor market of the present day. Specifically, the Chinese language which has rapidly gained importance and popularity rapidly.This results in an increase of demand for Chinese language study. Regarding the fact that the main factor that affects the quality of Chinese language education in Thailand is the Thai teachers in that they are the mainstay of the development of the domestic Chinese language education, the researcher has studied on the problem associated with the deliverry of education that faced by Thai teachers to extrapolate the nature of problems, to have a better understanding of the needs of the Chinese-language Thai teachers and , to observe the progress and ongoing problems in Chinese language education in Thailand. For this purpose the researcher has collected opinions from a group of representative teachers and students using the methods of questionnaire and interview on five key issues of concern: knowledge and experience of the teachers, attitude towards career, the scope of teachers' responsibility, problems in the classroom and the teachers' suggested needs. The researcher has successfully collected information and analyzed problems faced by the three schools under the Secondary Educational Area Office 2, Bangkok namely: Bangkapi School, Tepleela School and Nawaminthrachinuthit Triamudomsuksanomklao School. The findings showed that the overall representative teachers' level of knowledge and experience is higher than that of teachers in the past, also they possess a good attitude towards their own career. However, they have been facing several problems - an inadequacy of support of teacher development, teacher development plans that are off the point, a lack of and discontinuity on recruiting volunteer native Chinese teachers and excessive responsibilities that are completely irrelevant to the education delivering. The mentioned problems substantially affect the teaching, resulting in the course curriculum lacking in unity, disruption in the education delivering, and unsystematic coursebooks in that their contents are not suitable for the university admission; the problems, thus, need to be alleviated and solved.
目前,泰国人才市场对语言人才的需求日益增加,尤其是汉语人才。因此,在泰国掀起了一股汉语热,越来越多的人学起了汉语。在汉语教学的过程中“本土汉语教师”起着最重要作用,泰国本土汉语教师是泰国汉语教学的主要力量,所以笔者决定研究泰国本土汉语教师的现状,为了更深入地了解泰国本土汉语教师在教学当中存在的问题及需求,同时也想了解泰国本土汉语教师未来的发展的状况。笔者通过问卷调查法与访谈法调查教师与学生的意见,研究主要分为五个方面分别是:教师基本现状、教师态度、教师工作范围、课堂教学与教师的需求。 笔者对曼谷市第二区教委三所国立中学包括:邦卡碧中学、台里啦中学与纳华明殿南中学进行收集与分析资料发现,泰国本土汉语教师的知识与经验相比之前有所进步,教师能保持良好的态度对待教学工作,但是还存在一些其他问题,例如:泰国本土汉语教师的能力还有所不足:志愿者数量少与不常驻的问题:泰国本土汉语教师有许多与教学无关的工作,导致教学的工作;教学大纲没有统一性,导致泰国各个学校的汉语教学层次不齐:泰国各校使用教材不统一,教材的内容也不符合泰国汉语高考内容。为了能提高泰国汉语教学的质量,这些问题还需有关部门人员寻找解决方案。
Description: Thesis (M.A.) (Teaching Chinese) -- Huachiew Chalermprakiet University, 2020
URI: https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/940
Appears in Collections:College Of Chinese Studies - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
NAVAPORN-WONGWATJANA.pdf
  Restricted Access
1.7 MBAdobe PDFView/Open Request a copy


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.