Please use this identifier to cite or link to this item: https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/943
Title: 泛亚国际学校和威尔斯国际学校汉语差异化教学调查对比研究
Other Titles: การศึกษาเปรียบเทียบเชิงสำรวจการสอนที่เน้นความแตกต่างระหว่างบุคคลระหว่างโรงเรียนนานาชาติแพน-เอเชียกับโรงเรียนนานาชาติเวลส์ส
An Investigation and Contrastive Study of Chinese Differentiated Instruction in Pan-Asia International School and Wells International School
Authors: 田春來
Tian, Chunlai
邓绍国
Deng, Shaoguo
Keywords: ภาษาจีน -- การศึกษาและการสอน
Chinese language -- Study and teaching
汉语 -- 学习和教学
Issue Date: 2019
Publisher: Huachiew Chalermprakiet University
Abstract: การศึกษาครั้งนี้ มีวัตถุประสงค์เพื่อทำความเข้าใจและการใช้กลยุทธ์การสอนที่่เน้นความแตกต่างระหว่างบุคคลของครูสอนภาษาจีนระหว่างโรงเรียนนานาชาติแพน-เอเชียกับโรงเรียนนานาชาติเวลล์สในกรุงเทพมหานครประเทศไทย ด้วยการจัดทำแบบสอบถามออนไลน์และสัมภาษณ์แบบตัวต่อตัวกับครูสอนภาษาจีนของทั้งสองโรงเรียน โดยการใช้การวิจัยเชิงคุณภาพและเชิงปริมาณเพื่อวินิจฉัยปัญหาที่พบจากครูของท้ังสองโรงเรียนในการใช้กลยุทธ์การสอนที่เน้นความแตกต่างระหว่างบุคคล ผลการศึกษาจากข้อมูลดังกล่าวสรุปได้ว่า ครูสอนภาษาจีนของโรงเรียนทั้งสองต่างมีมุมมองเชิงบวกกับการใช้กลยุทธ์การสอนที่เน้นความแตกต่างระหว่างบุคคลโดยครูทุกคนได้ผ่านการเข้าร่วมฝึกอบรมที่เกี่ยวกับกลยุทธ์การสอนที่เน้นความแตกต่างระหว่างบุคคลทั้งในและนอกโรงเรียนแต่ต่างมีสาเหตุ อันเนื่องจากไม่มีเวลาเพียงพอในการจัดเตรียมการสอน มีจำนวนครูไม่เพียงพอจำนวนนักเรียนและระดับความรู้ของนักเรียนที่ไม่เท่ากัน เป็นต้น ซึ่งทำให้ครูสอนภาษาจีน ส่วนใหญ่ไม่ได้ใช้กลยุทธ์การสอนที่เน้นความแตกต่างระหว่างบุคคลอย่างเต็มที่ ในกระบวนการสอนเปลี่ยนเป็นใช้การสอนแบบผสมผสานระหว่างการสอนแบบทั้งชั้นเรียนกับการสอนที่เน้นความแตกต่างระหว่างบุคคล โดยมีการปรับเปลี่ยนเนื้อหาและวิธีการประเมินผลการสอนตามความเหมาะสมและสถานการณ์ครูสอนภาษาจีนของโรงเรียนทั้งสองต่างมีทัศนคติในการปรับปรุงรูปแบบการสอน และมีความเชื่อมโยงระหว่างกันที่ดีในการใช้กลยุทธ์การสอนที่เน้นความแตกต่างระหว่างบุคคล
Based on the understanding and application of differential instruction strategies by Chinese teachers in Pan-Asia International Schools and Wells International Schools in Bangkok, Thailand, this study conducts a qualitative and quantitative survey of Chinese teachers in the two schools through online queationnaires and face-to-face interviews, and explores the problems encountered by Chinese teachers in the implementation of differentiated instruction strategies among the two schools. The final data show that Chinese teachers in both schools are optimistic about the implementation of differentiated instruction strategies. They have participated in the training of differentiated instruction strategies both inside and outside schools. However, due to the lack of sufficient perparation time, insufficient teachers, uneven number of students and learning levels, most Chinese teachers are in the process of differentiated instruction strategy. Instead of fully implementing the differentiated instruction strategy, Chinese teachers in the two schools tend to adopt the method of combining the whole class teaching with the differentiated instruction, and timely change the teaching content and the evaluation method of teaching results in the classroom according to the teaching situation. There is a certain correlation between the attitudes of Chinese teachers in the two schools towards improving teaching and the frequency of using differentiated strategies.
本研究针对泰国曼谷地区泛亚国际学校及威尔斯国际学校两所学校汉语教师对差异化教学策略的理解与运用,采用定性及定量研究的方式对两所学校的汉语教师进行网络问卷调查以及面对面一对一的访谈,探讨了两所学校教师在实施差异化教学策略的过程中所遇到的一些问题。 最终数据研究结果表明,两所学校的汉语教师均对差异化教学策略的实施结果表示乐观,他们都参加过校内外的差异化教学策略的相关培训,但都因为缺乏足够的备课时间、师资不足、学生人数和学习程度参差不齐等共同的原因,使得大多数汉语教师在教学过程中并不会完全实施差异化教学策略,转而采用全班教学以及差异化教学相结合的方法,在课堂上根据教学情况来适时改变教学内容和教学成果对评估方式。两所学校的汉语教师们对改进教学的态度与差异化策略的使用频率之间存在着一定的关联。
Description: Thesis (M.A.) (Teaching Chinese) -- Huachiew Chalermprakiet University, 2019
URI: https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/943
Appears in Collections:College Of Chinese Studies - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
DENG-SHAOGUO.pdf
  Restricted Access
1.13 MBAdobe PDFView/Open Request a copy


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.